נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נחת היום (שני) בשעות הצהריים בישראל, והחל את ביקורו בישראל, שצפוי להימשך עד מחר בשעות הצהריים. טראמפ הגיע לישראל בטיסה ישירה מערב הסעודית, שם ביקר במהלך הימים האחרונים, ונחת בעיכוב של חצי שעה. מי שקיבל את טראמפ בפתח המטוס, לאחר שנחת עם אשתו, מלאניה, היה נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ורעייתו, נחמה, ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. לחיצות הידיים היו חמות מאוד, והשניים קיבלו את טראמפ בברכת "ברוך הבא לישראל".



נאום הנשיא טראמפ בטקס קבלת הפנים בנתבג

בתום הטקס בנתב"ג, הוא הגיע לבית הנשיא ביחד עם רעייתו. "אני חושב שפרידמן יהיה שגריר מאוד מוצלח, ורקס טילרסון עשה עבודה נפלאה. תהליך השלום לא יצליח - אאשים אותם", אמר טראמפ, "מה שקרה עם איראן הביא מדינות ערביות רבות במזרח התיכון להתקרב לישראל. בסעודיה הרגשתי תחושה שונה לגבי ישראל וזה דבר חיובי מאוד". הוא הוסיף: "לאנשים נמאס משפיכות הדמים והדברים הולכים ומתגבשים".

טקס קבלת הפנים לטראמפ בנתבג

אורן חזן צילם סלפי עם טראמפ

הנואם הראשון בטקס בנתב"ג היה נשיא המדינה ראובן ריבלין. "זה עונג גדול לארח אתכם בישראל", אמר, "ביקורכם הוא סמל בלתי ניתן לערעור ביו ארצות הברית לישראל. אתה חבר אמת של העם היהודי". הוא הוסיף כי "העולם צריך ארצות הברית חזקה - המזרח התיכון צריך ארצות הברית חזקה, ישראל צריכה ארצות הברית חזקה ואני מעז לומר שארצות הברית צריכה ישראל חזקה".

לדבריו, במזרח התיכון, אזור שסובל מטרור, השותפות ביו שתי המדינות מאירה כמו זרקור. "הקשר בינינו הוא גם בין מדינות וגם בין עמים, אנחנו חולקים ערכים משותפים. אזרחי ישראל מתרגשים מבואך ויש להם ציפיות גדולות ממנו", ציין, "אדוני הנשיא אתה מגיע לכאן מסעודיה, ותבקר בכותל המערבי ובכנסיית הקבר, ומפה תטוס לוותיקן. במסע אחד אתה תבקר שלשות המקומות הקדושים לשלוש הדתות". הוא סיכם: "יש לנו אמונות שונות, אבל אנחנו מתפללים לאותו אל. אנחנו יכולים לפעול יחד לעבר עתיד טוב יותר ונמשיך לעשות זאת".

דונלד ומלאניה טראמפ בעת ירידתם מהמטוס. צילום: רויטרס


נתניהו: "תודה לך על הביטוי העצמתי לידידותך לישראל"

אחריו עלה לדבר ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר בתחילת דבריו כי ביקורו של טראמפ במדינה הוא "ביקור היסטורי. תודה לך על הביטוי העצמתי לידידותך לישראל". הוא התייחס לנאומו בסעודיה אמש ואמר: "אתמול נשאת נאום חזק של בהירות ושכנוע עצמי. קראת לכל המדינות לגרש את המחבלים והקיצוניים. במשך 69 שנים זה מה שישראל עושה. היינו בחזית האנושות, לחמנו בטרור ובנינו מדינה מתקדמת. הגנו על כל הדתות". הוא הוסיף כי "ברחבי המזרח התיכון מיעוטים נוצרים נרדפים ובישראל יש קהילה נוצרים הולכת וגדלה".

לדברי ראש הממשלה, ישראל מחויבת לשלום. "כבר עשינו שלום עם מצרים ורדן וידינו מושטת לשלום לכל השכנים שלנו. השלום שאנחנו מחפשים הוא יציב ובר קיימא, שבו הביטחון נמצא בידי ישראל והסכסוך יסתיים לעולם", אמר, "באת הנה מערב הסעודית ואני מקווה שפעם ראש ממשלה ישראלי יוכל לעשות את הדרך ההפוכה. אני מצפה לעבוד איתך כדי לקדם שגשוג ושלום. אני בטוח שתחת הנהגתך הברית בינינו תמשיך לפרוח".

טראמפ בנאום בנתב"ג. צילום: רויטרס


טראמפ: "הגעתי לארץ הקדושה לאשרר את הקשר בין ישראל לארה"ב"

הנשיא טראמפ אמר: "נפלא להיות פה בישראל ולכבוד לי להיות כאן. בביקור הראשון שלי הגעתי לארץ הקדושה לאשרר את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין ישראל לארצות הברית ואנחנו בנינו את אחת החברות החזקות. זאת אומה שנשבעה לא לאפשר לזוועות השואה לחזור. אומה שבה הילדים גדלים להיות חופשיים מטרור", אמר, "בימים האחרונים מצאתי סימנים לתקווה במזרח התיכון. בביקורי בסעודיה השגנו הסכם היסטורי לשיתוף פעולה נרחב במלחמה בטרור". הנשיא הוסיף כי "אנחנו עומדים בפני הזדמנות נדירה להביא ביטחון ויציבות לאזור, להביס את הטרור ולהוביל לשגשוג הרמוניה ושלום".

בתום הנאומים, טראמפ לחץ את ידי השרים. שר החינוך בנט אמר לטראמפ בעת לחיצת היד: "יום הולדת 50 לאיחוד ירושלים, אנחנו מצפים שתהיה נשיא ראשון שמכיר בירושלים מאוחדת". השר גלעד ארדן הוסיף כי "חקירת אירוע הדריסה בתל אביב נמשכת ועוד לא ידוע האם מדובר בפיגוע או בתאונה".שרה נתניהו אמרה לבני הזוג טראמפ "גם אותנו התקשורת שונאת והעם אוהב, כמוכם".
 

טראמפ ונתניהו. צילום: רויטרס



השטיחים האדומים נפרסו כבר בשעות הבוקר המוקדמות, אבל בשל סקרנים שביקשו להצטלם עליהם, עובדי התחזוקה נאלצו, פעם אחר פעם, לנקות את השטיח עם שואב אבק, עד שהוחלט שלא לאפשר למי שאינו חלק מארגון הטקס לשהות ברחבה. הרמקולים הוצבו לאחר שעברו בדיקות מקיפות וכורסאות הובאו לבימה בה ייערך הטקס. באירוע השתתפו סגל א - שרים וראשי מערכת הביטחון - ונאמו בו, מלבד טראמפ, נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין בנימין נתניהו.

דונלד טראמפ, בנימין נתניהו ורובי ריבלין. צילום: רויטרס


מלאניה טראמפ, נחמה ריבלין ושרה נתניהו. צילום: רויטרס

המסוקים שיטיסו את טראמפ ופמיילתו לירושלים. צילום: אבשלום ששוני



שרת המשפטים איילת שקד הדגישה עם כניסתה לאוהל האח"מים כי "מדובר באירוע חשוב מאוד" ושר התיירות יריב לוין אמר כי "הביקור הזה חשוב מאוד, דווקא כיוון שהנשיא הנבחר בראשית דרכו החליט לבקר בישראל, בניגוד לנשיא הקודם שהגיע לביקור בארץ רק לאחר כמה שנים". לדבריו, נראה שלממשל הנוכחי יש תפיסה מפוכחת לגבי המזרח התיכון, ואני מעריך שכל ניסיון להתניע את התהליך המדינית נפץ בסרבנות הפלסטינית כפי שקרה בערב. "רואים שהדגש של הממשל הנוכחי הוא לא לכפות הסדר על הצדדים, ואני מאמין שבדרך הזו ירושלים תוכר כבירת ישראל", הוסיף.

השרים גלנט ושטייניץ. צילום: אבשלום ששוני

למתחם הגיעו שרת התרבות מירי רגב יחד עם יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן. הם לחצו ידיים והבהירו שכל אי ההבנה ביניהם הוסרה. רגב ציינה שביקורו של טראמפ חשוב מאוד והיא מקווה שהוא יביא למימוש הבטחתו להעתיק את שגרירות ארה"ב לירושלים והכרה בה כבירת ישראל. היא ציינה עוד, שמדובר על הבטחות של נשיאים במשך שנים ארוכות וטראמפ חזר על כך לפני הבחירות.
 

מירי רגב ודוד ביטן. צילום: אבשלום ששוני



לוח הזמנים הנשיאותי:
היום:
13:30 – אירוח במשכן הנשיא
14:30 – ביקור בכנסיית הקבר
15:15 – ביקור בכותל המערבי
16:00 – הגעה למלון המלך דוד 
19:15 – ארוחת ערב עם נתניהו
מחר:
10:00 – נסיעה לבית לחם
13:00 – ביקור ביד ושם
13:30 – הגעה למוזיאון ישראל
15:40 – יציאה מישראל