שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כינסו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים להצגת מתווה התאגיד אשר סוכם מוקדם יותר היום. ח"כ רועי פולקמן - יו"ר סיכת כולנו, השתתף גם הוא במסיבת העיתונאים. במקביל, עשרות מעובדי התאגיד שהפגינו מול קרית הממשלה בתל אביב, ניסו לחסום את צומת עזריאלי ונהדפו על ידי המשטרה.



חסימות הכבישים בצומת עזריאלי

בין השלטים שהונפו בהפגנה: "בלי עיתונות חופשית אין דמוקרטיה - עד כאן", "הציבור דורש עיתונות חופשית", "גם לנו יש משפחות" ו"כחלון מציג מחיר למשתפן". המפגינים משמיעים קריאות מחאה נגד כחלון וצועקים: "השידור לציבור" ו"כן לחופש הדיבור". שוטרים רבים מאבטחים את ההפגנה, ועומדים בסמוך לכביש בצומת בגין-קפלן מחשש לחסימת הצומת.



רוני מיינימר, אחראית סושיאל בתאגיד, שהשתתפה בהפגנה סיפרה לחדשות 2: "אם אפוטר, אחפש עבודה אחרת, עזבתי עבודה בחברת הייטק מאוד מצליחה בשביל להצטרף לתאגיד, ואני מאוד מאוכזבת מהממשלה שלי".  שירה הדס נקר שעובדת בתאגיד הוסיפה: "לא יכול להיות גוף שידור ללא חטיבת חדשות עצמאית".



תומר שלפניק, חבר ועד העיתונאים בתאגיד הוסיף: "התחושה היא של חרפה מה שעושים. לא ייתכן! באנו לעשות שידור עצמאי. סמכנו על המדינה, התפטרנו ממקומות העבודה הקודמים שלנו. באנו לעשות שידור ציבורי חזק. כחלון מתקפל, מדוע ביבי רוצה לסגור את התאגיד?". הוא הוסיף כי הם יפגינו בתל אביב במוצאי שבת. "שוקלים לעתור לבג"ץ  נשתמש בכל הכלים הפוליטיים, הציבוריים והמשפטיים כדי שהתאגיד יפעל", הסביר.

כחלון: "ההסכם מבטיח את חופש העיתונות ושמירה תקציבית"
"מאז שנכנסתי לתפקיד אני עומד כצוק איתן על התקציב", אמר כחלון, "המאבק היה מאבק על עקרונות ואני שמח להציג את ההסכם שמבטיח את חופש העיתונות ומבטיח שמירה תקציבית. כפי שהתחייבתי לא יבוזבזו כספי ציבור לשווא". הוא טען כי "במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בתאגיד שיקום, הפוליטיקאים יורחקו. שופט בוועדת איתור יבחר את העיתונאים ולא הפוליטיקאים". שר האוצר ציין כי "שמרנו על תמיכה תקציבית ונתגבר את גופי השידור".
כחלון ציין כי "התאגיד יוקם, לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת ולא תהיה הדחה של ראשי התאגיד. ההסכם מנע את חוק פיקוח התקשורת". לדבריו, מדינת ישראל צריכה לחזור למסלול של עשייה, לאחר שהשבועיים האחרונים הם היו חריגים. 

מחאת עובדי התאגיד. צילום: אבשלום ששוני


שר האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, אמר כי "הפתרון הוא לא אופטימלי וגם הבעיה מראש לא היתה אופטימלית. אין עוד החלטה כמה אנשים, ייקלטו אנחנו, ואנחנו כגורמים ששייכים לממשלה לא רוצים להיות מעורבים בבחירת האנשים, לכן תמונה הנהלה חדשה והיא זו שתחליט על מינויים". הוא הוסיף: "בתקופה הקרובה, עד ה-15 למאי, רשות השידור תמשיך לשדר ולאחר מכן תאגיד החדשות הזמני ישדר למשך חצי שנה, עד לגיבוש התאגיד הקבוע". 

המנכ"ל הוסיף כי הם פעלו תחת אילוצים קואליציוניים וכי נעשים ניסיונות ליצירת שילוב בין עוברי הרשות לעובדי התאגיד, ועל בסיס מקצועי יוחלט מי יעבוד בתאגיד החדש". באב"ד טען:  "שר האוצר עמד על שמירת החופש העיתונאי, פיטורי העובדים עומדים על הפרק תקופה ארוכה, ולא מעכשיו, ואם עובדי תאגיד ילכו הביתה יהיה להם פיצוי משמעותי". 
 
לדבריו, לא תהיה חריגה בתקציב השוטף ומי שיקלט בחטיבת החדשות - יקבל את השכר הנהוג בתאגיד. המשמעות לכך היא, שעובדי רשות השידור שייקלטו יאלצו לוותר על חלק משכרם.



מחאת עובדי התאגיד. צילום: אבשלום ששוני

פשרת מתווה התאגיד - מורה נבוכים

כזכור, על פי המתווה שנחתם בין הצדדים, התאגיד יעלה לשידור באיחור של שבועות ספורים מהמועמד שנקבע - ה-30 באפריל, אך לא יאוחר מסוף חודש מאי. למעשה, במסגרת הפשרה, השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה. לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן".



עוד נקבע בפשרה, שגיבשו מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד, ומנכ״ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.



אולפן תאגיד השידור הציבורי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



מועצת התאגיד: קוראים ליועמ"ש ולמבקר המדינה להגן על האינטרס הציבורי



כצפוי, ההחלטה עוררה זעם רב הן בקרב עיתונאים והן בקרב הפוליטיקאים. יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי תקף את המתווה ואמר: "מדובר בספין של נתניהו וכחלון, שמנסים למכור לציבור דיבורים על מערכת עיתונאית עצמאית בזמן שהם מכשירים את הקרקע להשתלטות פוליטית עליה. נתניהו הבין שהוא לא יכול להדיח את ראשי התאגיד, שניתקו אותו מהשליטה במערכת העיתונאית, אז הוא מנתק את המערכת העיתונאית מהם. נתניהו ידאג למנות למערכת העיתונאית מועצה ומנכ"ל שידאגו לשרת אותו, והתאגיד יישאר עם הסמכות לרכוש דרמות ותוכניות לייט נייט מבחוץ".



ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התייחס גם הוא להסכם ואמר: "לא הדאגה לעובדים ולא הדאגה לשידור הציבורי הנחו את נתניהו במתווה התאגיד החדש, הדבר היחידי שהנחה אותו זאת הפרנויה והדחף הבלתי ניתן לכיבוש לשלוט בתקשורת הישראלית". לדבריו, המתווה החדש הוא לא יותר מהזייה שאפילו קישון בעצמו לא היה מצליח לכתוב. "לא עמונה ולא הגרעין האיראני גרמו לנתניהו איבוד עשתונות שכזה. בכוונתי לעתור לבג"ץ מתוך תקווה שאולי הוא יעצור את מחול השדים של נתניהו", סיכם.
מועצת תאגיד השידור הישראלי, "כאן", מתנגדת נחרצות להסכם בין שר האוצר לראש הממשלה. בהודעה שפרסמה, נכתב כי "משמעות המתווה הינה הקמת גוף מפוצל שלא יכול לאחד משאבים בצורה יעילה וחסכונית כפי שתוכנן ושהתוצאה שלו הינה זריקת כספי ציבור לשווא". 
עוד מסרה המועצה, כי "מועצת התאגיד תגן על העיתונאים ואנשי החדשות המצוינים של תאגיד כאן, אשר עזבו מקומות עבודה והתייצבו לדגל על מנת להביא שידור ציבורי איכותי, פלורליסטי ועצמאי לאזרחי ישראל, כדי לשמור על זכויותיהם ועצמאותם. אנו קוראים לשומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, להגן על האינטרס הציבורי ועל זכויות העובדים".