ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מציע בהצעת החוק חדשה לפצל את משרת היועץ המשפטי לממשלה ולמנות תובע מיוחד לנבחרי ציבור. על פי יוזמת החקיקה החדשה של ח"כ רוזנטל, ימונה תובע מיוחד בלתי תלוי שיעסוק אך ורק בנבחרי ציבור החשודים בפלילים.



חבר הכנסת הסביר: "האדם שיושב בבוקר בישיבת הממשלה בודק בצהריים את חומרי החקירה נגד ראש הממשלה שמינה אותו. גם אם אביחי מנדלבליט הוא האיש הישר וההגון במדינה - הוא מצוי בניגוד עניינים. הצעת החוק שתונח על שולחן הכנסת תחייב מינוי תובע מיוחד לנבחרי ציבור בלבד אשר ישאב מהיועץ המשפטי לממשלה את כל הסמכויות הקשורות לחקירה ולהגשת כתבי אישום נגד נבחרי ציבור. התובע המיוחד ייבחר בהליך שיבטיח את עצמאותו. מהלך כזה יגביר את המהירות ואת הנחישות שבהן יתנהלו החקירות מחד, ואת האמון הציבורי בהכרעותיו".



לדבריו ברוב המדינות הדמוקרטיות בעולם התביעה הפלילית הכללית מתנהלת באמצעות רשות נפרדת ועצמאית מהייעוץ המשפטי לממשלה כדי למנוע את ניגוד העניינים האמור. במדינות שבהן אין פיצול מוסדי יש בדרך כלל פיצול תפקודי. למה? מפני שיועצים משפטיים שקועים עד צוואר בהחלטות פוליטיות. הם "מכשירים" לא פעם את מעשי השלטון ולפיכך עלולים שלא לעמוד בלחצים המופעלים עליהם מצד אנשי השררה בעת מאבקים בשחיתות שלטונית.



להגביר את האמון הציבורי. ח"כ רוזנטל. צילום: פלאש 90
להגביר את האמון הציבורי. ח"כ רוזנטל. צילום: פלאש 90



עוד אמר רוזנטל, כי "החשש שיועץ משפטי בעל הזדהות פוליטית עם הממשלה יימנע מהגשת כתבי אישום נגד חבריה לא מופרך. האם במצב כזה היועץ המשפטי יכול לקבל החלטות ענייניות ונקיות לחלוטין ממשוא פנים? האם הציבור יאמין שהחלטותיו הן אכן כאלה? מינוי תובע מיוחד לנבחרי ציבור ינתק את הנאמנות של היועץ המשפטי מן השלטון הממנה אותו ובלבד שנבטיח שתהליך המינוי יהיה חף מהשפעות פוליטיות”.



"אני מתרשם שאביחי מנדלבליט הוא משפטן מקצועי מן המעלה הראשונה – אבל גם הוא רק בן אדם. המסורת והדין הישראלי הפכו את היועץ המשפטי למוסד בעל סמכויות רחבות היקף - מינוי תובע מיוחד הוא גם אינטרס דמוקרטי”, הוסיף.