דיון סוער נערך היום (רביעי) בוועדה בוועדה לביקורת המדינה בנוגע לדוח צוק איתן, בו ראש הממשלה בנימין נתניהו הותקף קשות על ידי משפחות החללים במבצע, אך בסיומו ניגש נתניהו אל המשפחות ושוחח עמן. אך הדיון עבר בשלב מוקדם לעסוק במשפחות השכולות ובביקורת על התנהלות הממשלה לפני המבצע. הדיון עלה פעמים רבות לטונים רמים וכלל התפרצויות רבות מצד חברי הכנסת הנוכחים והמשפחות. בסיום הדיון החליטה יושבת ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), לאפשר לנתניהו להגיש את תשובותיו בכתב תוך שבועיים.



בסיום הדיון ניגש נתניהו אל המשפחות הנופלים ושוחח איתם. בנוסף לכך, יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, ואילן שגיא, ששכל את בנו ארז ז"ל במבצע, שהתקוטטו פעמים רבות במהלך הדיון עשו "סולחה" בתיווך חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין. "בחיים לא הייתי מעלה בדעתי להגיד לאב שכול את הדברים שייחסת לי", אמר ביטן. שגיא קיבל את הדברים והשניים נפרדו בלחיצת ידיים.

דוד ביטן, אילן שגיא ואיילת נחמיאס ורבין
דוד ביטן, אילן שגיא ואיילת נחמיאס ורבין


במהלך הדיון, אמו של הדר גולדין, לאה, שבנה נפל באסון המנהרות הטיחה ביקורת בדוח ושאלה מדוע, בנה ואורון שאול לא הופיעו בדוח. "בפתח הדבר של הדוח יש נתונים, 50 ימי מלחמה 74 הרוגים ואלפי פצועים, אבל דוח המדינה שכח שני חיילים מצטיינים. אבל את שני הבנים שלנו שכחתם. איך המבצע הסתיים, אם הבנים עדיין שם?" והאשימה "הפכת אותנו לאויבי העם. אתה אומר שאתה אח שכול אבל את הבן שלך החזירו. למה רק משפחת גולדין מדברת? למשפחת שאול כבר אין כוח לדבר". בשלב זה תקף את גולדין ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), והאם קראה לו "חצוף שכמוך, אני אפילו לא מכירה אותך".



 


סערה בדיון בכנסת על דוח צוק איתן

אלמנת צה"ל: "האיום הקיומי על ישראל הוא העומד בראשה"

כאמור, אילן שגיא התפרץ במהלך הדיון לעבר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן וח"כ יואב קיש שהתערבו בדיון, ואמר לביטן: "אתה גיבור עכשיו, אני שלמתי בחיים של הבן שלי. שב בשקט ביטן. תעשה סדר בקבינט אל תתבכיין". כאשר נכנס ח"כ זחאלקה (הרשימה המשותפת), התפרץ לעברו שגיא ואמר: "מה אתה עושה כאן בכלל?". זחאלקה אמר בתגובה: "צריך לעשות דיון על ההרוגים בעזה". גם ח"כ יואב קיש תקף בחריפות את זחאלקה: "להקל על הרוצחים אתם רוצים, החברים שלך הם רוצחים". הן זחאלקה והן קיש הוצאו מהדיון. 

לאחר מכן יותר צעק יו"ר הקואליציה לעבר שגיא: "אתה שקרן, תפסיק לנצל את המצב שלך". שגיא סיפר כי הוא עמד מול משרד ראש הממשלה וסיפר שח,כ ביטן ניגש אליו ואמר לו שדבר לא יעזור לו. בשלב זה ענה לו ביתן "אתה שקרן לא אמרתי את זה. מעולם לא דיברתי איתך. אתה שקרן. תפסיק לשקר פה. מעולם לא דיברתי אתך. תפסיק לנצל את המצב שלך, מה זה הדבר הזה?", ושגיא ענה "לא יעזור לך. לא תקום שום ועדה אמרת לי. מי שרוצה שיאמין ומי שלא לא יאמין".

מיכל קסטן קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר, תקפה גם היא בחריפות את נתניהו ואמרה לו כי הוא האחראי למות בעלה, ובעת דבריה נפלה דממה באולם. "אדוני ראש הממשלה, אמרת שיש איומים על ישראל, אבל לדעתי אתה האיום הגדול ביותר על המדינה", אמרה קידר, והמשיכה "למנוע את המלחמה הבאה זה לא ססמה של השמאל, זה התפקיד שלכם, זאת המחוייבות שלכם. אדוני ראש הממשלה, רצית להנהיג? תנהיג. תפסיק להאשים את איראן וחמאס, ואתם וכל ההצגה שהייתה כאן, כאילו מדברים על הדוח, אף אחד לא דיבר כאן על הדוח. כולם כאן במשחק ובהצגה הגדולה, כולנו שילמנו את המחיר ויהיו עוד, כי לשבת ולהגיד אין עם מי לדבר, זה לא עוזר. גם גולדה מאיר אמרה אין עם מי לדבר ואחרי מלחמת יום הכיפורים התברר שהיה עם מי לדבר והיה אפשר למנוע את המלחמה". ח"כית סתיו שפיר (המחנה הציוני) הוסיפה ואמרה לנתניהו כי הוא "צריך להסתכל להם בעיניים ולהגיד 'אני אחראי'. אתה פה מספיק זמן להסתכל למציאות בעיניים".

"כולם משחקים בהצגה גדולה". מיכל קסטן קידר, צילום: מרק ישראל סלם
"כולם משחקים בהצגה גדולה". מיכל קסטן קידר, צילום: מרק ישראל סלם


"חמאס האמינו שהם יכולים לתקוף אותנו, אך סיכלנו את תוכניותיהם"



ראש הממשלה סיפר כי לפי המודיעין, התוכנית של חמאס במבצע הייתה "לפעול נגד ישראל כדי להסיר את הסגר הימי, לקבל כתוצאה ממהלכים אחרים נכסים שהוא ביקש כמו נמל אווירי וימי".  עוד הוסיף: "התוכנית האופרטיבית שהוא הכין הייתה מתקפה משולבת רבת זרועות, הכוללת טילים, דרך הים באמצעות פשיטות קומנדו, ומתחת ליבשה, חדירה בעשרות מנהרות שהם חפרו וכוחות מיוחדים עד סדר גודל של גדוד, גם במוצבים וגם במושבים. הם העריכו שהם מסוגלים לכך, אך סיכלנו את כל התוכניות שלהם". 



נתניהו התייחס לסוגיית החיילים הנעדרים אורון שאול והדר גולדין: "לגבי הדר ואורון - אנו בקשר עם המשפחות על בסיס קבוע. מדי כמה שבועות ודאי. ואנו מוסרים להם את המידע הרלוונטי. אני לא איש בשורות. אני משתדל לומר למשפחות את האמת לאמיתה. עד היום הם כיבדו בצורה יוצאת מהכלל את הדיסקרטיות של המהלכים. יש מהלכים כאלו ואחרים. אני מקווה שבסוף זה יאפשר לנו להחזיר את הדר ואורון". 


  


עופר שלח לנתניהו: "אתה מפזר מסך עשן"



בהמשך תקפו מספר חברי כנסת מהאופוזיציה את נתניהו, וטענו כלפיו כי הוא עוסק בדברור עצמו ולא בדיון על הדוח. חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד) אמר כי "במהלך המבצע דווח שצה"ל השתמש בעשן למצוא מנהרות, אפשר להשתמש בך, עשית כאן מסך עשן".



גם יושבת ראש מרצ זהבה גלאון תקפה את נתניהו ואף קראה להקים ועדת חקירה ממלכתית בנוגע למבצע צוק איתן. "אני שואלת האם לאותן הבנות שהגעתם עם החמאס בתם המלחמה היית מאפשר להכניס ציוד לעזה ב-2014 אולי היינו חוסכים את המלחמה הזאת?", בתגובה לכך ענה לה ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כי גלאון מנותקת מהמציאות, ואמר כי "בגלל זה אף פעם לא היית ולא תהי ראש ממשלה. עם ישראל אחראי". 

נתניהו במהלך הדיון הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו במהלך הדיון הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם