דרך אחרת להכיר בירושלים כבירת ישראל? יותר מ-50 חברי קונגרס שלחו בשבוע שעבר מכתב למזכיר ההגנה, רקס טילרסון, בו הם קוראים לנשיא דונלד טראמפ, לשנות את המדיניות של קודמיו, ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה, לפיה אזרחי ארצות הברית שנולדו בירושלים יוכלו לרשום שהם ילידי ישראל במסמכים רשמיים. 



שני הנשיאים לשעבר טענו כי האפשרות שירושלים תוכר כחלק מישראל תקשה על וושינגטון לשמש כמתווכת הוגנת בתהליך השלום במזרח התיכון. "אנו קוראים לך לשקול מחדש את מדיניות משרד החוץ באשר לציון מקום הלידה בדרכונים ובמסמכי לידה קונסולריים של אמריקאים ילידי ירושלים", כתבו 52 חברי הקונגרס.



שני מובילי היוזמה, חברי הקונגרס רון דה סנטיס וביל ג'ונסון, הם יושבי ראש משותפים של "הפרויקט לניצחון ישראל", שהושק באחרונה בגבעת הקפיטול. הפרויקט קורא לשנות את העמדה האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהפסיק לשים דגש על הצורך שישראל תסכים ל"ויתורים כואבים" ובמקום זאת לדרוש מהפלסטינים לשים קץ להסתה ולהכיר רשמית בישראל כמדינה יהודית.



"בהתאם למדיניות הקיימת, במסמכים האמריקאים הרשמיים, לילדי ירושלים אין ארץ לידה", נאמר במכתב, "מצוין רק שהם נולדו בירושלים. אנו מבקשים ממך לשנות מדיניות זו ולאפשר לאמריקאים ילידי ירושלים לרשום שנולדו בישראל".



בשנת 2002 חוקק הקונגרס חוק המחייב את משרד החוץ לרשום בדרכון של אמריקאים שנולדו בירושלים שהם ילידי ישראל. אלא שממשלי בוש ואובמה סירבו ליישם את החוק החדש. המחוקקים טוענים במכתבם כי שינוי המדיניות שהם מבקשים לא ייפגע במאמצי הממשל לחדש את תהליך השלום במזרח התיכון ויאפשר לאמריקאים שנולדו בחו"ל ליהנות שוב מזכותם הטבעית.



לשנות את העמדה האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. חבר הקונגרס דסנטיס. צילום: ויקיפדיה
לשנות את העמדה האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. חבר הקונגרס דסנטיס. צילום: ויקיפדיה



במכתב, חברי הקונגרס נותנים כדוגמא את טייוואן. במשך שנים רבות נכתב בדרכונים של אמריקאים שנולדו שם שהם ילידי סין. אולם, הקונגרס העביר חוק המחייב לרשום בדרכון שהם נולדו בטייוואן. במקרה זה משרד החוץ יישם את החוק, ורק התנה זאת בהבהרה שוושינגטון אינה מכירה בטייוואן כ"ארץ" או "מדינה". לדברי יוזמי המכתב, ניתן לנקוט גם הפעם בהתניה דומה.



חותמי המכתב טוענים כי "שינוי המדיניות לא רק יכבד את ההעדפות והאמונות של אמריקאים רבים, אלא גם יתן ביטוי לרצון ולכוונת הקונגרס". לדבריהם, "זו הזדמנות לממשל ולקונגרס לדבר בקול אחד בנושא רישום ארץ הלידה של אמריקאים ילידי ירושלים. אנו קוראים לך לשנות את המדיניות בנושא. בכך יכובדו רצון הקונגרס וההעדפות האישיות של אלפי אמריקאים, וזאת מבלי לפגוע בכוחו ובסמכותו של הנשיא ובמדיניות החוץ".



גרג רומן, מנכ"ל פורום המזרח התיכון, שסייע בהקמת השדולה בקונגרס ל"ניצחון ישראל", אמר שבקשת המחוקקים היא צעד מתבקש שיש לנקוט כלפי בת הברית של ארה"ב במזרח התיכון, ישראל. "ההחלטה להתעלם מחוק שהתקבל בקונגרס היתה לא הגיונית ולא לגיטימית", אמר. על ידי קבלת קריאתם של יותר מ-50 חברי קונגרס, ממשל טראמפ יכול לנקוט בצעד קטן וקל על מנת להפגין את רצונו הפוליטי ביחס לישראל, וזאת עם מעט מאוד השלכות דיפלומטיות. בכך שממשלים קודמים לא אימצו את תקדים טייוואן ודוגמאות נוספות, הם הצהירו שאזרחי ישראל הם סיפור שונה. כעת יש הזדמנות נהדרת לתקן את ההחרגה המפלה הזו".  



כזכור, במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, אמר טראמפ כי יעביר את שגרירות ארצו לירושלים, מה שעורר תקוות רבות בקרב הימין בישראל. אולם מאז נבחר לנשיא, הוא מתמהמה במימוש הבטחתו.