על רקע חילוקי הדעות בין ישראל לגרמניה לאור פגישת שר החוץ הגרמני עם אנשי "שוברים שתיקה", נועד היום (ראשון) נשיא המדינה ראובן רבלין עם עמיתו הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר. ריבלין אמר כי "ביקורים אלה משמשים עדות לכך שדווקא מתוך העבר הטראומטי, שלא יישכח לעולם, צמחה מערכת יחסים מכבדת ומיוחדת בין גרמניה לישראל".

הנשיא הודה לעמיתו על עמידת ארצו לצד ישראל בנוגע להחלטת אונסק"ו, ואמר: "אנו מעריכים את מנהיגותה של גרמניה בתקופה הנוכחית בהגנה על הדמוקרטיה וערכיה בעולם כולו ובאירופה בפרט. כולנו יודעים כי דמוקרטיה היא תנאי לחירות, אולם חירות לעולם אינה דבר פשוט. ישראל היא דמוקרטיה תוססת עם קולות שונים, מגוונים וביקורתיים, גם אם לעתים הקולות האלה, קשים לעיכול ומקוממים. דווקא מתוך המחויבות והכבוד לעמדות שונות, אנו דוחים את החלטתה האחרונה של אונסק"ו המגדירה את ישראל ככוח כובש בירושלים, בירתנו, שבה אתה ניצב כעת אדוני הנשיא. עם לא יכול להיות כובש בארצו. ואנחנו איננו כובשים בבירתנו. אנחנו מברכים על התנגדותה של גרמניה לנוסח המוטה והמעוות של החלטה זו".

"כאומה שסבלה מרדיפות ופליטות יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה, איננו יכולים לעמוד מנגד למול הזוועות שמתרחשות סמוך לגבולנו", אמר הנשיא בהתייחס למלחמת האזרחים המתרחשת בסוריה והמשיך: "כאן בישראל הפך בית החולים הקטן בעיר נהריה, למרכז המוביל בעולם בטיפול בפצועי מלחמה, רובם מגיעים אלינו מסוריה, שמוגדרת כמדינת אויב. איננו נרתעים מלסייע לאיש, כך נהגנו בעבר וכך ננהג גם בעתיד. עם זאת, אנחנו תובעים מהקהילה הבינלאומית לעשות הכל כדי לסיים את המשבר ההומניטרי המתמשך בסוריה תוך מאבק בכוחות עוינים המסכנים את השלום והיציבות באזורנו".

"יחסים מיוחדים"

הנשיא שטיינמאייר ציין עד כמה חשוב היה לו להעיד בביקורו הראשון בישראל בתפקידו כנשיא על מחויבות גרמניה כלפי המדינה, ואמר: "היחסים בין מדינת ישראל לגרמניה מיוחדים. כך היה בעבר, וכך יהיה בעתיד. חידוש היחסים בינינו הם נס, נס שהתחולל בין גרמנים שלקחו על עצמם אשמה בלתי נתפסת, לבין עם ישראל ומדינת ישראל שהושיטו להם יד. יחסינו הם יחסי אמון, בהם אנו מחויבים לעבר, ועמלים על בנית עתיד משותף".

נשיא גרמניה התייחס למשבר ביחסים בין שתי המדינות, בעקבות ביטול הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, ואמר: "בשבועיים האחרונים חווינו רוחות חזקות, אבל הבסיס עליהם מושתתים יחסינו איתן, והוא יכול לעמוד בכל הניסיונות. היחסים בינינו חשובים ועמוקים מידי כדי לקשר אותם לשיח כזה או אחר. גם כאשר יש בינינו חילוקי דעות, כפי שהיו בעבר, אלו לא מסכנים את הבסיס. ביקורי כאן נועד כדי להוסיף ולחזק את היחסים בינינו ולבסס עוד יותר את שורשיהם. כחברים, לדעתי, אין לנו צורך בכללים חדשים להתנהלות, ואנו לא צריכים לפחד ממה שמישהו עלול להגיד".

כזכור, לפני שלושה ימים הודיע שטיינמאייר כי לא ייפגש עם ארגון השמאל הקיצוני. לפי הידיעה ב"דר שפיגל" שטיינמאייר החליט להימנע מקונפליקטים ולהעביר את מסריו בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני בנאומו המתוכנן באוניברסיטה העברית בירושלים הערב.

עוד עולה מהדיווח, כי העימות עם שר החוץ הנוכחי גבריאל אילץ את הנשיא לשקול את צעדיו בכל הקשור לביקורו בישראל. בעיתון הגרמני הובהר כי שטיינמאייר החליט להימנע מהמפגש עם ארגון השמאל מחשש שיתפתח משבר פוליטי רציני בין שתי המדינות.

בדבריו אצל הנשיא ריבלין, התייחס שטיינמאייר לקיפאון המדיני ואמר כי "בעיני, האפשרות היחידה להגיע לפתרון היא שתי מדינות לשני עמים. אני לא רואה אופציות אחרות ואנו יודעים שהסטטוס קוו לא מאפשר התקדמות אמיתית".