באונסק"ו, ארגון האו"ם לחינוך למדע ולתרבות, התקבלה היום (שלישי) החלטה אנטי ישראלית הקוראת לשלילת ריבונות ישראלית בכל ירושלים. ההחלטה עברה ברוב של 22 מדינות שתמכו בהחלטה לעומת מול 10 שהתנגדו, 23 שנמנעו ושלוש שנעדרו. ההחלטה אף ביקרה את המדינה בנוגע להתנהלותה ביהודה ושומרון וברצועת עזה. ההצעה הוגשה על ידי מדינות ערב, ולהבדיל מההצעות האנטי ישראליות הקודמות שהתקבלו בארגון היא לא מתייחסת למקומות הקדושים, אלא למעמדה של ירושלים.



שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הגיב להחלטה ואמר שזוהי החלטה חסרת משמעות לחלוטין: ״התחרות הקיימת בין אונסק"ו למועצה לזכויות אדם באו"ם בכל הקשור להחלטות אנטי ישראליות מקדמות אותן לעוד ועוד החלטות מגוחכות. אין לנו שום צורך באישור של אונסק"ו על ריבונותנו בירושלים. הריבונות הזאת נקבעה לפני 3000 שנה, הרבה לפני שמדינות ועמים באירופה היו קיימים בכלל". 



גם ראש הממשלה התייחס היום להצבעה ואמר כי "אנו כופרים באונסק"ו". נתניהו התייחס לנושא במהלך חידון התנ"ך הבינלאומי לנוער שנערך היום בירושלים. "אין עם בעולם שירושלים קדושה וחשובה לו כמו העם היהודי, אף על פי שהיום מתקיים דיון באונסק"ו שמנסה לכפור באמת הפשוטה הזאת. אנחנו כופרים באונסק"ו, אנחנו דוגלים באמת שלנו, שהיא האמת", אמר ראש הממשלה. 



בתחילה ההצעה התייחסה לישראל ככוח כובש במזרח ובמערב ירושלים, אך בלחץ אירופאי, בהובלה אירופאית, רוככה ההצעה והיא מתייחסת לישראל ככוח כובש בירושלים המזרחית בלבד, אך בישראל זעמו על התיווך הגרמני, מכיוון שבעקבותיו מרבית מדינות אירופה ייתמכו או יימנעו בהצבעה, ולא יתנגדו כפי שקיוו בישראל. עם זאת, נודע כי ארצות הברית ואיטליה מתכננות להתנגד להצבעה. 



להבדיל מבעבר, הר הבית לא מוזכר. צילום: פלאש 90
להבדיל מבעבר, הר הבית לא מוזכר. צילום: פלאש 90




אין קשר בין ישראל להר הבית


במהלך השנה שעברה העבירו מדינות ערב מספר החלטות אנטי ישראליות באונסק"ו, שמתייחסות למעמד ישראל במקומות הקדושים כגון הר הבית והכותל, ואף טענו כי אין קשר בין מקומות אלו ליהודים. במהלך חודש אוקטובר בשנת 2016 24 מדינות תמכו בהחלטה, שאף מטילה ספק בקשר בין היהדות לכותל המערבי. שש מדינות הצביעו נגד, כ-26 מדינות נמנעו ושתי מדינות נעדרו מההצבעה.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב אז להחלטת אונסק"ו ואמר כי "תיאטרון האבסורד באונסק"ו נמשך. הארגון הזה קיבל עוד החלטה הזויה שאומרת שלעם ישראל אין קשר להר הבית ולכותל".



נתניהו הוסיף בביקורת: "לומר שלישראל אין קשר להר הבית ולכותל, זה כמו לומר שלסין אין קשר לחומה הסינית, ולומר שלמצרים אין קשר לפירמידות. בהחלטה האבסורדית הזאת אונסק"ו איבד את מעט הלגיטימיות שנשארה לו. אבל אני מאמין שהאמת ההיסטורית יותר חזקה, והאמת תנצח. ואנחנו עוסקים היום באמת".



מלבד נתניהו, גם שגריר ישראל באו"ם דני דנון הגיב על החלטת אונסק"ו שהציעה לשלול את ריבונות ישראל בירושלים: "ההחלטה המעוותת הזו והניסיונות לערער על הקשר בין ישראל לירושלים לא ישנו את העובדה כי ירושלים היא בירתו הנצחית של העם היהודי. ישראל לא תעבור בשתיקה על ההחלטה המבישה הזו."



יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד הוסיף: "זוהי החלטה מופרכת ואנטישמית. אף אחד, גם לא ארגון אונסק"ו, יכול לשכתב את ההיסטוריה היהודית, בטח לא ביום שבו חוגגת ישראל 69 שנות עצמאות כמדינה דמוקרטית וחזקה. ירושלים היא בירתה הנצחית של מדינת ישראל. תמיד הייתה ותמיד תישאר." לדבריו, "מדובר בניסיון מחפיר לשכתב את ההיסטוריה כחלק ממערכה פוליטית מתמשכת נגד מדינת ישראל והעם היהודי. ראינו היום שוב, איך שורת נציגים באו"ם נכנעים לקמפיין האנטישמי שמובילים ארגונים אנטי ישראליים במקום ללכת אחרי האמת".