ארגון אונסק"ו שוב הופך למוקד בסכסוך הישראלי-פלסטיני. אחרי שנקבע כי לעם היהודי אין קשר להר הבית, מדינות ערב מתכננות לערער גם על הריבונות הישראלית בכל ירושלים בכינוס הקרוב של מועצת המנהלים של ארגון החינוך המדע והתרבות של האו"ם, כך עולה מטיוטת מסמך שהשיגו גורמים ישראלים.



ההחלטה, שתעמוד להצבעה ב-1 במאי, קובעת כי "כל פעולה שתינקט ע"י ישראל, הכוח הכובש, על מנת לכפות את חוקיה, סמכותה וניהולה על העיר ירושלים, היא בלתי חוקית וחסרת תוקף". זאת הפעם הראשונה ששאלת מעמדה של מערב ירושלים עומדת לדיון הקהילה הבינלאומית.



בניגוד לעבר, הפעם הר הבית והכותל המערבי אינם מוזכר בהצעת ההחלטה. במקום זאת, נכתב כי "העיר העתיקה חשובה לכל שלוש הדתות". עם זאת, יש קריאה לאשרר את ההחלטות הקודמות, שקבעו כי יש לקרוא למקומות בשמם המוסלמי בלבד.



כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



את ההצעה הגישו אלג'יריה, מצרים, לבנון, מרוקו, עומן, קטאר וסודאן, בשם הפלסטינים. היא הוגשה בדיוק כשנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שוקל להעביר את שגרירות ארצות הברית לבירת ישראל מתל אביב.



בנוסף, הממשל האמריקאי מנסה לקדם את חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, באמצעות הבאת שחקנים אזוריים, כמו מצרים, לשיחות.



שגריר ישאל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, אמר כי היעדר נושא הר הבית מהצעת ההחלטה מהווה ניצחון ברור לישראל ולמשרד החוץ, שעבד קשה עך כך. "ברור שהתמיכה הציבורית בישראל מטראמפ ומשגרירת ארצות הברית באו"ם הפכה את הבלתי אפשרי לאפשרי בהתמודדות עם ארגון בעל היסטוריה ארוכה של תמיכה בהחלטות אנטי ישראליות", הוא הוסיף.



"בחודש הבא", אמר שאמה הכהן, "אנחנו מתכננים לעבוד סביב השעון כדי להמשיך להסביר את האמת ההיסטוריות והעכשווית".