תושבי המאחז המפונה עמונה פנו היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב, וקראו לו להודיע על הקמת ישוב חדש במקום זה שפונה, ולא, הם יעלו על הקרקע ויקימו ישוב חדש בעצמם.



במכתב התייחסו המפונים על פגישתו של נתניהו עם שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ,ג'ייסון גרינבלט, ואמרו כי הם ציפו שבמהלך הפנייה יציג נתניהו את הסיכום בינו לבין המפונים ויידרוש אישור להקמת היישוב. בנוסף הם התייחסו להחלפת הממשל בארה"ב ואמרו "אמרת שהחל מה-20 בינואר יחל עידן חדש, התגת את עצמך כמי שההתייישבות ביו"ש היא בראש מעייניו, עתה הגיעה שעת המבחן".



לאחר מכן, הציגו המתנחלים אולטימטום לראש הממשלה ואמרו כי "אם ביום חמישי הקרוב תכריע ותודיע על הקמת ישוב חדש - ידע הרוב הלאומי במדינה שיש לו מנהיג. אך אם התחייבותך להקמת ישוב חדש לאלתר לא תצא לפועל כאמור בהסכם, כי אז לא יהיה לנו מנוס מלעלות עצמאית על הקרקע, בגיבוי אלפי תומכינו", והוסיפו כי "אם נשוב וניעקר על ידך, לא נחדל לעלות לקרקע עד שנתקע יתד באדמת מולדת".



"נתניהו, איפה המילה שלך?"



כזכור, בתחילת החודש פתחו תושבי עמונה בשביתת רעב מול בית ראש הממשלה במחאה על אי עמידת נתניהו בהתחייבותו להקים להם יישוב חדש במקום זה שפונה. "נתניהו איפה המילה שלך, איפה ההתחייבות שלך"? פנה אביחי בוארון, באותו המועד. "האם לא תקיים את התחייבותך? מה יאמרו אז, שראש הממשלה לא מקיים הסכמים חתומים? האם ההסכם לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב? מה יאמר הנוער?", הוסיף בוארון.



"לפני חודשיים וחצי ישבנו שעות ארוכות עם ראש הממשלה וראש לשכתו. התבקשנו לתת צ'אנס לדרג המדיני". בוארון הסביר כי ההתחייבות שניתנה להם באותו לילה היתה שהיישוב יועתק כמה מטרים על אותו הר, תוך מימוש נכסי נפקדים. "האמנו והסכמנו, אבל שאלנו 'ומה אם לא'? שם בחדר נולדה, בנוכחות השר נפתלי בנט, ההתחייבות להקמת ישוב חדש. למחרת נחתם ההסכם."



יש לציין כי מדובר בשבעה תושבים שהחלו לשבות רעב וכי אליהם יצטרפו באופן הדרגתי עוד תושבים לשעבר של המאחז, עד אשר לדבריהם תתמלא דרישתם. תושבי עמונה איימו בהליכים משפטיים כנגד ראש הממשלה בגין הפרת הסכם, אך הדגישו כי אין הם רוצים לפעול בדרך זו.



היישוב עמונה פונה בהוראת בג"ץ לאחר שעלה כי הוא נבנה באופן לא חוקי על אדמות פלסטיניות. במהלך פינויו, התבצרו במקום עשרות תושבי המקום ועוד רבים מתומכיהם שבאו למנוע את המהלך, כאשר הם זורקים חפצים ואף חומרים מסוכנים לעבר השוטרים אשר באו לפנותם.