התנגדות גורפת בוועדת הפנים של הכנסת להצעת יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) לחייב את כל קציני החקירות של המשטרה, כ-1600 קצינים, לעבור בדיקות פוליגרף תקופתיות. היום (שני) התכנסה הוועדה כדי להמשיך ולדון בהצעת חוק ממשלתית - תיקון לפקודת המשטרה, התאמה תעסוקתית לעובדים - לערוך גם בדיקות פוליגרף. המשטרה הציעה לערוך את הבדיקות רק לסגל הפיקוד הבכיר שלה (ספ"ק) הכולל קצינים מדרגות ניצב ומעלה. ח"כ אמסלם הציע כאמור להרחיב את הבדיקות גם לכל קציני החקירות במשטרה והדבר וערר התנגדות בקרב חברי הוועדה.



ח"כ בני בגין (ליכוד) אמר כי יש להשתמש בפוליגרף שימוש מצומצם ככל האפשר. הוא הסביר כי "פוליגרף הוא כלי פוגעני שבשימוש בו יש משום פגיעה בכבוד האדם וחרותו. הגישה צריכה להיות מצומצמת. מה שהמשטרה מציעה זה די והותר". ח"כ רויטל סויד (מחנצ) אמרה בדיון כי בהצעה של ח"כ אמסלם "יש משהו גורף ומסוכן עם כלי שהוא לא קביל בבתי משפט. אנו רוצים משטרה נקיה ללא שחיות וללא פגיעה בטוהר המדיות אולם פוליגרף הוא כלי שנוי במחלוקת". היא הציעה להסתפק בהצעת המשטרה.



ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) הצטרפה למתנגדים ואמרה: "מדובר בדרישה מופרזת. זה מעמיד את המשטרה במצב שכל שוטר הוא עבריין בפוטנציה. לקחת את זה רחוק מדי". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "ההכלה הגורפת הזאת מטרידה. המפכ"ל בא מהשב"כ. ההצעה לפוליגרף  היא ביוזמתו. צריך לתת לו קרדיט שהוא יודע מה הוא רוצה".



גם נציג המשטרה בדיון, המשנה ליועץ המשפטי של המשטרה נצ"מ אלעזר כהנא, הביע התנגדות להצעתו של ח"כ אמסלם. "בהצעת החוק המקורית דברנו רק על כך שיש מקום לבדיקות פוליגרף לקבוצה מאוד מצומצמת של בכירים במשטרה, פעם בחמש שנים ולא להרחיב את הבדיקה לעוד 1500 שוטרים".


הוא הסביר כי המפכ"ל מבקש לקיים בדיקות רק לקצינים מדרגת ניצב ומעלה "משום שסדק בדרגות האלה יכול לגרום לזעזוע רוחבי במשטרה לכן אותם קצינים ראוי שיהיו נתונים לפיקוח. יש להסתפק בבקשה להחיל בדיקות רק על הספ"ק".


חילופי האשמות קשים. אמסלם ורוזנטל צילום: פלאש 90
חילופי האשמות קשים. אמסלם ורוזנטל צילום: פלאש 90




"לא כל השוטרים הם צדיקים" 



ח"כ אמסלם הביע את תמיהתו על התנגדות המשטרה ואמר: "לא כל השוטרים הם צדיקים. המשטרה היא כמו כל ארגון אחר, מהכנסת ועד לארגונים אחרים. יש טובים ויש טובים פחות. בסופו של דבר לא המספר חשוב לי. אין פה אידיאולוגיה אבל אני חושב שזה טוב למשטרה. אני רוצה משטרה מתפקדת שתהיה אמינה על הציבור". בשולי הדיון החליפו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (מחנ"צ) וח"כ אמסלם, הידועים במערכת היחסים המתוחה ביניהם, עקיצות חריפות.



"היוזמה לשלוח את קציני המשטרה לפוליגרף לא נועדה לנקות את שורות המשטרה אלא לפגוע ברוחה", טען רוזנטל. לדבריו "כשראש הממשלה חשוד בפלילים מה יותר הגיוני מבחינתו מלנסות ולהפחיד את חוקריו. אחרי שהאשים את המשטרה שהיא מבצע חקירות בשירות התקשורת והאופוזיציה ואחרי שהטיח בחוקרים שהם כבר לא יכולים לרדת מהעץ הגבוה עליו עלו מגיע עכשיו הניסיון הנואל לשלוח את כל קציני המשטרה לפוליגרף תקופתי", הוסיף רוזנטל.



לדבריו "נתניהו מנסה להיחלץ מכתב אישום וכל האמצעים כשרים בעיניו כולל פגיעה אנושה במעמדן של מערכות המחוק והמשט. את הרעיון מקדם בחדווה יו"ר ועדת הפנים ח"כ אמסלם שגם לו יש מניע אישי. נקמה. לפחות פעמים הוא פגש את הקצינים בחדרי החקירות כחשוד. פעם אחות היה חשוד בזיוף טפסי התקפדות לליכוד ואף נצערופעם נוספת היה חשוד בפרשת השוחד בהולילנד וכפסע היה בינו לבין כתב אישום".



בתגובה נמסר מטעמו של ח"כ אמסלם כי "מיקי רוזנטל הוא עיתונאי שהגיע לכנסת כדי לבזות ולהביך את עמיתו המחוקקים. הוא מלשן ומשת"פ שמנסה להכפיש את ח"כ אמסלם בכל הזדמנות ומצמיד לו תוויות שלא היו ולא נבראו מעולם. הוא חברם של דרוקר, רונאל פישר ושות. מנסה להגחיך נבחרי ציבור באמצעות תחקיר מבוים על קנגורו ולא במפתיע מעלה פ וסטים באופן תדיר כנגד אמסלם במטרה להחליש את מי שתפקידו בין היתר לבקר את תפקידה של המשטרה".