מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק האוסרת הענקת אשרת כניסה או רישיון שהייה בישראל לאזרחים זרים שקראו לחרם על מדינת ישראל. 46 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק לעומת 28 שהתנגדו. את הצעת החוק הובילו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ורועי פולקמן (כולנו) כחלק מהמאבק בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS.



על פי ההצעה לא יינתנו אשרה ורישיון ישיבה מכל סוג שהוא, לאדם שאינו אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל, אם הוא, הארגון או הגוף שהוא פועל עבורם, פרסם ביודעין קריאה פומבי להטיל חרם על מדינת ישראל או התחייב להשתתף בחרם כאמור. עוד מוצע כי על אף האמור, שר הפנים יהיה רשאי לתת אשרה ורישיון לאדם כאמור, מטעמים מיוחדים.



בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות גוברות הקריאות לחרם על מדינת ישראל. נראה כי זוהי חזית חדשה של מלחמה כנגד ישראל, אשר עד כה נמנעה המדינה מלהיערך אליה כראוי. הצעת חוק זו באה למנוע מאנשים או מנציגים של חברות, עמותות או ארגונים הקוראים לחרם על ישראל, לפעול בתוך שטחי מדינת ישראל לקידום רעיונותיהם."



"מי שמשפיל אותי, לא אתן לו להיכנס לביתי"



בדיון שהיה הערב אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם: "יש דבר בסיסי ויסודי, מי שמשפיל אותי אני לא נותן לו להיכנס אלי הביתה. יש לנו כבוד, מי שמעליב אותנו אנחנו מגיבים. החוק הזה הוא בסיסי. אנחנו לא נגד ביקורת לגיטימית, אין קשר בין זה לבין לקרוא לחרם על מדינת ישראל, שזה חציית קווים אדומים. לא מדובר בחרם רק על ההתנחלויות, אל על המדינה כמדינה, הם לא עושים אבחנה. מדובר באנשים שלדעתי הם בכלל אנטישמים".



עם אישור החוק אמר ח"כ סמוטריץ’: “מפסיקים להפנות את הלחי השניה. החוק הזה משקף בריאות טבעית של מדינה שאוהבת את אוהביה ונלחמת באוייביה. מניעת כניסתם של תומכי ה-BDS זה המינימום הנדרש מאתנו לעשות נגד שונאי ישראל. תודתי לינון מגל שהחל בתהליך החקיקה ולח"כ רועי פולקמן שנרתם יחד איתי להבאת החוק החשוב הזה"?



"מדינה שמחרימה את העולם מבודדת את עצמה"



יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה יצא בתוקף נגד הצעת החוק ואמר: "הייתי לפני שבועיים בארה"ב, ראיתי שם אלפי יהודים שתומכים בחרם נגד ההתנחלויות, אלה אנשים לא נגד המדינה אלא נגד הכיבוש. אני נגד הכיבוד ובעד חרם על התנחלויות שהם פשע מלחמה וגנבת אדמה של אנשים פרטיים. אז להגיד שאנשים לא ייכנסו בגלל שהם תומכים בחרם על ההתנחלויות, אז הכיבוש עוד יעשה מהמדינה מדינה מצורעת בכל העולם."



ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר: "אני כבר עשר שנים מתמודד עם ה-BDS פעם אחר פעם והבאתי חלק מהם לארץ כדי להראות להם שהם טועים. ומה אתם מציעים? להיכנס לבונקר, נסגור את הדלת ונזרוק את המפתח. אני מתבייש בזה. אני שייך לדור שחונך לחתור למגע עם האויב, אנחנו רצינו תמיד להגיע להכרעה מול האויב בשטח שלו. מה אתם מציעים? לא לעשות את זה. זו פחדנות. אתם לא מכירים את האויב הזה ולכן קל לכם לנקוט במדיניות הכי פשוטה. צריך אומץ, לא פחדנות. החוק הזה נותן דווקא תחמושת לאויבים שלנו."



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) שאל: "מי היום לא מתנגד לחרם על ההתנחלויות? תסתכלו על האו"ם, על האיחוד האירופי, על מה שקורה בקהילה הבין לאומית, אתם רוצים להחרים את כל אלה ולמנוע מהם כניסה לישראל? כל העולם חושב שההתנחלויות הן בלתי חוקיות, אתם בעצם אומרים אם העולם מתנגד למדיניות של ממשלת ישראל אז נחרים את העולם. מדינה שמחרימה את העולם היא מדינה שמבודדת את עצמה, אתם בעצם מקדמים מהלך של חיזוק החרם על ישראל."