מבוי סתום במשבר הקואליציוני: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון נפגשו היום בצהריים (ראשון) כדי לדון על המשבר המחריף סביב פתיחת התאגיד הציבורי "כאן". זאת, לאחר שבפתח ישיבת הקואליציה השבועית הבוקר אמר נתניהו שהמשבר בעינו. שר הבריאות יעקב ליצמן הציע שהשניים יישבו בארבע עיניים וכך אכן קרה. עם זאת, הפגישה הסתיימה ללא תוצאות וללא הבנות בין השניים, שקבעו להיפגש שוב במועד מאוחר יותר. 



הבוקר התייחס למשבר יושב ראש הקואליציה דוד ביטן. "אנחנו בעד סגירת התאגיד, אבל לא רוצים בחירות, כחלון הוביל אותנו לפינה הזו", אמר ביטן, שהתייחס למשבר הקואליציוני סביב פתיחת תאגיד השידור הציבורי, משבר שנראה כאילו רק הולך ומחריף עם כל יום שעובר. "יש אילוצים. גם כשראש הממשלה סיכם עם ראשי מפלגות גם אז הוא עשה את זה בלית ברירה. כחלון התעקש לא להצביע איתנו", הסביר ביטן בראיון לניסים משעל ודרור רפאל ב-103fm. 



"עומדים על דעתנו שהתאגיד לא יקום", ח"כ ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"עומדים על דעתנו שהתאגיד לא יקום", ח"כ ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"נתניהו מוכן להסכמות - אבל בלי תאגיד", הסביר ביטן. "ראש הממשלה לא אומר או תאגיד או בחירות. הוא מבקש שהתאגיד יבוטל וכחלון יעמוד בהסכם הקואליציוני, אם לא אז זה יוביל לבחירות. מצד שני, נתניהו מודע למצב הפוליטי הקיים והוא שלח את יריב לוין להסדר שיחות". 



ביטן אף טען כי לא מדובר במבחן מנהיגות עבור כחלון: "אתם השתגעתם, התקשורת, אתם מנפחים את כחלון כל הזמן. איזה מבחן מנהיגות? יש הסכם קואליציוני. אמרתי באופן ברור שזו לא רק המילה 'תאגיד', זו המהות, אנחנו בעניין הזה לא נוותר". 



התנגדות מקיר לקיר


מה שעשוי להביא את הצדדים לפשרה, ובעיקר לרכך את עמדתו התקיפה של נתניהו, היא העובדה שכמעט בכל המערכת הפוליטית יש התנגדות ברורה להקדמת הבחירות. כך בבית היהודי ובמפלגות החרדיות וגם בתוך מפלגתו של ראש הממשלה, בליכוד, גם ואולי בעיקר משום שלכמחצית מהח"כים המכהנים כיום ברור שבמקרה של הקדמת הבחירות הם יישארו מחוץ למשכן הכנסת. רובם המכריע בינתיים שותקים, אולם ח"כ אורן חזן שב ושיגר אתמול אזהרה לעבר ראש הממשלה כי הקדמת הבחירות לא תעבור בשקט גם בביתו הפוליטי.



"אף אחד, לא בקואליציה ולא באופוזיציה, לא רוצה בחירות", אמר חזן באירוע "שבתרבות" בעפולה, "אבל אם נתניהו ירצה לקחת את המדינה לבחירות, תהיה ממשלה אלטרנטיבית שעלולה לקום מתוך הליכוד. אני לא בעד זה. אני קורא לראש הממשלה לדבר איתנו. לשים בצד את השמועות שאנחנו שומעים בטלוויזיה ולהגיד לנו מה הוא רוצה לעשות לפני שהוא מקבל החלטות גורליות".



באותו עניין אמר אתמול ח"כ חיים ילין (יש עתיד) ב"שבתרבות" בנווה מונסון כי "אין באמת רוב וסיכוי ריאלי להקים ממשלה חלופית ולכן להכליל את יש עתיד בתוכה ולקבוע שאנחנו מכשילים צעד שכזה זה פופוליסטי, לא רציני ולא נכון. הדיבורים האלה ריקים מתוכן וממהות ומנסים לייצר כותרות במקום אלטרנטיבה במציאות. המטרה היא להחליף את השלטון באמצעות בחירות דמוקרטיות ולא באמצעות גוש "אנטי־ביבי" חסר אידאולוגיה ומשמעות למדינת ישראל".