ראש המוסד יוסי כהן, שהיה ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) בתקופת מבצע צוק איתן הופיע היום בוועדה לביקורת המדינה והתייחס לראשונה בפומבי לדו"ח הקשה ואמר כי חברי הקבינט קיבלו בזמן מידע המלא בסוגיית המנהרות, עוד לפני המבצע: "אני חושב שלחברי הקבינט היה המון מידע, גם בחודשים שלפני כן. הקבינט קיבל המון סקירות ביטחוניות מראש אמ"ן, מראש השב"כ, משר הביטחון, מראש הממשלה. במהלך המערכה היו עשרות דיוני קבינט, ואני זוכר ימים שבהם הקבינט נפגש פעמיים באותו היום, כולל בערבי שבת, לאורך כל הלילה", אמר כהן.



"קשה לי לקבל את האמירה שחברי הקבינט לא ידעו, לא הבינו, או שלא היה לפניהם מספיק מידע. אני חושב שברגע שעולה אמירה כל כך ברורה לגבי נושא נתון והנושא הזה לא מובהר דיו על ידי מי מהמציגים, כל חבר קבינט יכול להרים את ידו ולהגיד - אני רוצה עכשיו ללמוד על הנושא הזה יותר. אין נושא שבכלל לא ידעו על קיומו, אין דבר כזה. נושא המנהרות - דובר, נושא ההומניטריות ברצועת עזה - דובר, נושא דיון של חלופות אסטרטגיות אפרופו רצועת עזה – דובר".



עם זאת, בניגוד לראש הממשלה שמתח ביקורת נוקבת על מסקנות דו"ח המבקר, אמר ראש המוסד כי "כל לקח ולקח יילמד וכל דעה שצריך להישמע תישמע כדי שהמערכה הבאה תהיה טובה יותר מבחינת ההישג שלה, מבחינת המוכנות אליה, מבחינת היעדים שהיא אמורה להשיג".



בתשובה לשאלה אם המועצה לביטחון הלאומי עשתה הכול, ענה כהן: "האם למיטב הבנתי עשיתי כמיטב יכולתי? אני מעריך שכן. האם טעיתי? בוודאי שטעיתי. האם יש לקחים בתוך הדו"ח שאני אישית צריך לקחת? חד משמעית כן. דו"חות של מבקר פנים במוסד נערכים כל יום, כך שאני בוודאי לא בפוזיציה לתקוף דו"ח או לתקוף את המבקרים או לתקוף את הציטטות.



 "רצועת עזה התחילה לתסוס הרבה לפני 'צוק איתן'" 



"הלקחים הם הדבר החשוב", הוסיף כהן. "זה לא הדבר הכי נעים להופיע בוועדת ביקורת המדינה, בוודאי לא כשבחדר אנשים שנפגעו אישית מהדברים, משפחות שכולות שצריך להיישיר אליהן מבט, וזה מה שאני עושה עכשיו, אבל כל לקח ולקח יילמד. גם כאן נאמר שהמל"ל משתפר והולך, אבל כמובן יש עוד דברים לשפר".



כהן הזכיר כי שניים מילדיו שירתו כקצינים - אחד מהם כמפקד בצנחנים - "ואני מעריך שבמלחמה הבאה, שאני מקווה מאוד שלא תקרה, גם הם ייטלו בה חלק ולכן הדבר המרכזי מבחינתי שעוטף את כל הבוקר הזה זה הפרקטיקה של מה עושים עם הערות חשובות כדי לוודא שאת המערכה הבאה נעשה טוב יותר ונכון יותר, אסטרטגית וטקטית".



ח"כ חיים ילין (יש עתיד), ראש מועצת אשכול לשעבר אמר בדיון: "רצועת עזה החלה לתסוס הרבה לפני צוק איתן, ואם הייתה מטופלת באמצעות חלופות אחרות, לא היינו מגיעים למערכה צבאית. כאשר חברי הקבינט ממודרים, והמל"ל הופך להיות חותמת גומי בשירותו של רוה"מ, איך ניתן לנהל מערכה בצורה אחראית ונכונה?" .



ח"כ ילין הוסיף: "רצף הכשלים ומניעת חלופות מדיניות הובילו למערכה ארוכה, מיותרת, שחיזקה את החמאס ועלולה להוביל אותנו לסבב נוסף וחזק יותר בקרוב. במקום להפוך את דו"ח המבקר לדו"ח פוליטי, צריך ליישם את הביקורת שעולה ממנו אחרת נמשיך לשלם בחיי אדם ובמוות מיותר של חיילים. כשלי המבצע עוד מהדהדים כאשר רק לפני מס' ימים החמאס המשיך לירות רקטות על יישובי העוטף אבל רוה"מ בחר לזמן שרים לדיון על התאגיד, במקום את הקבינט על עתיד עזה. זו עוד עדות לממשלה שעסוקה רק בעצמה ולא בטובת הציבור ובטחונו".



במהלך הדיון, בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קרא מאיר תורג'מן, אב שכול שבנו נפל במבצע צוק איתן, לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר מתפקידו.