ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל באופן מסויג את החלטת הקבינט שהתקבלה אמש לפיה ייבנה יישוב חדש למפוני עמונה, כך אמר היום (שישי) בכיר בממשל האמריקאי לג'רוזלם פוסט.



הגורם הבכיר הוסיף כי "ראש ממשלת ישראל התחייב בפני תושבי עמונה בטרם טראמפ הבהיר את ציפיותיו בנוגע לבנייה בהתנחלויות, והבהיר כי בכוונתו לדבוק בתכנית זו".



בתוך כך מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הוציא הבוקר הודעת גינוי להחלטת הקבינט אמש. "הבחנו בהודעה על הקמת התנחלות חדשה בשטח פלסטיני כבוש בדאגה ואכזבה", כתב מזכ"ל האו"ם בהודעה, והוסיף כי הוא הדגיש פעמים רבות כי "אין תכנית חלופית שתאפשר לישראלים ולפלסטינים לחיות יחדיו בשלום וביטחון לתכנית שתי המדינות".



בנוסף גינה גוטרש כל פעולה חד צדדית שפוגעת בסיכויים להגיע לפתרון זה כגון, לטענתו, ההכרזה על בניית ההתנחלות, וציין כי "בנייה בהתנחלויות היא לא חוקית בעיני החוק הבינלאומי ומהווה מכשול לשלום".



כזכור, הקבינט המדיני ביטחוני אישר אתמול פה אחד הקמת ישוב חדש למפוני עמונה, באזור עמק שילה. לאחר מכן התקיים גם משאל טלפוני ליתר שרי הממשלה, לאישור ההחלטה. בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את הקבינט כי אושרו לשיווק 2000 יחידות דיור - מתוך כ-5700 יחידות דיור עליהן הודיעה ישראל כבר לפני חודשיים. 2000 יחידות אלה לא אושרו לשיווק עד כה בשל בעיות טכניות. עוד עודכן הקבינט כי המדינה הכריזה על כ-900 דונם כאדמות מדינה באזור עדי עד, גבעת הראה ועלי, זאת בהתאם לצרכים שעלו כתוצאה מסוגיות משפטיות.



עמונה, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם
עמונה, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם



בנייה לצד הגבלה



אמש לצד ההחלטה על הקמת התנחלות חדשה ראשונה מזה עשרות שנים עבור מפוני עמונה, ישיבת הקבינט שהתקיימה אתמול הכילה גם בשורות פחות טובות לציבור המתיישבים. בישיבה סוכם על שורת צעדים לריסון בנייה בהתנחלויות, במטרה להתחשב בבקשותיו של נשיא ארצות הברית. בין היתר, תוגבל הרחבת יישובים קיימים אל מעבר לשטחיהם הנוכחיים ותיאסר הקמת מאחזים חדשים.



לפי ההחלטה, ביישובים קיימים ביהודה ושומרון בנייה חדשה תתקיים רק בשטח הבנוי הקיים בתוך היישוב, ואם לא יהיה הדבר אפשרי – תתקיים בצמידות לקו הבנייה הקיים. רק אם הדבר לא יתאפשר בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים או תכנוניים, ישראל תאפשר בנייה בשטח קרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים. כל זה נעשה במטרה למנוע את הרחבת שטחי ההתנחלויות עצמן, מתוך התחשבות בעמדתו של הנשיא טראמפ. עוד הוסכם כי לא תתאפשר הקמה של מאחזים לא מוסדרים חדשים. הצעד מנוגד לתקוותיהם של גורמי ימין שונים, שציפו לבנייה נרחבת בכל שטחי יהודה ושומרון בתקופתו של הנשיא טראמפ.



בשבועות האחרונים הנשיא טראמפ מתניע מהלכים שונים במטרה לקדם הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים. טראמפ הצהיר בעבר כי הוא לא מחויב לפתרון שתי המדינות, אך הביע הסתייגות מבנייה כעת בהתנחלויות, שעלולה לפגוע בסיכויי משא ומתן.