אין ספק שאחת הדמויות המרכזיות כיום במדינה, ובעיקר לאחר סערת "שבוע הספר", היא שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, שהתראיינה היום (שלישי) ל"מה בוער" בגלי צה"ל על ידי רזי ברקאי ורינה מצליח. השניים ניסו להבין מרגב מה הכיוון אליו היא שואפת לקחת את המשרד שלה, אך בעיקר עסקו בהתבטאויותיו של ארדואן, וכמובן בחייל היורה, אלאור אזריה.



תחילה התייחסה רגב לדבריו של ארדואן אמש, נגד ישראל, ותקפה אותו בחריפות: "זה לא סוד שארדואן פועל נגד מדינת ישראל, וגם הכחיש שואה בעבר, ומנסה להחזיר לטורקיה תפקיד היסטורי כממלכה, בכל מה שקשור לדת האסלאם. יש לו אמירות קשות מאוד נגדנו". כשנשאלה האם חוק המואזין לא עוזר לכך, השיבה: "חוק המואזין הוא איזון בין זכויות לחופש התפילה. אני רוצה ללכת לישון, ואתה רוצה קריוקי. יש חוק של איזונים.



"אין בעיה עם תפילה, ויש כאן חופש תפילה, אבל בחצות, אדם רוצה ללכת לישון, ואנחנו ניתן לו את האפשרות ללכת לישון. מדינה צריכה לשמור על האיזון. חוק הרעש, לצערי, שחוקק כשאני הייתי יו"ר ועדת הפנים, לא נאכף. צריך להביא חוק מאוד ברור, צריך לדבר עם מי שצריך לדבר. במצרים אין רעש, המואזין לא פועל כמו במדינת ישראל. במדינות מוסלמיות רבות טוענים שאפשר להתפלל, אבל לא בשעות האלו ולא בעוצמות האלו". אנשים בכפר סבא, לוד ות"א יקומו מקריאות המואזין".



"לא טעינו שחתמנו על הסכם פיוס עם טורקיה, אנחנו רוצים לחיות בשלום עם המדינות השכנות שלנו, אבל צריך להעמיד את ארדואן במקום. הוא שומר על כבוד המדינה שלו והאזרחים, וגם אנחנו צריכים לעשות כך. ירושלים מופיעה יותר מ-700 פעמים בתנ"ך, ולא פעם אחת בקוראן. בישראל וגם בירושלים יש חופש דת. לא יכול להיות שראש מדינה יבוא להשפיע על מה שקורה במדינה אחרת.



 ברקאי: אמא של אזריה מתנהגת כמו אם שכולה"; רגב: "צה"ל הפקיר את החייל" 



בשלב מאוחר יותר של הריאיון, השמיע ברקאי דברים של אושרה אזריה, אמו של החייל היורה, אלאור אזריה, וכינה אותם "מונולוג ארוך ומתבכיין של אמא של אלאור אזריה". לאחר מכן, במהלך ההקלטה, נשמעה רגב שאומרת "בושה", כשהיא מצדיקה את טענות האם על כך שהמשפחה והחייל ננטשו. רגב לא הסכימה עם ההשוואה ואמר: "זה לא מונולוג מתבכיין, מקווה שלא תעמוד במצב שלה". לדברים האלה הוסיף ברקאי: "היא מתנהגת כמו אם שכולה, הבן שלה חי וקיים ועמד למשפט ואת עוד אמרת לה שזאת 'בושה'"



רגב המשיכה ואמרה: "יש לה בעיות בריאותיות בגלל המקרה הזה, שירתתי בצבא 25 שנים, מעולם לא היה מצב שהפקירו ככה חייל. הצבא הפקיר את אלאור, היה צריך להיות מנוהל בהליך משמעתי בתוך הצבא. ההורים צריכים להתנהל לבד, לקחת עורך דין, להשקיע את כל כספם, כשהבן שלהם הלך כדי להילחם, התפקיד שלנו להגן עליהם ועליו.  



כשהמפקד בא לדבר עם המשפחה, הם הקליטו אותו ואז הפיצו את זה. הם נצמדו לשרון גל ואז לשפטל
"אני מציעה לך להיפגש עם צ'רלי אזריה ולשאול אותו אם הוא העביר את זה. הוא היה המום. הפרקליט הצבאי העביר את זה. נעשתה למשפחה הזאת עוול גדול, כקצינה בכירה במשטרה. אני אומרת שצה"ל לא יכול להתנהג ככה לחיילים. אנחנו יודעים לדאוג לחיילים, חייל טעה - יישב בכלא, אבל בהליך מבצעי ולא לפלילי". 


אלאור ואושרה אזריה. צילום: אבשלום ששוני




זה שנהגו בו כאחרון הפושעים, זה נכון ולא לגיטמי, אבל רכבו עליו לנושא פוליטי
"יש כאן סיפור אחד בלבד. איך הצבא מתנהג לחיילים שהוא שולח אותם לקרב. הרמטכ"ל צריך לקבל מנהיגות ברורה, ולהגיד זה לא ימין או שמאל, זה לא בוגי או מישהו אחר, יש כאן אמירה ברורה מאוד. כשחייל טעה, הוא יישב בכלא, ושהוא לא טעה, אנחנו נגן עליו. אם החייל טעה, תטפל בו בהליך מבצעי. אם כל דבר יהפוך להליך פלילי, לא יהיה לנו צבא. אוי ואבוי לנו אם זה יהיה ככה". 



רינה מצליח הקשתה: "אני יודעת שהצבא ניסה ליצור קשר עם המשפחה, המשפחה דחתה אותם"


"לכי לדבר עם המשפחה. נעשה כאן עוול, החייל הזה לא צריך לשבת עוד יום אחד בכלא. לא צריך עורך דין, אלא רמטכ"ל שמגן על חיילים".


 

 על שבוע הספר: "איתי לא מדברים דרך התקשורת" 


כשנשאלה על משבר שבוע הספר אמרה: "הגדלתי את תקציב התרבות ב-40 אחוזים בשנה האחרונה. איגוד המו"לים פעל דרך מרכז הספר והספריות, וכעת הוחלט שזה בעייתי בגלל החשבות הכללית, באנו ואמרנו שאין מצב שלא יהיו ספרים בפריפריות. אני מסייעת לפריפריה יותר ממפלגת מפא"י ומרב מיכאלי והמחנה הציוני עושים. אף אחד לא בודק את הפרטים, ואתם יכולים להגיד למירב שתאכל את הכובע.



"חודש הקריאה יעלה עוד 700 אלף שקלים, אנחנו מוסיפים על זה, בפאבים, שווקים וסיפריות. אנחנו רוצים להחזיר את בני הנוער לספריות. יהיו ירידים טובים במקומות שאין סיפריות, אנחנו לא עובדים אצל המו"לים, עליי לא מהלכים אימה בעיתונות. הם לא פנו אליי, לא דיברו איתי, למה שאני אפנה אליהם.


אנחנו ממשיכים כמו שהיה, ואפילו מגדילים את הקמפיין במקומות גדולים ברחבי הארץ. נעשה גם מפגשים עם סופרים".


זעם גדול על ההתבטאויות. ארדואן. צילום: רויטרס





למה כל דבר שאת נוגעת בו הופך לסקנדל?
"ממש לא. ההפך, ישתבח שמו, כל דבר שאני נוגעת בו נהיה יותר טוב, זה ייעשה בדרך החוקית ושלי, לא בדרכים אחרות. אני אפילו לא ידעתי שיש בעיה, שמעתי דרך התקשורת. איתי לא מדברים דרך התקשורת. אנחנו תמיד עונים, לכולם.



לאחר מכן התייחסה גם למשבר עם הפלסטינים בכל הנוגע לקבוצות הכדורגל שמשחקות ביהודה ושומרון, ועניינם צפוי לעלות לדיון בקונגרס, שעשוי להרחיק את ישראל ממשחקים בינלאומיים או מהארגון: "יש קבוצות כדורגל ביהודה ושומרון, וג'יבריל רג'וב מנסה הרבה מאוד שנים לעשות הרבה מאוד שנים קמפיין אישי על חשבון הספורט, ולערב בין ספורט לפוליטיקה, ולהביא את המשבר הישראלי-פלסטיני לכדורגל. לא יכול להיות שספורט לא יחבר בין אנשים ויפלג. הרצון של רג'וב להדיח את ישראל מפיפ"א, וזה לא יכול להיות. הצענו שלא יביאו את זה להצבעה. יש ועדה משותפת שבודקת את כל הנושא".



ישראל מוכנה שקבוצות כמו הפועל קרית ארבע ימשיכו להיקרא כך, אבל יעשו את המשחקים האלה בתחומי הקו הירוק?


"אני חתומה על ההצעות שיש, אין ולא יהיו הצעות כאלה, ההצעה שלנו מאוד פשוטה, ונשיא פיפ"א הבטיח לעופר עיני, שנמצא עכשיו בכנס פיפ"א בבחריין, שגם אם הנושא הזה יגיע לדיון, הוא לא יעלה להצבעה. אנחנו לא מתכוונים לוותר, אנחנו מתכוונים לבעוט את הפוליטיקה מהמגרש של פיפ"א".