ראש הממשלה נתניהו נחקר אתמול בפעם הרביעית בשני התיקים, 1000 ו-2000, כשהדיווחים מהחקירות העידו על הפתעה שחיכתה לראש הממשלה כאשר החוקרים דיברו עמו, למרות שעורכי דינו הכחישו זאת נמרצות. ניסים משעל ודרור רפאל שוחחו ב-103FM עם העיתונאי והפרשן בן כספית, שהסביר את מה שקורה כעת בצמרת המשטרה והן באזור מקורביו של נתניהו. כספית התייחס תחילה לשיחת הטלפון מהנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, במהלך החקירה: "ברור שזה תוזמר לשעת החקירה. זו דרכו של נתניהו, שעושה אותה באמנות ובגאונות. המסר הוא שהחוקרים מתעסקים עם הסיגרים המטופשים האלה, כשהוא עוסק בגורל העם היהודי ברמה היסטורית, אפרופו ניסוי שהאיראנים עשו בטילים בליסטיים.



"זו חקירה רביעית. לא מסוכן להמר שתהיה עוד אחת. הייתי אפילו אומר עוד שתיים. בשבועות האחרונים אנחנו רואים פער בין התפיסה של המפכ"ל רוני אלשיך, שכבר פעם שלישית או רביעית אומר שזה תכף נגמר, ישורת אחרונה, אוטוטו, לבין מה שהיועמ"ש מנדלבליט אומר בפורומים סגורים. בפורום של מפכ"לים וניצבים לשעבר, הוא אמר שזה יותר ארוך ממה שנדמה למשטרה, אגב לא בגלל המשטרה".



משעל שאל האם המפכ"ל והיועמ"ש באותה הדעה, שמתגבשות ראיות מספיקות להגשת כתב אישום. "מה שהמפכ"ל חושב זה פחות רלוונטי, כי הוא לא מתעסק בחקירה הזאת", ענה כספית. "בחקירות של אישי ציבור בכירים זה ראש אגף החקירות מול היועמ"ש. זה אגב מה שאלשיך ניסה לשנות בשבוע שעבר והייתה על זה מהומה, וזה לא השתנה. במשטרה, מראש אגף חקירות ולמטה, כלומר ראש להב 433 ריטמן וכורש ברנור ראש יחא"ה, משוכנעים שלפחות תיק 1000 (תיק המתנות) סגור, מסוגר ומבוצר. על תיק 2000 (תיק מוזס) יש ויכוח".






"בתיק 1000 איש המפתח הוא ארנון מילצ'ן, הזכיר כספית. "מה שהמשטרה מנסה, ועל זה עיקר השלמות החקירה, זה להוכיח דפוס של שיטה. יש הרבה מועמדים וג'יימס פאקר הוא רק אחד מהם. יש רבים וטובים ומוכרים שנטלו חלק בפסטיבל המתנות, בארץ ובחו"ל. לא תמיד, אבל בדרך כלל זה היה מול דרישה. זאת אומרת, שאומרים שנתניהו מגיע לארה"ב ואל תשכחו שהם חוגגים גם יום נישואין. ואז כולם חייבים להביא מתנות. כדי להוכיח דפוס של שיטתיות לפעמים משתמשים גם במקרים שהם מחוץ להתיישנות.



כלומר העד לא חייב להיות כלול בכתב האישום עצמו, אבל הוא כן יכול להוכיח בבית המשפט שזו הייתה שיטה שפעלה שנים עם הרבה אנשים. המשטרה צריכה מאוד ורוצה מאוד את פאקר. יש הרבה מאוד מידע ו'בשר' בעניין שלו וההיעלמות שלו מדאיגה אותם. יש ויכוח פנימי במשטרה האם לסגור את החקירה בלי פאקר או לנסות כן למצות את זה איתו".



משעל אמר שנתניהו לא משדר לחץ. "צריך לראות היום לפי מצב רוחו ומצב הרוח של סביבתו האם אתמול בחקירה החוקרים הטיחו בו עוד כמה דברים שהוא לא ידע עליהם מראש, שמעוררים דאגה", ענה כספית. "אם נעשה גרף של מצב הרוח והפאסון לאורך כל החקירה, נראה הרבה עליות וירידות. היו ימים של 'לא יהיה כלום כי אין כלום' והיו ימים של זה קשה ונתמודד.



אני חושב שנתניהו מודע לעובדה שיש סיכוי טוב, ואם הוא ישאל את עו"ד ויינרוט הוא יסביר לו, שלפחות בתיק 1000 לא יהיה מנוס מכתב אישום, לפחות לדעתם של המשפטנים. למרות שהיועמ"ש עדיין מגלה הססנות, במקרה הטוב. אפשר לראות את זה גם בתדרוכים לעיתונאים. עכשיו הם מפילים את זה על רז ניזרי (המשנה ליועמ"ש), הם לא רוצים להפיל את זה יותר על שי ניצן (פרקליט המדינה), כי גם הוא חוטף ביקורת. (המסר הוא) שיהיה קשה מאוד להפוך את תיק 2000 לפלילי. אלה תדרוכי הססנות שמכינים את הקרקע לסגירה של אחד מהתיקים".



משעל אמר שנתניהו נחוש בדעתו להישאר בתפקיד ראש הממשלה גם אם תהיה המלצה לכתב אישום וגם אם יוגש כתב אישום. "הוא נחוש בדעתו אבל אני חושב שזה לא יקרה", אמר כספית. "יש אנרגיה עצומה, גם ב'ליכוד', להחליף את נתניהו. המערכת הפוליטית, גם בהנחה שזה לא יקרה מחר, נערכת. אם זה יקרה מחר. נניח שמחר מוגש כתב אישום, לממשלה יש עוד בערך שנתיים, קצת פחות, ולכן למשה כחלון, למשל, כדאי למשוך עוד שנה.



אבל לוח הזמנים מדבר על כתב אישום שיוגש כשלממשלה תישאר עוד שנה, או שנה מינוס. בשנה מינוס לכחלון יבשילו התהליכים הכלכליים, שאגב כבר מתחילים להבשיל, וכולם יהיו מוכנים לבחירות. ואז יגיד כחלון את מה שאמר בזמנו ברק. או אפילו נפתלי בנט. מי שמאזין ל'מוזיקה' בסביבה של בנט ושקד, מבין שבנושא החקירות ה'מטריה' האוטומטית שראש הממשלה מקבל עד היום, היא לא כזו אוטומטית. אני חושב שאנחנו נשמע ניסוחים קצת אחרים בזמן הקרוב. ולכן יהיה מי שיראה לנתניהו את הדלת".



"עכשיו השאלה היא מה יקרה ב'ליכוד'", הוסיף כספית. "יכול להיות שנתניהו יגיד, אוקיי, נלך לבחירות, אבל אני מתמודד בראש 'הליכוד'. אני חושב שלפני בחירות, כשאתה נמדד גם בניקיון, יהיו לא מעט מפלגות שיצהירו ויכריזו שלא ייכנסו למשאים ומתנים קואליציוניים עם מפלגות שראשיהן חשודים בפלילים. אני חושב שהדרך הזו, שנתניהו חושב שהוא יוכל לעשות, עם כתב אישום על גבו, באופן חסר תקדים, לא קיימת".