במערכת הפוליטית קוראים ליועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית נגד השר אורי אריאל, זאת בתגובה לדוח מבקר המדינה בו נקבע כי שר החקלאות העביר כספים למקורבים במקום לפריפריה, כפי שיועדו. חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני), שהובילה את המאבק בהעברות הכספים לחטיבה להתיישבות אף טענה כי מקומו של השר אריאל בכלא.


פנתה לנתניהו כדי שיפטר את אריאל. ח"כ שפיר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פנתה לנתניהו כדי שיפטר את אריאל. ח"כ שפיר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"ישראל הפכה למדינת כל מתנחליה"

חבר הכנסת אראל מרגלית, המועמד לראשות מפלגת העבודה, אמר כי "תחת אורי אריאל, ישראל הפכה למדינת כל מתנחליה. דוח המבקר מוכיח לכל מי שלא רצה להאמין איך הממשלה הזו בוזזת את הפריפריה ואיך הימין הפקיר את הנגב והגליל. ממשלת ישראל משתמשת בכסף שמיועד לכל אזרחי המדינה כדי להשליך אוכלוסיות שאינן מקורבות לצלחת".


 

לדבריו, "העובדה שפעילי מחנה הימין התחזו לעובדי מדינה והעבירו שלא כחוק כסף שיועד לפריפריה לטובת עמותות ימין עם מטרות פוליטיות מחייבת פתיחה בחקירה פלילית. במקום להשקיע בדיור בקצוות של המדינה , העבירו כספים לגורמים פוליטיים שרוצים לשנות את המדינה. אסור שמדינת ישראל תתנחל תחת ססמת 'תתנחל- תקבל!' של אורי אריאל".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד השר וכן להקפיא החלטת הממשלה להחזיר את החטיבה להתיישבות לפעילות: "לנוכח הממצאים החמורים בדוח המבקר, ולאור החלטת הממשלה להחזיר את פעילותה של החטיבה להתיישבות תחת פיקוחו של אורי אריאל, אבקש כי תורה מיד על פתיחת חקירה על מעשיו של השר אורי אריאל, ותקפיא את החלטת הממשלה להחזיר את פעילותה של החטיבה עד למיצוי ההליכים. על פניו עולה מהדוח לכאורה, כי השר היה מעורב במינוי קרובים ובהסטת תקציבים בתוך המערכת, מה שמעלה חשד לכאורה למעילה קשה באמון הציבור, ובכשל מערכתי של מנהל תקין".

"עושים בכספי ציבור כבשלהם"

ח"כ תמר זנדברג בתגובה לדוח המבקר: "ממצאי דוח המבקר מסמרי שיער ומעידים על שיטת עבודה לפיה מקורבים פוליטיים שבבוקר גיבשו את המדיניות, בערב קיבלו את הצ׳ק. השר אריאל לקח 100 מליון שקל שיועדו ליישובים מוחלשים בפריפריה וחילק אותם למקורבים וחברי מפלגה, והכי גרוע זה שאותה שיטה עברה איתו ממשרד הבינוי שמופיע בדוח למשרד החקלאות שם היא ממשיכה באין מפריע גם היום. הדברים החמורים לא יכולים להישאר בספרי דוח המבקר, על כן אני פונה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיפתח בחקירה פלילית״.

"מדינת כל מתנחליה". ח"כ מרגלית. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
"מדינת כל מתנחליה". ח"כ מרגלית. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90


ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה כי זהו "שוד של הקופה הציבורית והקמת תאים פוליטיים על חשבון כספי ציבור". לדבריה, "בשלהי 2014 חשפתי את מכירת דירות הדיור הציבורי על ידי שר השיכון דאז אורי אריאל לגופים מקורבים. הצלחנו לעצור את המכירה ולהציל 600 דירות שמגיעות למשפחות חסרות בית מלעבור לגרעינים המקורבים לשר. דוח המבקר חושף שאולי את המקרה ההוא עצרנו, אבל בהיעדר טיפול של הרגולטורים, גם בתהליך התכנון וגם לאחר חשיפת השערורייה, השר וחבריו ממשיכים להשתמש בכספי הציבור כבשלהם ומחלקים אותם לסקטור שהם חפצים ביקרו (או בהצבעתו בבחירות). בדיוק כך סמוטריץ' ניסה להעביר בליל התקציב האחרון את כספי משרד השיכון לתחומים לא קשורים למשרד, שמשרתים את ציבור בוחריו. אז המתריעים מתריעים והמבקר מבקר, אבל עד שהאחראים לא ישלמו את המחיר, אין מה שיעצור אותם".

מפלגת האיחוד הלאומי: "הדוח - תוצאה של רדיפת הדתיים ע"י השמאל הקיצוני"

ממפלגת האיחוד הלאומי, בראשה עומד השר אריאל, נמסר בתגובה לדוח המבקר: "קראתם את הכותרות על דוח המבקר בנוגע למפעל הגרעינים? עכשיו תקראו את האמת. שוב, נחשף פרצופו האמיתי של השמאל הקיצוני. הם תוקפים את הציונות הדתית ומאשימים שאכפת לה רק מההתנחלויות. הם אוהבים להגיד שהציבור הדתי זנח את הפריפריה, אבל כשהם מגלים שההפך הוא הנכון, הם יפיצו שקרים וימסגרו את העובדות בכותרות מרשיעות, רק כדי להזיק לתדמית של אנשי הציונות הדתית, גם במחיר של החרבת מפעל חברתי ותיק שפועל למען התושבים. האמת היא שהשמאל הקיצוני לא ממש מתעניין בשדרות ונתיבות, קריית שמונה וחצור, אלא רק בדמוניזציה של הציבור הדתי".
 
לטענת המפלגה, דוח המבקר שפורסם היום נולד כתוצאה מרדיפה שיטתית של 'מכון מולד' שהוא שלוחה של הקרן החדשה לישראל, ונשען ברובו על פרסום מוטה ושקרי. לצערנו, אותם גורמי שמאל קיצוני, מצליחים לנצל לרעה את מבקר המדינה כדי לרדוף את הציונות הדתית ולפגוע במפעל הגרעינים. אבל אנחנו לא נעצור. נמשיך לתמוך בגרעינים המשימתיים, המשמשים כסיירת החברתית של מדינת ישראל".
 
לגופן של הטענות העולות בדוח המבקר, נמסר מהמפלגה:
1. אין ולא היתה שום העדפה לטובת הגרעינים הדתיים או כאלו עם "זיקה פוליטית" לבית היהודי / איחוד לאומי . ההפך הוא הנכון! 
מבחינה מספרית, היחס בפועל בין כמות הגרעיניים הדתיים לחילוניים עומד על 70% דתיים ו-30% חילוניים, והתקצוב שניתן היה בהתאם למציאות בפועל. למעשה, ניתן יחס מועדף לגרעיניים החילוניים (65% דתיים מול 35% חילוניים).
2. אם השר אריאל היה רוצה להעביר את הכספים למקורבים פוליטיים הוא לא היה פועל לקידום החלטת ממשלה שכוללת את כלל הגרעינים אלא מתקצב את הגרעינים באמצעות התקנה הקיימת שייעודית לגרעינים התורניים המכונה "תקנת זבולון המר". (תקנה זו, מאפשרת להעביר 100% מהתקציב לגרעינים בעלי זיקה לציונות הדתית). 
3. בניגוד לנטען ע"י אנשי מולד, גם במדד הגיאוגרפי, עיקר תקציב הגרעינים הופנה לפריפריה במדינת ישראל. חשוב להדגיש כי תחת ההגדרה "מרכז" כלולים גם הגרעינים בלוד, רמלה, יפו, דרום תל אביב, גילה, נווה יעקב ועוד.
4. בניגוד לנטען, רוב מוחלט (94%) מהתקצוב הממשלתי הועבר לפעילות חברתית של הגרעינים בכלל הארץ, ורק 6% מסך התקצוב הועבר לתקורה ופעילות כללית.
5. יתכן והיו תקלות במהלך הדרך, אך הן תוקנו ואף ננקטו כל האמצעים על מנת שהן לא יחזרו. עם זאת, המדיניות הייתה ונשארה: העצמת כלל הגרעינים, ברחבי הארץ, ותקצובם בצורה שקופה, על מנת שהם יוכלו להמשיך לעשות את מה שהם עושים כל כך טוב - לסייע לעם ישראל כולו.

"נדמה שהמבקר עובד אצל סתיו שפיר"

מנגד, חבר מפלגתו של השר אריאל, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', תקף את מבקר המדינה וטען כי הוא "מבקר המדינה הפוליטי ביותר בתולדות המדינה. הפעם בשירות השמאל הקיצוני נגד הציבור הדתי והמפעל המפואר של הגרעינים התורניים".



לדברי סמוטריץ', "הפרק בדוח מבקר המדינה העוסק במפעל הגרעינים התורניים הוא אחד המוטים והפוליטיים ביותר שנכתבו כאן מאז קום המדינה. יותר ויותר פעמים בזמן האחרון נופל המבקר בפח ומשמש כלי ניגוח בידי צד פוליטי אינטרסנטי כנגד צד פוליטי אחר. על הדרך הוא גם מנסה לסרס עוד ועוד את יכולתו של הדרג הנבחר לקבוע את מדיניותו ולממש אותה".



לטענת חבר הכנסת, "נדמה שהמבקר עובד אצל סתיו שפיר ואצל ארגון השמאל הקיצוני 'מולד', שהדוח כולו מבוסס על מניפסט מוטה וחובבני שהוציא הארגון בדצמבר 2014 - חודשיים בלבד לפני שהמבקר החל בבדיקתו. החגיגות התקשורתיות של ארגון השמאל הקיצוני הזה היום עם פרסום הדוח מוכיחות את שילוב הידיים הזה יותר מכל".