ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שלישי) לסערה שנוצרה בעקבות החלטתו לבטל את פגישתו עם שר החוץ של גרמניה, זיגמר גבריאל בעקבות כוונתו להיפגש עם אנשי ארגון "שוברים שתיקה". במפגש עם משתתפי חידון התנ"ך העולמי לנוער, אמר נתניהו שהוא מוביל את יחסי החוץ של ישראל לפריחה חסרת תקדים. "אבל אני עושה זאת מתוך מדיניות לאומית גאה ותקיפה, ולא מתוך הרכנת ראש והתרפסות. היחסים שלנו עם גרמניה איתנים והם חשובים והם גם יימשכו כך".



"המדיניות שלי היא ברורה", אמר ראש הממשלה, "לא להיפגש עם דיפלומטים, שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד לדין את החיילים שלנו כפושעי מלחמה. אותם דיפלומטים לא יעלו על דעתם לעשות את זה בארה"ב או בבריטניה, או בשום מקום אחר. החיילים שלנו הם הבסיס לקיומנו. הם שומרים עלינו, ואנחנו נשמור עליהם".



 


הבכיר הגרמני התייחס לביטול הפגישה עם ראש הממשלה ואמר כי "אני לא רוצה להיכנס למשחק הפוליטי בישראל, אבל זה לא אסון, היחס שלי ושל גרמניה לא ישתנה". על פי דיווח בגל"צ השר סירב לשוחח בטלפון עם נתניהו שביקש להסביר מדוע ביטל את הפגישה. "הייתי כאן הרבה פעמים, פגשתי פעמים רבות את ראש הממשלה נתניהו, יש לי יחסים טובים איתו ולכן הופתעתי על ביטול הפגישה. ביקשו ממני לבטל פגישה דומה לאלו שאני עורך במהלך ביקורים אחרים. אני מצטער מאוד על הביטול, זה חשוב להיפגש גם עם ארגונים לא ממשלתיים וצריך לדבר גם עם המוסדות הממשלתיים וגם אלו הלא ממשלתיים", הוסיף השר.

בצל ביטול הפגישה עם נתניהו, שר החוץ הגרמני נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בלשכתו בירושלים. במהלך פגישתם התייחס הנשיא לשיח הנוכחי סביב ביקורו של השר והדגיש כי כמדינה דמוקרטית, ישראל מורגלת בביקורת הנמתחת על התנהלותה מפעם לפעם אך הדגיש כי גם ביקורת דורשת זיקה למציאות. "הצבא שלנו הוא הצבא המוסרי בעולם", אמר הנשיא לשר החוץ בפגישתם. עוד הדגיש הנשיא כי: "אנחנו יודעים היטב מהי החשיבות של שמירה על חיי אדם, גם כאשר מדובר באזרחי מדינת אויב, וכך אנו מושיטים יד, מסייעים ככל יכולתנו לניצולי הזוועות המתרחשות פה ממש מעבר לגדר גם כאשר מדינות אחרות בעולם, המקדשות את המוסר בקול לא פעם, לא נוקפות אצבע".

ריבלין וגבריאל נועדו בצל ביטול הפגישה עם נתניהו. צילום: מארק ניימן לע"מריבלין וגבריאל נועדו בצל ביטול הפגישה עם נתניהו. צילום: מארק ניימן לע"מ

שר החוץ גבריאל הודה לנשיא על קבלת הפנים ואמר: "אנחנו כאן כדי להקשיב ולא רק על מנת לדבר. להקשיב לתפיסתך, במיוחד באשר ליחסים המיוחדים בין ישראל וגרמניה וכמובן באשר למתרחש באזור... אנחנו מחויבים לידידות בין המדינות, לשותפות וליחסים המיוחדים בנינו ודבר לא ישנה זאת".