חברי הכנסת יוצאים היום (רביעי) לפגרת האביב, שתימשך עד אחרי יום העצמאות, וסימן שאלה גדול מרחף מעל עתידם הפוליטי. איש מהם אינו יודע בוודאות מה כוונותיו האמיתיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואם פגרת האביב תהפוך בשל משבר התאגיד גם לפגרת בחירות.



הח"כים מכל הסיעות מצפים במתח לשובו של נתניהו הלילה מביקורו בסין, לאחר שגורם בליכוד המקורב לנתניהו אמר כי משבר התאגיד עומד בעינו משום שראש הממשלה לא הסכים לשום מתווה פשרה והוא עומד בתוקף על סגירת התאגיד - זאת בעוד שר האוצר משה כחלון שב והבהיר כי התאגיד קום יקום, ועל כן התמונה תתברר ככל הנראה ביממה הקרובה, רק לאחר שובו של ראש הממשלה.



החשש הגדול בקרב הח"כים הוא מפני שחזור התסריט שהביא לבחירות ב־2015. אז הדיח נתניהו במהלך דרמטי שניים משרי ממשלתו, שר האוצר יאיר לפיד (יש עתיד) ושרת המשפטים ציפי לבני (התנועה), בטענה שפעלו בסתר להקים ממשלה חלופית לשלו. החשש בקרב הח"כים הוא מפני תסריט שבו יפטר נתניהו את שר האוצר משה כחלון, מהלך שיביא ליציאת כולנו מהממשלה ויגרום אולי לתגובת שרשרת שתביא להתפטרות הממשלה כולה, לפיזור הכנסת ולהליכה לבחירות חדשות.



על רקע זה מנסה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לקדם תסריט חלופי ובו תוקם ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, שתתבסס על מפלגת כולנו, אם אכן נתניהו יפטר את כחלון, ועל תמיכת מפלגות בקואליציה ובאופוזיציה. כך ימנע את הצורך לבחירות חדשות. המהלך זוכה לביקורת חריפה גם בתוך המחנה הציוני. יש עתיד, אביגדור ליברמן, אריה דרעי ונפתלי בנט כבר הודיעו שלא יסכימו להקמת ממשלה חלופית אלא יעדיפו בחירות חדשות, אבל הרצוג מנסה לשכנע את חברי מפלגתו כי צפויות הפתעות ויש למהלך היתכנות.



תוביל להפלת הממשלה? גאולה  אבן, צילום: פלאש 90
תוביל להפלת הממשלה? גאולה אבן, צילום: פלאש 90



קואליציה מותשת קרבות



הקואליציה מגיעה אל קו הסיום חבולה ומותשת מקרבות ומסכסוכים פנימיים של כולם נגד כולם. לאורך המושב כולו נרשמו משברים בין הבית היהודי לליכוד על רקע חוק ההסדרה ופינוי עמונה ודוח מבקר המדינה על צוק איתן, שהבליט לטובה דווקא את בנט. יו"ר הקואליציה דוד ביטן האשים כל העת את ראשי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, בניהול פוליטיקה בזמן שהליכוד מנסה לנהל מדינה.



ביטן, שהפך לכוכב שבתות תרבות וסיפק הרבה כותרות עסיסיות, נאלץ להפעיל שורת עונשים כלפי חברי כנסת בקואליציה כדי לנסות להשליט סדר. השיא היה בשעה שדרש להדיח את יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש מתפקידו, ואילו קיש פנה במכתב תלונה לראש הממשלה נתניהו ובו התלונן על דרכי הפעולה של ביטן. הסכסוך הזה הסתיים בחיבוקים בתיווכו של יו"ר הכנסת.



מושב החורף ייזכר בשל המהלך התקדימי של פתיחת תהליך הדחה, לראשונה בתולדות הכנסת, נגד ח"כ מכהן, באסל גטאס (הרשימה המשותפת).


הוא הואשם בהסדר טיעון שהבריח טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. 71 ח"כים חתמו על מכתב הדחה, אבל התהליך הופסק לאחר שגטאס הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות והתפטר מרצונו, בדרך לשנתיים מאסר בכלא.



באסל גטאס בהארכת מעצר, צילום: קוקו
באסל גטאס בהארכת מעצר, צילום: קוקו



שיא בהצעות החוק הפרטיות



חוק חשוב שעבר במושב החורף, לאחר משברים קשים, הוא חוק ההסדרה שהתקבל ברוב של 60 ח"כים לעומת 52 מתנגדים ובהם חבר הכנסת בני בגין (הליכוד), ללא הסעיף שביקש להחילו גם על עמונה.  החוק מאפשר להלבין אלפי בתים ביישובים ביהודה ושומרון שכבר נבנו על קרקע פלסטינית פרטית. נתניהו שהה בעת ההצבעה בלונדון. בשמאל כינו את החוק "חוק הגזל" ואילו בימין צהלו ואמרו כי מדובר באירוע היסטורי.



המושב כולו עמד בסימן חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתייצב לשעת שאלות במלואה והדף בחריפות את הביקורת נגדו, תוך שהוא טוען: "מותר לקבל מתנות מחברים". הרצוג ענה לו כי המתנה הכי טובה תהיה אם יתפטר. ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) הגיש במהלך המושב הצעת חוק שנחשפה ב"מעריב" ולפיה לא יינתן לחקור ראש ממשלה מכהן.



עוד הובאו במושב שורת חוקים המטילים הגבלות על ארגוני שמאל, ובהם הצעת החוק המכונה V-15 שאושרה השבוע בשני בלילה. חוק נוסף שאושר בטרומית וחולל סערה הוא "חוק המואזין".



העביר את חוק ההסדרה. נפתלי בנט, צילום: מרק ישראל סלם
העביר את חוק ההסדרה. נפתלי בנט, צילום: מרק ישראל סלם



בכנסת ה־20 הוגשו עד כה 4,081 הצעות חוק פרטיות, שיא כל הזמנים. רק חלקן הקטן זוכה לעבור קריאה טרומית או לצלוח את משוכת ועדת השרים לחקיקה.



שרת המשפטים איילת שקד יזמה עם השר יריב לוין (הליכוד) ובגיבוי יו"ר הכנסת רפורמה ולפיה יצומצם באופן דרמטי מספר הצעות החוק הפרטיות שיוכל כל ח"כ להגיש, מהלך שזוכה להתנגדות במשכן. יוזמות לחייב את ועדת השרים לחקיקה בשקיפות נכשלו.



בין המחוקקים המובילים נמצא יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה), שהעביר מאז כינונה של הכנסת ה־20 לא פחות מ־83 חוקים, ובהם החוק לעידוד השקעה באנרגיות מתחדשות, פטור מארנונה לארכיון ציבורי, הפחתת הגירעון, תקציב; הפחתת מס ההכנסה ומס החברות, עידוד השקעות ההון, קצא"א, מיסוי חברות הארנק; רפורמת ניירות הערך - שינוי מבני בבורסה, הצעת חוק המכר דירות הבטחת השקעות לקונה ועוד.



מושב החורף סער לא רק בגלל האירועים הפוליטיים אלא בגלל קוד הלבוש שניסתה הכנסת לכפות על העוזרות הפרלמנטריות. בעיצומה של "מחאת החצאיות" פשט חבר הכנסת מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) את חולצתו ועמד בגופיה בלבד לאות הזדהות עם העוזרות. בעקבות המאבק הוקמה ועדה, והיא חידדה את נוהלי הלבוש במשכן.



במהלך מושב החורף לקה יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג באירוע מוחי קל אך שב מהר לאיתנו. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) נחבל בראשו בנסיבות בלתי ברורות ונעדר מהמשכן תקופה ארוכה.



ולסיום, נזכיר את המלכודת שטמנו בהסתדרות לחבר הכנסת איתן כבל, שהוקלט בשיחה מביכה עם עמיתיו לסיעה בארגון.  חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הכריזה על התמודדותה מול אבי ניסנקורן על ראשות ההסתדרות, אלי כהן מכולנו ואיוב קרא (הליכוד) שודרגו לתפקידי שרים ואילו ח"כ אורלי לוי־אבקסיס הופרשה מסיעת ישראל ביתנו והודיעה כי בבחירות הבאות תתמודד בראשות מפלגה חדשה.