הסתבך? ביתו של סגן יו"ר הכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), בהתנחלות קדומים הוקם בניגוד לחוק ובניגוד לתוכנית המתאר של ההתנחלות, כך פורסם הערב (רביעי) ב'הארץ' ובחדשות 2. לפי הפרסום, השטח שעליו הוקם הבית לא הוכרז אדמת מדינה ואף ייתכן שמדובר בקרקע פרטית של פלסטינים. סמוטריץ' היה מיוזמי חוק ההסדרה, המאפשר הכשרה בדיעבד של בנייה בלתי חוקית על אדמות פרטיות של פלסטינים.



סמוטריץ' מתגורר בבית בן קומה אחת, בשכונת גבעת רש"י בקדומים. על פי הפרסום, הבתים שקמו בשטח מסוים מאז 2004 אינם חוקיים משום שנמצאים מחוץ לתוכנית המתאר של היישוב. אחד הבתים כאמור הוא ביתו של לא אחר מחבר הכנסת סמוטריץ'. אדמות אלו לא הוגדרו אדמות מדינה וישנו חשש כי מדובר באדמה פרטית פלסטינית. בנוסף לכך, תצלומי אוויר שהוצגו בחדשות 2 חושפים כי שטח ביתו של סמוטריץ' נעבד עד להקמת הבית.



ח"כ סמוטריץ' מסר בתגובה: "הדברים נעשו כנדרש. היחידים שנמצאים בניגוד עניינים הם כתבים שמנסים לייצג את הפלסטינים כדי לפנות יהודים מהבית, אך במקרה כזה של שנאה עצמית שום חוק הסדרה לא יעזור. כפי שעשיתי עד היום, כך גם בהמשך - אעשה כל יכולתי כדי להגן על ההתיישבות ולהמשיך לפתח אותה כהמשך ישיר של החזון הציוני".




"המניע העיקרי של חוק ההסדרה היה ככה"נ הלבנת גניבת אדמה"



ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה לפרסומים ואמרה: "התחקיר שפורסם הערב הוא המחשה חיה לכך שהאינטרס המתנחלי האישי מוליך את המתנחלים ונציגיהם בכנסת ולא אכפת להם כהוא זה מהאינטרס הלאומי והציבורי של ישראל. כל עיקרון של שמירת חוק ומוסר בסיסי נרמס ומוקרב לטובת גניבה, כיבוש והתנחלות. הם מעדיפים לדאוג לבית הפרטי שלהם שנבנה על קרקע גזולה מחוץ לגבולות המדינה מאשר לעתיד בר קיימא לישראל כולה".



ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) הגיבה על הפרסומים ואמרה: "ח"כ סמוטריץ' עמל קשה על מנת להעביר את חוק ההסדרה, המניע העיקרי שלו ככל הנראה היה הלבנת ותיקוף גניבת האדמה הפלסטינית אשר הוא עצמו בנה את ביתו עליה. בזמן שהורסים בתים של אזרחים ערבים אשר בנו את ביתם על אדמתם הפרטית, יושב לו בשקט ח"כ בבית המחוקקים אשר בנה את ביתו על אדמה כבושה, אדמה אשר לפי החוק הבינלאומי אינה כלולה בגבולות המדינה. זו עוד הוכחה למדיניות הגזענית והמפלה בה דוגלת ממשלה זו, לא מדובר על אכיפת חוק אלה אכיפת מדיניות האפרטהאיד והעמקת הכיבוש".



השר אורי אריאל (הבית היהודי) הגיב גם: "חוק ההסדרה היה קו פרשת מים בהתיישבות ביהודה ושומרון כי אחרי שנים של דיבורים עברנו למעשים. לכן, הרצון של גורמי שמאל קיצוני לטרפד את חוק ההסדרה היה טבעי, אבל הניסיון העכשווי להכפיש את הכוונות שלנו ולהטיל בנו דופי ערכי מביך ומגוחך. סמוטריץ׳ ואני נמשיך לפעול יחד לטובת ההתיישבות, הציונות ומדינת ישראל".