המדינה סערה בשבועיים האחרונים בעקבות גילויים על התעללות בקשישים בבתי אבות. חברי כנסת רבים מיהרו להביע זעזוע לנוכח הפרסומים ואף דווחו על הצעות חוק שנכתבו לרגל המצב. אבל לדיון המיוחד שמקיימת הבוקר (חמישי) הוועדה לביקורת המדינה בנושא טרחו להגיע רק שני ח"כים, יושבת ראש הועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני).



במהלך הדיון דיווח משרד הרווחה לוועדה כי מאתמול בלילה ועד הבוקר נעשו 129 בדיקות פתע בבתי אבות. תוצאות הביקורת יפורסמו בשבוע הבא.



בפתח הדיון המיוחד אמרה ח"כ אלהרר: "אנחנו נדרוש ממשרד הבריאות לומר לנו מה נעשה בנושא, ולהגביר את האכיפה. כשאני אומרת פיקוח אני לא מתכוונת להתקנת מצלמות, מצלמות הן לא פיקוח הן סתימת פיות, פתרון בשיטת הפלסטר לסימפטום, לא לבעיה".



לדברי ח"כ אלהרר, הדיון הזה צריך להיות יותר עמוק מזה, ללכת אחורה ולעשות אתחול מחדש. אני רוצה לראות תכניות עבודה וכיצד עומדים (או לא עומדים) ביישום שלהם, אני רוצה לדבר במספרים ותקציבים. אני מצפה מכל הגורמים פה לחדול את הססמאות ששמענו בשבוע האחרון, הפעם אני מצפה לשיח קונקרטי וקוהרנטי. אני רוצה לראות שכל הכותרות שכיסו את העיתונים בשבוע האחרון גם מייצרות תכנית עבודה".



"אני עשיתי קצת שיעורי בית השבוע וגיליתי הרבה דברים מענייניים שדורשים התייחסות מפורטת של הבריאות הרווחה והמשטרה היום", המשיכה חברת הכנסת מיש עתיד. "הידעתם? סל אשפוז סיעודי, עלותו פחותה מעלותו הריאלית באלפי שקלים! אין פיקוח מספק. כמו כן הפתרונות הם בהרחבת האפשרות של טיפול סיעוד בבית – אני חושבת שזו יכול להיות חלק מפתרון עמוק ושורשי".



לדבריה, הליך המיון של כוח האדם שמגיע לטפל בקשישים סיעודיים לוקה בחסר עד לא קיים. "התנאים מחפירים ועל כן המוסדות נאלצים לקבל את מי שמופיע על פתח דלתם מספיק שיש לך דופק ואתה יכול לעשות את אחת העבודות היותר קשות, משמעותיות ולא מתגמלות שיש כיום במשק. יש מקום לשקול הבאת עובדים סיעודיים זרים לטובת העניין ובואו נודה בזה – לטובת כולנו".



אלהרר אמרה גם כי צריך להטיל אחריות אישית על מנהלי המוסדות: "בסוף זה תחת קורת הגג שלהם, אי אפשר להאשים רק את מי שנמצא בקצה בשוליים, יש להסתכל על התופעה כרוחבית , ולהתייחס אליה כראוי להיותה כזו מהאדם הגבוהה ביותר למעלה ועד זה שנמצא בש.ג, למטה.



כאמור, למרבה אכזבתה מצאה עצמה ח"כ אלהרר באולם ריק, כשרק ח"כ איציק שמולי טרח להתייצב לדיון. ח"כ שמולי אמר ל"מעריב אונליין", כי "גם אם הנושא היה עולה ביום שבת - הייתי מגיע בגלל דחיפותו. התחקירים הוכיחו שיש כאן תרבות של התעללות ולא איזה אירוע נקודתי והכנסת חייבת להתגייס על מנת לעצור את זה. אני מאמין שדווקא אנחנו הצעירים חייבים להוביל את המאבק עבור הקשישים".