כיממה לאחר שראשי האוניברסיטאות הכריזו על התנגדותם לקוד האתי שכתב פרופ' אסא כשר בעקבות הגבלת אפשרותם של מרצים באקדמיה להתבטא בנושאים פוליטיים במהלך הרצאותיהם, הגיב הבוקר (ראשון) השר נפתלי בנט, שגייס את כשר לשם כתיבת המסמך, לביקורות. לדבריו, "הביקורת שנשמעת רק מוכיחה את נחיצות המהלך. אנחנו בעד חופש אקדמי מלא, אבל נגד קידום אג׳נדות פוליטיות במסגרת האקדמיה, ולכן נתקדם במהלך".



הוא הוסיף כי "אנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה. למנוע מצב שסטודנט, רק בגלל עמדותיו הפוליטיות, עלול להיפגע. למנוע מצב שמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים הישראלי, יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה הישראלית שמשלמת לו את המשכורת". 



כזכור, מדובר במסמך שנשלח בחודש שעבר לבנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית, הוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.



פרופ' אסא כשר. המסמך שחיבר עומד בלב סערה חדשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
פרופ' אסא כשר. המסמך שחיבר עומד בלב סערה חדשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



עוד נכתב בדו"ח כי במהלך שיעורים בכיתה, על "חבר הסגל האקדמי להקפיד על הוראה בהתאם לסילבוס ולא ירשה לעצמו לסטות מן הסיליבוס ומדיסציפלינה של היחידה האקדמית, לא לשם פעילות פוליטית ולא לשם הטפה דומה, מעבר לסטייה רגעית של מה בכך. סטייה משמעותית, לשם פעילות פוליטית או הטפה דומה, היא בלתי ראויה ואף עלולה להיות בגדר ניצול סמכות לרעה במצב של יחסי מרות". בנוסף, "חבר הסגל האקדמי ייזהר מן האפשרות שדבריו בכיתה יתפרשו ע"י סטודנטים באופן טבעי כפילות פוליטית".



לאחר פרסום חלקים ממנו בסוף השבוע, יצאו רבים כנגד המסמך ברשתות החברתיות. "עכשיו רוצים למדוד לנו מהו שבגדר הבעת דעה. אולי גם נציב בשיעורים תצפיתנים בוגרי אסא כשר?", כתב אחד המגיבים. "ככל שהוא ימנע ממני לדבר מול הסטודנטים שלי ככה אני אהפוך ליותר פעילה במקומות שבהם אני יכולה לצרוח את מה שאני חושבת ללא פחד מהשלטון", כתבה מרצה אחרת, ומגיב אחר הוסיף: "הטיפול של הנושא על ידי אסא כשר הוא מקארתיזם למתקדמים. הוא הגיוני כמו לאסור על מרצים למתמטיקה להזכיר מספרים בהרצאותיהם".