ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף הערב (רביעי) את יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יצחק הרצוג ואת יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד על רקע העברתו של חוק הלאום בקריאה טרומית. "מה יש ללפיד והרצוג נגד חוק יסוד שמעגן חוקית את מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית?", כתב נתניהו עמוד הפייסבוק שלו. "אני מצר על כל שמפלגות השמאל בהובלת יש עתיד והמחנה הציוני הצביעו נגד החוק.



הם מתנגדים להגדרת 'התקווה' כהמנון הלאומי? הם מתנגדים לדגל הכחול-לבן? הם שוללים את היותה של ישראל הבית הלאומי של העם היהודי?



אני מצפה מכל המפלגות הציוניות לשים את הפוליטיקה הקטנה בצד ולהתגייס לטובת החוק. חוק הלאום הוא תשובה מוחצת לכל מי שמכחישים את הקשר העמוק בין עמנו לארצנו".



יצחק הרצוג. צילום: יצחק הררי, פלאש 90
יצחק הרצוג. צילום: יצחק הררי, פלאש 90



ח"כ עמר בר-לב הגיב לפוסט בפייסבוק של נתניהו וצייץ: "מה יש לנתניהו נגד עם ישראל ומדינת ישראל ומה לתפיסתו ההזויה היה כאן עד כה? היכן הוא מכהן כראש ממשלה? בטימבוקטו?".



דיון סוער






את הדברים כתב נתניהו לאחר שמליאת הכנסת אישרה מוקדם יותר בקריאה טרומית ובתום דיון סוער את חוק יסוד: ישראל כמדינת הלאום היהודי. בהצעת החוק תמכו 48 חברי כנסת, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ו-41 ח"כים התנגדו לה. באחד מרגעי השיא של הדיון, קרע חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) את הצעת החוק לגזרים והורחק מהאולם תוך שהוא קורא "אפרטהייד, אפרטהייד, אפרטהייד". גם חברי מפלגתו של זחאלקה, חברי הכנסת חנין זועבי ועבד אלחכים חאג' יחיא הורחקו מהדיון בשל קריאות ביניים.



יוזם החוק, חבר הכנסת, אבי דיכטר (ליכוד) אמר כי ההצעה שהעלה היום, זהה כמעט לחלוטין ואף מרוככת לעומת זו שהגיש בשנת 2011, ועליה חתמו 37 חכים מהקואליציה והאופוזיציה. לדבריו, ההצעה דווקא מקבעת ואינה פוגעת בזכויות המיעוטים בישראל ומאפשרת לכל אדם לשמור על תרבותו ומורשתו, שפתו וזהותו, ללא הבדל דת ולאום, אך לעומת זאת, הוסיף: "הצעת חוק היסוד הזו אינה מאפשרת לבני דת ולאום אחר לראות את מדינת ישראל כמדינת הלאום שלו. זוהי זכות שניתנת בהצעת החוק הזו לעם היהודי בלבד, אין לנו ארץ אחרת".



השר זאב אלקין (ליכוד) שהציג את עמדת הממשלה, אמר כי הממשלה מבקשת לאשר את ההצעה בקריאה טרומית וכי חוק זה ישולב בהצעה ממשלתית שתושלם בתום 60 יום. דבריו של אלקין שוסעו ללא הרף על ידי קריאות ביניים של חברי הרשימה המשותפת, וחברי כנסת נוספים מהשמאל. חבר הכנסת, יואל חסון (המחנה הציוני), צעק לעברו של אלקין: "תביאו חוק לאום אמיתי ואז נתמוך, אתם מסתירים סעיפים פאשיסטיים. אתה מקריא מהחוק רק מה שנוח לך", והוסיף : "אתם ימין וירטואלי, פחדנים, נראה אתכם מספחים שטחים, אתם מסכנים את ישראל כמדינה יהודית ומביאים למדינה דו-לאומית. חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) קראה לעברו של השר "אתם שמים את ההגדרה מדינה יהודית בקדמת הבמה ודוחקים את הדמוקרטית".



חבר הכנסת זחאלקה צעק לפני שהוצא מהאולם המליאה: "זהו יום חג לפאשיסטים ולגזענים ויום אבל לצדק והשוויון. חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) הוסיף: "הפטריוטיות היא מפלטו האחרון של הנבל". חבר הכנסת מסעוד גנאים קיבל את זכות הדיבור מעל לדוכן הכנסת ואמר: "עברנו כבר בכנסת ימים שחורים אבל זה השחור משחור", ופנה לנתניהו: "ממה אתה מפחד? במגילת העצמאות כתוב שזו מדינת העם היהודי, דבר שאנו לא רוצים בו. אתה רוצה שני דברים, להתחיל את קמפיין הבחירות שלך כדי להראות שאני האביר שעשה את ישראל למדינת הלאום היהודי ולשים עוד מכשול לשלום, בין אם יביאו טראמפ או אחר". עוד אמר גנאיים: "איך אתם רוצים לקבוע שזו מדינת העם היהודי, אם אתם לא החלטתם מיהו יהודי".



בסיכום הדיון אמר חבר הכנסת דיכטר: " אינו יודע אם תקום מדינה פלסטינית, אך אני סמוך ובטוח שמדינת ישראל תוגדר בחוק כמדינת העם היהודי". להצעת החוק התנגדו כל מפלגות האופוזיציה, ביניהם יאיר לפיד וחברי הכנסת מטעם סיעת יש עתיד שהצביעו נגד.