ח"כ אבי דיכטר, יושב ראש ועדת החוץ והביטחון, חבר הליכוד וראש השב"כ לשעבר התראיין היום (ראשון) לתוכניתם של ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-FM103, והתייחס לאמנת החמאס החדשה, להצעת חוק הלאום ולניסיונו של טראמפ להביא להחייאת תהליך השלום.



דיכטר התייחס לחוק הלאום, שיעלה להצבעה בכנסת: "החוק יגדיר את זהותנו בצורה הכי ברורה כישראל-מדינת הלאום של העם היהודי ומדינה יהודית דמוקרטית מה שלא קיים בשום חוק ייסוד במדינת ישראל. זו תכלית החוק. עקרונות החוק נוסחו על ידי ממשלת ישראל לפני שלוש שנים והם חופפים אחד לאחד להצעת החוק למעט סעיף אחד או שניים שהם לא מאד משמעותיים ואני לא חושב שתהיה עליהם בעיה. אני מקווה שנצליח לקדם אותו. אני הייתי במכון לדמוקרטיה בדיון לפני כמה שנים על הצעת החוק. זה לא סוד שהם לא תומכים בהצעת החוק ואני חושב שלו דוד בן גוריון היה מגיע למכון לפני הכרזת המדינה אין לי ספק שהם היו מתנגדים להקמתה. בסופו של דבר לשמחת כולנו המכון הדמוקרטי הוא רק מכון. הממשלה והכנסת הם הגופים האחראיים".



בנוגע לאמנת החמאס החדשה, הסביר הח"כ כי "חמאס יצא במסמך מדיניות ולא באמנה חדשה. המסמך מוסיף נדבך מאד משמעותי, שמטרתו לאפשר לחמאס להתמודד על ראשות אש"ף ובסופו של דבר להיקלט בתודעה הפלסטינית כגורם לגיטימי לרשות הפלסטינית". 








"עזה שייכת כולה לחמאס"


"חאלד משעל עובר להיות יושב ראש מועצת החכמים של הארגון וכשהיו בחירות הוא יתמודד מטעם החמאס, כשסיכויו טובים לא פחות משל הפת"ח לנצח בבחירות. מטרת המסמך היא להצהיר על מימד לאומי ולא רק מימד אסלאמי. במסמך נכתב על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' כנוסח מוסכם, אך כשאתה הולך ומסתכל על ההיבט האסלאמי אתה תמצא משפטים מאד נחרצים לגבי העובדה שלא תהיה הכרה בלגיטימיות של מדינת ישראל. כשמסתכלים על המסמך עצמו מגלים כי הוא המדבר על כך שבירושלים יש רק מקומות קדושים לאסלאם ולנצרות. לא מוזכרת המילה 'יהודי'. נכתב בצורה הכי נחרצת ששטח פלסטין הוא מהירדן עד הים, מראש הנקרה ועד אילת כיחידה אחת שאינה ניתנת לחלוקה".

על איסמעיל הניה סיפר ראש השב"כ לשעבר: "הוא היה יד ימינו של יאסין. כשחמאס קם הוא הפך להיות הרל"ש שלו ונבחר כפשרה של החמאס להיות הדמות המובילה. עכשיו הוא גם נבחר לתפקידו של חאלד משעל. ישנה תובנה שהרצועה כבר כמעט עשר שנים מאז ההפיכה הצבאית בעזה שייכת כולה לחמאס. לחמאס יש טריטוריה שאף אחד לא מסכים עליה וחוץ מישראל אף אחד לא עושה דבר בנידון".

"למפת הדרכים לא היה סיכוי להתממש"

לסיום, התייחס הח"כ למגעים החדשים של טראמפ, וטען כי: "נשיא ארה"ב מגיע עם אג'נדה של אמריקאים אשר ניסו בעבר לרבע את המעגל באזור. הוא מגיע בעידן מורכב יותר, בוודאי שונה מזה של בוש. גם בוש היה מאד אוהד לישראל ויזם את תוכנית מפת הדרכים בשנת 2003 כדי שתגיע תוך שנתיים להסכם בשטח. זה היה חלום ללא סיכוי להתממש".

"אני לא מכיר תוכנית כזו אצל טראמפ, אך היום המצב הרבה יותר מסובך. היום אנחנו עומדים מול שתי רשויות פלסטיניות, אחת של עבאס והשנייה של החמאס בעזה ואין כפיפות אחת לשנייה. טראמפ רואה את זה אך הבעיה היא איך פותרים את זה. החמאס מדבר על המאבק המזוין אבל גם מתנגד נחרצות לתיאום הביטחוני ולאיבוד הכוח שלו שנוצר בסיוע התמיכה האיראנית ומצרים".
 
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן