מושב הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני) עם מספר הצעות אי אמון כנגד הממשלה, וכמובן עם נאומים של ראש הממשלה, וגם של יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שהתייחסה לתקרית הטקס האלטרנטיבי ביום הזיכרון, ותקפה בצורה חריפה את יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, אשר נכח בדיון ולא נשאר חייב. במשך דקות השניים התעמתו מילולית, כשהקריאות כלפי אדלשטיין שיתנצל על דבריו, נדחו על הסף. במליאת נכחו חברי כנסת בודדים בזמן פתיחת המליאה. 



תחילה החלה ח"כ זהבה גלאון לספר מה עבר עליה במהלך הטקס: "כאשר הגענו לכיוון הטקס, שעטו לעברנו 200-300 מפגינים, ירקו עלינו, זרקו עלינו מקלות, שפכו עלינו מים. לולא הגדר והשוטרים שהדפו אותם, זה היה יכול להיגמר אחרת. שלושה חברי כנסת הותקפו, שלושה, ולא היה גינוי מהמערכת הפוליטית. כמובן שלא ראיתי שנעצר מישהו. אבל האכזבה הכי גדולה שלי היתה לאחר הטראומה הזאת, ששמעתי אותך, יו"ר הכנסת, בטקס הדלקת המשואות, שלא כל ימין הוא ימין פאשיסט ולא כל שמאל הוא שמאל בוגדני".



"בגידה זאת עבירה פלילית", הוסיפה גלאון, "עצם הסימטריה נותנת התרה לדם. אני מנסה למצוא מי זה השמאל הבוגדני הזה שדיברת עליו. זאת התרת דם. מי אלה הבוגדים בשמאל? אני עומדת בראש מפלגת שמאל. מי שחושב שבסוף הסכסוך מנהל אותנו, מי שחושב שזאת הזיה לשלוט על עם אחר 50 שנה, אלה אנשי השמאל? אלה שחושבים שבנייה בהתנחלויות היא מטען חבלה בכל הסדר עתידי, ומי שחושב שחשוב להציב מראה בפני הציבור הישראלי, אלה אנשי השמאל? ומי שאומר שהוא לא רוצה לשלם את מחיר הדמים, את המחיר המוסרי. אנחנו לא רוצים להקיז זה את דמו של זה. לא התפללנו לשועפאט, אלא לירושלים, ואנחנו מבינים גם שצריך לחלק אותה. אני לא מכירה שמאלנים בוגדניים, ואם לא התכוונת אלינו, אז תתנצל, כי אחרת אתה מכניס את כל האנשים האלה, לקבוצה שיש להתיר את דמה. היה כבר מי שפירש היתרים".



 אדלשטיין: "לא אתנצל, יש כמה ח"כים בשמאל שעזבו את הכנסת" 
 
גלאון תקפה גם את האופוזיציה: "לא רק מחיתם, אתם הסכמתם בשתיקה לזה. אני מבינה שראש הממשלה עסוק בחקירות שלו, ושר החינוך הוא סטודנט. אף אחד לא חשב שהסיפור הזה הוא קיצוני? הביקורת שלי מופנית גם לצד השמאלי של המפה. הרפיון הערכי המהדהד של מי שמתיימרים לקרוא לעצמם חלופה שלטונית. חוץ מאראל מרגלית, אף אחד לא גינה את ההתלהמות. איפה האופוזיציה שצריך באמת לגנות?" 
"מתנחלים זורקים אבנים על פעילי שמאל ועל חיילים. לנו נתנו צו איסור כניסה, ונתנו. כמעט מבצעים לינץ' בחברי כנסת. הם הרי ערוגה שוטה, או עשב שוטה. גם המפגינים שקראו לחסל את הרמטכ"ל, הם הרי שיא הציונות. אין צורך להזהיר איך זה יכול להסתיים. כבר ראינו שהגבול נחצה. איך דברים היו כאן, ואני אומרת את זה כדי שלא תוכלו להגיד 'לא ידענו, ידינו נקיות'. אם היה לראש הממשלה ולחברי הכנסת אומץ, הם היו מגנים את הקריאות. זכותכם לתמוך בתפיסת עולם מנוגדת, אבל אין לכם זכות לסתום את הפה כשקוראים לנו בוגדים". 


יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לא נשאר חייב ואמר לאחר הנאום: "אחרי הנאום הקודם, נתתי עוד כיוונים למה צדקתי. כמו שבימין אין הרבה פשיסטים, לא רבים היו בוגדים. לגבי השאלה התמימה הזאת, בוגדים הם אלה שקבעו שהם בוגדים. שמאל בוגדני מדבר על חברי כנסת שעזבו את הכנסת. כמו שאני יודע להתמודד עם ימין פשיסטי, אני מצפה מאנשי השמאל, באותה מידה, לגנות את השמאל הבוגדני שקיים". 
 
לאחר מכן תקף אדלשטיין את גלאון אישית: "במוצאי שבת הייתי עם אנשי ליכוד בשומרון, באו אלי בטענות ואמרו לי 'לפני שנה אמרת לנו שזהבה גלאון היא חברת כנסת ראויה וציונית'. אז הלכה לי רבע שעה בשביל להסביר שאת חברת כנסת ציונית". בתגובה אמרה גלאון: "אני לא זקוקה להכשר שלך, אל תחלק לי ציונים. לא אתנצל. כולם הבינו את זה".