חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) התרגשה היום (רביעי) עד דמעות בשעה שעמדה על דוכן הנואמים בכנסת וסיפרה על תקיפה מינית שעברה בנעוריה. כשירדה דומעת מן הדוכן נגשו אליה רבים מחברי הכנסת וחבקו אותה בחום. "בנימה אישית אני עברתי אירוע כנערה צעירה, לפני יומיים עברתי באותו מקום שבו עברתי את התקיפה המינית. כל החיים אני זוכרת את המקום הזה אבל הפעם זה היה עם הילדים שלי".


חבר הכנסת איילת נחמיאס ורבין מספרת על התקיפה המינית שעברה

נחמיאס ורבין הוסיפה בקול חנוק מדמעות כי "כולנו עברנו הטרדות, אבל תקיפות מיניות שאנחנו מזהות באיחור וקולטות רק הרבה שנים אחרי זה דבר מאוד קשה". היא הסבירה: "אני יכולתי להתגבר על זה ויש הרבה נשים שמתגברות על זה בכוחות עצמן. אני היום פה בשביל אותם נשים שלא הצליחו להתגבר".



היא אמרה את הדברים הנרגשים לאחר שהציגה הצעת חוק שלה הקובעת כי בתביעה אזרחית בשל עבירת מין, רשאי בית המשפט למנות מומחה מטעמו שיחווה דעתו בעניין הנזק הגופני או הנפשי שנגרם לתובע, ובעלי הדין לא יביאו מומחים מטעמם לעניין זה אלא ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים.



בדברי ההסבר נכתב: "פנייה של נפגע עבירת מין למומחה, לצורך ביצוע בדיקה (נפשית או גופנית) והערכה ושערוך של הנזקים ארוכי הטווח שנגרמו לו, כרוכה בקשיים משמעותיים מבחינת הנפגע. נפגעי עבירות אלה סובלים באופן מיוחד מטראומה נפשית הקשורה בחילול כבודם על ידי העבריין, תחושת אובדן שליטה על גופם ועל חירותם וחוויה של העדר מרחב אישי בר הגנה".



עוד נאמר בדברי ההסבר כי "בקרב נפגעים אלה מוכרים תסמינים נפשיים של חרדה, הימנעות מיצירת קשרים חברתיים, קושי במתן אמון, פגיעה בתחושת הביטחון האישית ועוד. מצבו הנפשי של הנפגע עשוי להיות מורכב עוד יותר לאחר ניהול הליך פלילי, שהוא כשלעצמו אירוע מתמשך, אשר כולל חוויות מורכבות מבחינת הנפגע, בהיבטים של חשיפה בפני אחרים, חוויה מחדש של האירוע הפוגעני, מפגש עם הפוגע ועוד. על כן, בנקודת הזמן שלאחר תום ההליך הפלילי, צפוי כי נפגע עבירת מין יחשוש מפני התמודדות משפטית נוספת, לא כל שכן כזו הכרוכה בחשיפה בפני מספר מומחים ופירוט בפניהם של כלל הנזקים שנגרמו לו".



ח"כ נחמיאס ורבין: "נאלצתי להדוף אותו מעלי ולצרוח 'תעוף מפה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"אנחנו רוצים לחסוך את הפגיעה האיומה הזו מהנפגעות", סיכמה ח"כ איילת נחמיאס. "הצעת החוק תמנע את הצורך של התובעת להיבדק על ידי מספר מומחים. היא מאזנת בין הצורך והקשיים להגיש תביעה לבין זכויותיו של הנתבע". אחר כך סיפרה בהתרגשות את החוויה האישית הקשה שעבר. לאחר מכן ניגשה המליאה להצבעה והצעת החוק אושרה פה אחד בקריאה טרומית בתמיכת 46 חברי כנסת וללא מתנגדים.



כזכור, לפני כשנה היא סיפרה על האירוע בראיון בערוץ 2: "הייתי בת 13-14, רכבתי על רולר-סקייטס, קרא לי בן אדם מבוגר ומשך אותי לחדר המדרגות. הוא הסתכל לי לתוך החולצה ואמר שהוא מחפש בנות יפות, ולקח לי שנים להבין - לא סיפרתי לאמא שלי, זו הפעם הראשונה שהיא תשמע את זה".



נחמיאס ורבין חלקה את רגשות התסכול: "יש תחושה שגבר לא יבין, אלא אם עבר הטרדה. כשאני עומדת ומדברת ומסתכלים על איברים אחרים בגוף שלי, אני מדברת אבל לא מקשיבים לי. זו תחושה נוראית". על תקיפה נוספת שחוותה מצד אדם שהכירה מילדות סיפרה: "אני לא אשכח את זה בחיים בגלל שזו היתה חוויה מגעילה. נאלצתי להדוף אותו מעליי, ממש לדחוף בכוח ולצרוח - תעוף מפה".