התיקון לחוק מימון מפלגות, המכונה "חוק V-15", אושר הלילה (שלישי) בקריאה שלישית במליאת הכנסת ברוב של 41 תומכים מול 27 מתנגדים. את התיקון לחוק יזם חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) והוא נקרא על שם עמותת V-15 (ניצחון 15), שפעלה לטובת ניצחון גוש השמאל בבחירות שנערכו בשנת 2015. לאחר שעבר התיקון, אמר ח"כ קיש כי "היום שמנו וי על וי 15. זהו חג לדמוקרטיה שיודעת גם להתגונן מפני זיהומה. הצבנו חומת בטון מול קניית שלטון בכסף".



על פי התיקון, גוף שעוסק בפעילות פוליטית, למרות שהוא אינו מוגדר בחוק כמפלגה יוכל להיות מוגדר כ"גוף פעיל בבחירות", ועליו יחולו חובות דיווח למבקר המדינה, חובת התאגדות והגבלות מסוימות על גובה התרומות שיוכל לקבל, בדיוק כפי שחלות חובות דומות על מפלגות, מאחר ופעילות אותו גוף מזכירה מאוד פעילות של מפלגה רגילה.



התיקון קובע שלוש רמות שונות עבור אותו "גוף פעיל בבחירות", על פי החלוקה הבאה: עד לפעילות פוליטית בסך של 100 אלף שקל לא תחול על אותו גוף שום חובת דיווח. על גוף שהפעילות הפוליטית שלו גוררת הוצאות כספיות שבין 100 ל-400 אלף שקל תחול חובת רישום של הגוף אצל מבקר המדינה, אך לא תחול עליו ענישה פלילית במידה והוא לא יעמוד בדרישות הדיווח שחלות עליו.  מעל סכום זה, חלה חובת התאגדות והגבלות על סכום התרומות שיוכל לקבל וכמו כן ענישה מסוגים שונים למפרי החוק.



יוזם התיקון לחוק, יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
יוזם התיקון לחוק, יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90