בקשת סיעת ישראל ביתנו, להפריש מתוכה את חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ולהכריז עליה כסיעת יחיד, אושרה הבוקר (רביעי) ברוב של 10 תומכים מול שני מתנגדים. הבקשה הגיעה לאחר שלטענת המפלגה, חברת הכנסת הפרה את הבטחותיה לבוחרי המפלגה. בפנייה שהגיש יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב לוועדת הכנסת נאמר כי "אין חולק ולמצער אין מקום למחלוקת שחה"כ אורלי לוי אבקסיס פרשה מסיעת ישראל ביתנו. למרות שהדברים ברורים, הוצהרו מעל כל בימה אפשרית ומיושמים הלכה למעשה יום יום בחיי הכנסת, בכל זאת לא מצאה ח"כ אורלי לוי אבקסיס לעשות את הדבר הציבורי הנכון ולנקוט את ההליך הזה בעצמה ולכל הפחות להתפטר מהכנסת ולהחזיר את המנדט למפלגה שמטעמה נבחרה".



לדבריו הסיבה לכך שישראל ביתנו המתינה עד כה עם הגשת הבקשה היא שעל פי פרשנותו של היועץ המשפטי לכנסת יש צורך להביא בפני הועדה מסה קריטית של נתונים אשר יצדיקו את ההחלטה. מסה כזו נבנית רק בחלוף הזמן.



במהלך הדיון, התייחס היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון לבקשה וטען כי התנהלותה של אבקסיס אכן עומדת בתנאים להפרשה. לטענתו, דרישת המפלגה "עומדת במבחנים הכמותיים והאיכותיים הנדרשים לצורך זה. אכן, לאורך מספר חודשים, חברת הכנסת מתנהלת באופן עצמאי ובמנותק מ"ישראל ביתנו. חברי הכנסת שחוקקו את החוק, שהוא חוק יסוד, אכן לא ראו לנגד עיניהם רק את הנושא ה"פרסונלי", אלא גם התייחסו לנושא האידאולוגי. חברי הכנסת לא נבחרים באופן פרסונלי, אפשר להגיע לפתרון אחר, אבל צריך בשבילו הסכמה".

ח"כ אבקסיס תקפה את התנהלות הממשלה, ואמרה שהיא תקבל את הכרעת הוועדה, אך מסרבת לשמש כ"רובוטית להגדרתה", ומוכנה לעמוד למשפט חוקתי. "למען הסר ספק, אני לא מתחננת ולא מבקשת שתחוסו עליי, אני לא אעשה זאת כי אתם לא הכתובת. לכן אני רוצה לשים כמה דברים על דיוקם. הודעת הפרישה שלי התקיים לאחר סיום המו"מ הקואליציוני, זאת בניגוד לדברי ח"כ אילטוב. ליברמן אמר לי לי "קיבלנו מה שרצינו", וידעתי שהם לא דרשו שום נושא חברתי, לא רווחה, לא דיור ציבורי, לא חיילים, למעט דבר אחד תיק משרד הביטחון. אני קיבלתי עדכונים אונליין מהמשא ומתן, ולא רק ממפלגה אחת. באותה שיחת טלפון שאלתי את ליברמן, "אתה מבין מה זה אומר מבחינתי?' אבל הוא לא הבין, הוא היה בהיי. ניסיתי להשיג אותו, אבל הוא נעלם. חשוב לי שהציבור יידע מה קורה כאן, בהחלטה ידועה מראש והציבור יהיה מי שיפטר אותי, אני אשמח לשים את המנדט שלי במבחן הציבור. אני שליחת הציבור ולא רובוטית. נתראה בבחירות".

חבר הכנסת אילטוב: "אורלי לוי ידעה שבסוגיות שהיא הובילה ומובילה אותם קיימנו מלחמה עיקשת כדי לתת לה כלים פרלמנטריים משמעותיים כדי להוביל את המאבק שלה. לכן לומר שלא נלחמנו עכשיו ולהתייפייף, זה שקר, היא הייתה צריכה לפרוש מהכנסת. היא מנסה להמשיך לעבוד על הפלטפורמה של ישראל ביתנו באופן עצמאי", והוסיף כי "אני באופן אישי ניסיתי ליצור הידברות, אך היא יזמה את מהלך הפרישה באותה שיחה ביקשתי מאבקסיס לדבר עם יו"ר הרשימה, אביגדור ליברמן, אך היא בחרה שלא. להגיד שאנחנו לא מחפשים פתרונות זה לא נכון. אנחנו לא מחפשים להכפיש את חברת הכנסת או שהיא תתפטר. אם היא מעוניינת להמשיך בתפקידה, זאת זכותה, אבל יש לזה מחיר".



 
"חברת כנסת מצטיינת"

להגנתה של אבקסיס יצאו חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) ושלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהדגישו את מעלותיה של חברת הכנסת, פעילותה הציבורית, וטענו שפגיעה בה תעמוד בניגוד לרוח החוק ולמטרתה המקורית. ח"כ יחימוביץ' אמרה כי "חברת הכנסת לוי היא מהמצטיינות בחברות הכנסת שיש בכנסת הזאת. במתח הזה שבין הדרישות שאנו נמצאים בהם אנחנו כאן בשביל לשרת את הציבור, ואורלי ממלאה את השליחות באופן מוחלט, תוך נאמנות לחלשים בחברה, שאין להם לובי, לא רק בחקיקה, אלא גם בפניות הציבור, בחום ואמפתיה. האם יש שליחות משמעותיות ואפילו קדושה יותר. מישהו כאן התבלבל? למה נועד החוק הזה? הוא נועד לשים סייג לח"כים שהם ההיפך המוחלט מאורלי לוי, כאלה שעוברים באמצע קדנציות לטובת טובות הנאה, לא לח"כים שמסרבים להיכנס לקואליציה, לח"כים שבוחרים בדרך הקשה ביותר. בואו נסתכל על עצמנו, את מי אנחנו מייצגים? לשלול את זכותה של חברת הכנסת המחוננת הזאת מלייצג את הציבור זה לא עונש כלפיה אלא כלפי הציבור. כל מה שאמר היועמ"ש הוא על פי הספר והתקנון, יש ליועמ"ש שיקול דעת ואני ממליצה להפעילו ולמצוא פתרון אחר".

חנין טען כי "שום דבר שהוועדה תחליט, ושום דבר שמפלגתה הקודמת תבקש, לא יוכל לפגוע בשמה הטוב", אך סייג את דבריו ואמר כי "זה לא ממעיט בחומרת המהלך שמתנהל כאן. כל מטרת החקיקה שאנו עוסקים בה היום נועד כדי להבטיח סטנדרט גבוה של התנהגות חברי כנסת, אבל המהלך הזה פועל במטרה הפוכה, לגרום לחברת כנסת מוכשרת ומוצלחת להתפטר או לפגוע בעתידה. לוועדה יש שיקול דעת גבוה. המהלך ההוא דרמטי ויוצא דופן ולכן חברי הכנסת נמנעו מהלך בעבר". 

"יש דרכים אחרות להיפרד"

עוד ציין ח"כ אילטוב כי ח"כ לוי אבקסיס הודיעה ברבים על פרישתה מישראל ביתנו בהודעה פומבית ורועמת ובסטטוס באתר הפייסבוק שלה ב-19 במאי 2016. היא כתבה אז כי היא עושה זאת בראש מורם ומתוך ידיעה והכרה שהמהלך בו היא נוקטת עלול להוות לה למכשול בפעילותה הפרלמנטרית.

בחשבון הפייסבוק שלה, הסבירה אבקסיס כי מטרת הדיון היא לפגוע בעתידה הפוליטי ולשדל אותה להתפטר. "יש דרכים אחרות "להיפרד", אבל הסיעה בחרה בדרך המכוערת ביותר, שנועדה למנוע מח"כים שפורשים בשביל לחבור לשלטון להרוויח טובות הנאה או לשדרג מעמדם - אפילו שכאן הסיפור הוא הפוך - זו אני שסירבתי לחבור לשלטון כשראיתי שהציבור ששלח אותי אינו מרוויח מהמהלך, כי באתי לעבוד בשביל הציבור ולא בשביל אף אחד אחר.
את הדיון ביקשו במפורש שלא לשדר בערוץ הכנסת בניסיון להשתיק את קולי ולהסתירו מעיני הציבור. אז אני מתכוונת לשדר אותו כאן בלייב בפייסבוק שלי, ואתם מוזמנים לעקוב. אין שידור בערוץ הכנסת? אז אני אהיה הערוץ מהכנסת", כתבה.