בעקבות החלטת יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה הודיעו שניים מפעילי התנועה - הרב יצחק חי זאגא וסגן אלוף במיל' יעקב (יקי) לפידות - על כוונתם להתמודד מולו על הנהגת המפלגה. בסוף השבוע הודיעה ועדת הבחירות של הבית היהודי ומזכירות המפלגה בראשות מנכ"ל המפלגה ניר אורבך ויו"ר ועדת הבחירות מיכאל סימן־טוב כי הבחירות לראשות המפלגה יתקיימו ביום ב־27 באפריל. בבחירות יוכל לבחור ולהיבחר כל מי שיתפקד למפלגה עד ל־20 במארס בחצות.



לפידות, נשוי ואב לארבעה, נולד בקיבוץ מצובה, ולאחר מכן עבר לירושלים. לאחר שירותו הצבאי פגש את הרב יוסי מזרחי, וחזר בתשובה בגיל 27. הוא מזוהה עם הזרם החרדל"י של הרב טאו. את שירותו הצבאי עשה בסיירת מטכ"ל, והגיע לדרגת סא"ל. כיום הוא משמש כר"מ (רב מחנך) ומעביר שיעורי מנהיגות ושיעורים תורניים. לפידות ניהל את המאבק נגד שירות נשים דתיות בצה"ל והיה מיוזמי חוברת הלכתית בנושא.



לדברי לפידות: "הבית היהודי איבד את דרכו הדתית. הניסיון להתחבר לציבור החילוני במקום לציבור החרדי הוא שגיאה כפולה - גם מהותית וגם טקטית. כשרוצים לכבוש יעד, חוברים אל היריב שרוצה איתך בשלום נגד היריב שרוצה את ראשך - כדימוי בלבד, כמובן - והחיבור אל הציבור החרדי הוא בידינו. לאחר קריסת ש"ס ופטירת הרב עובדיה זצוק"ל אפשר היום להביא חמישה מנדטים חרדים למפלגה, תוך שמירה על זהותה הציונית דתית רוחנית".



עוד אמר כי "ההתמקדות בארץ ישראל לבדה, ללא חיבור לצד הדתי רוחני באופן ממשי, יביא איתו אסון לבית היהודי. נסיונות ההתחמקות מול מה שעובר על הצבא, החל מפקודת הזקנים ועד שרות נשים דתיות וכלה בשילוב נשים בכלל, הוא אסון לדורות".  הרב יצחק חי זאגא, נשוי ואב לעשרה, הוא מוסמך לרבנות, משפטן וכלכלן. בעל תואר ראשון ושני במשפטים, תזה במיסוי בינלאומי ותואר שני במנהל עסקים. עבד כעו"ד וכיועץ לחברות גדולות.


מתמודדי הבית היהודי. צילום: יונתן סינדל, ניסים לב



זה מספר שנים הוא עומד בראש תנועת "רוח ירושלמית", להפצת תורת הרב קוק. תורה שלדבריו היא הבסיס המוסרי והערכי לכל התפיסה הדתית־לאומית. שיעוריו מופצים באלפי עותקים, בחוברות הזוכות לאהדה עצומה, בכל רחבי הארץ. את משנתו הפוליטית הציג בסדרת חוברות המכונה "ישראל עולה קומה" – התוכנית לצמיחה כוללת במדינת ישראל. יצחק זאגא דוגל במדינה יהודית ריבונית אחת בכל ארץ ישראל, המקבלת אחריות מלאה לכל האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל, לרבות ערביי יש"ע, ללא אפליה וקיפוח.



בנושא "מלחמות הדת" בצבא, הרב זאגא סבור שצה"ל הנו צבא העם, ובתור שכזה הוא מוכרח להישאר בקונצנזוס הלאומי. לדבריו, "מאחר שהצבא בטבעו הוא מקום בו ניתנות פקודות, הוא אינו יכול להיות מקום לבירור סוגיות ערכיות שנויות במחלוקת. לא מחזירים אנשים בתשובה בפקודה, וגם לא לוקחים חיילים להרצאות של להט"בים בפקודה. מי שרוצה לקיים דיון בסוגיות אלו, שיתכבד ויבוא לכנסת, או לכל פורום דמוקרטי אחר, ולא יעשה זאת בכפייה, תוך ניצול סמכות הצבא, על חשבונם של חיילים שבאו לשרת את המדינה".



הרב יצחק חי זאגא אמר כי החליט לרוץ לראשות הבית היהודי, בראותו את המפלגה כמי שמייצגת את הדרך הדתית לאומיתויכולה להציע למדינה את הפתרונות הערכיים והמעשיים. לטענתו כל זה לא נעשה עד כה בידי הבית היהודי או לא נעשה כראוי.