ממשל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, דבק בחששותיו בכל הנוגע להתנחלויות בישראל. היום (שישי) תם סבב שיחות בוושינגטון שהסתיים ללא הסכמות לגבי עתיד הבנייה בהתנחלויות. המפגשים שנערכו במשך ארבעה ימים, הנם חלק מלק ממאמציו של טראמפ לחדש את התהליך המדיני בין ישראל לבין פלסטינים, זאת למרות הספקנות העמוקה ששוררת בארצות הברית.



שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שביקר לאחרונה באזור, הוביל את המשלחת האמריקאית במה שתואר כ"שיחות אינטנסיביות", עם


ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יואב הורוביץ והיועץ המדיני יונתן שכטר.



למרות הטון החיובי שמוביל טראמפ בהשוואה לקודמו בתפקיד, ברק אובמה, במהלך פגישתו עם נתניהו בבית הלבן בחודש שעבר, הבהיר נשיא ארצות הברית כי "על ישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות".



ג'ייסון גרינבלט. צילום: טוויטר
ג'ייסון גרינבלט. צילום: טוויטר



בכיר בממשלו של טראמפ אמר בחודש שעבר כי "כפי שהנשיא טראמפ הבהיר, הוא מעוניין מאוד להגיע להסכם שיסיים את הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים וכרגע הוא בוחן את הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת". הבכיר הוסיף לג'רוזלם פוסט כי "אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים חד־צדדיים שיכולים לפגוע ביכולתנו לקדם את התהליך, ובכלל זה הכרזה על בניה בהתנחלויות. הממשל צריך זמן כדי להתייעץ עם כל הצדדים המעורבים על הדרך להתקדם קדימה".



לאחר מכן, הוציא הבית הלבן הודעה רשמית בנושא בה נאמר כי "אמנם אנחנו לא מאמינים שקיומן של התנחלויות הוא מכשול לשלום, בנייה של התנחלויות חדשות או הרחבה של הקיימות אל מחוץ לגבולותיהן לא יועיל לקידום השלום בין הישראלים לפלסטינים".



"שיחות רציניות"



"המשלחת האמריקאית שבה והדגישה את חששותיו של הנשיא טראמפ בנוגע לבנייה בהתנחלויות וההתקדמות לקראת תהליך השלום", כך נכתב בהצהרה משותפת של הבית הלבן.



עוד נמסר מהבית הלבן כי "המשלחת הישראלית הבהירה כי בכוונת ישראל לאמץ מדיניות בנוגע לבנייה בהתנחלויות, המתחשבת באותן חששות. השיחות היו רציניות והן נמשכות".



השיחות מתרחשות כחודשיים לאחר כניסתו של טראמפ לתפקיד מנהיג העולם החופשי. טראמפ הביע אמביוולנטיות בנוגע לפתרון שתי המדינות ולאחרונה הזמין את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לביקור.