המערכת הפוליטית סוערת בעקבות מאמרו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בעיתון "בשבע", בו קרא לצעירי הציונות הדתית שלא להתגייס לצה"ל למשך מחזור גיוס אחד, ובכך ליצור לחץ על מפקדי צה"ל לטענתו, לפעול לעצירת מגמת השוויון המגדרי ביחידות הלוחמות בצה"ל. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ראש השב"כ לשעבר, התייחס בעמוד הפייסבוק שלו לדברים וכתב: "ח"כ סמוטריץ', אל תתן יד להשתמטות מצבא ההגנה לישראל ופיצול החברה הישראלית. צה"ל הוא צבא העם, כור ההיתוך של מדינת ישראל. אמירתך מהווה עוד ביטוי לקיצוניות ההולכת וגוברת בקרבנו. צריך וראוי לגנותה ולהתנער ממנה תוך הצבת קווים אדומים ברורים. אתה מוביל לערעור סמכותה של המדינה אשר תביא לפיצול ושיסוי בין אזרחיה".



ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר: "אני מתייצב מאחורי הרמטכ"ל, מנהיגותו ופיקודו על צה"ל, לרבות שילוב נשים בחילות השונים - כולל יחידות לוחמות. לעולם לא הסכמתי לכל סוג של סרבנות שירות ואני מגנה בתוקף דיבורים מהסוג הזה. על צה"ל להיות צבא העם וחובת השירות מוטלת על כולם. מוטב שח"כ סמוטריץ' יזכור זאת וימנע מצעדי הפלגנות וההמרדה שלו. לשמחתי הוא מייצג מיעוט קיצוני וקריאתו תיפול על אוזניים מועטות בציבור הדתי. מדובר בהתבטאות חסרת אחריות".



ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) הודיע כי יפנה ליועץ המשפטי לממשלה לבחון היבטים פליליים בדבריו של סמוטריץ', ובמרכזם קריאה למרד: "נתניהו עומד בראש ממשלת הסרבנות: סרבנות מדינית, סרבנות לשרת בצבא, סרבנות לשלטון החוק. להישען על הקול של סמוטריץ זה, בדיוק, כמו להישען על הקול של זועבי. שניהם קוראים למרד, שניהם מפוררים את צה"ל".




ח"כ עזריה: "מי שמתגייס לצבא אינו מציב תנאים לצה"ל"



ח"כ רחל עזריה (כולנו) הגיבה גם לדברים ואמרה: "ח"כ סמוטריץ' מנותק לא רק מהחברה הישראלית אלא גם מהציונות הדתית ואמירתו רק מוכיחה את זה. בזמן שהוא מאיים לא להתגייס, הציונות הדתית מתגייסת בהמוניה, הבנים והבנות. מי שמתגייס לצבא אינו מציב תנאים לצה"ל. אמירתו היא בלתי נסבלת עבורנו כחברה ומפוררת את הממלכתיות אשר מהווה מאז ומתמיד אבן יסוד של הציונות הדתית".



ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), פנתה במכתב לשר החינוך נפתלי בנט, בדרישה למנוע מסמוטריץ' להופיע אל מול תלמידים בתחומי בתי ספר, עד אשר יחזור בו מקריאתו לסרבנות כפי שהובאה היום במאמרו. "כשר חינוך, מחויב בנט לנהוג בשוויוניות וכפי שפעל למנוע מגורמים המעודדים סרבנות משמאל להופיע בבתי ספר, כך ראוי שינהג, גם ביחס לתומכי סרבנות מימין, אפילו אם הם חברי סיעתו. בנט לא יכול להסתפק בגינויים רפים, ועליו לנקוט בצעדים, ובראש ובראשונה למנוע מסמוטריץ' להמשיך להטיף כנגד הצבא ובעד סרבנות בתחומי מוסדות חינוך עליהם הוא אחראי מתוקף תפקידו כשר החינוך". 



קוראת לבנט למנוע הופעותיו בבתי ספר, ח"כ ורבין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
קוראת לבנט למנוע הופעותיו בבתי ספר, ח"כ ורבין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) אמר כי סמוטריץ' "התכוון לומר שצריך להציל אותנו ממנו". ח"כ אורן חזן (ליכוד) גם הגיב לדבריו של סמוטריץ' ואמר כי הוא "מתיימר להיות נציג הציונות הדתית בכנסת אך שכח מהי ציונות. אם לא יחזור בו מאמירתו, על חברי הבית היהודי לדרוש את התפטרותו מן הכנסת".