לא מרפה: לאחר ביקורת רבה שהשמיע במהלך החודשים האחרונים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף הערב (חמישי) פעם נוספת רה"מ לשעבר אהוד ברק את יו"ר הליכוד, כשאמר בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי כי הוא "מוכן לסכן את המדינה על מנת לשמור על כיסאו". בנוסף, הוא טען כי "בהיעדר חזון פוזיטיבי נתניהו מוביל את המדינה לעבר לאומנות אפלה, ולמדרון מסוכן מבחינה ערכית, מוסרית וביצועית".



מי שהיה שר הביטחון לשעבר בממשלתו של נתניהו הזכיר כי בנאום שנשא בפני אותו פורום בשנה שעבר הוא הזהיר ש"הממשלה ‘החטופה’ נגררת מכוח חזון שגוי ומסוכן במדרון חלקלק אל אג’נדת המדינה האחת", וכי "ממשלת נתניהו תנסה לקעקע באופן שיטתי את יסודות הדמוקרטיה כדי שלא יהוו מחסום בפני הגלישה אל משטר אפרטהייד".



"מאז חזינו שוב ושוב באיומים של שרת המשפטים על עצמאות בית המשפט העליון, בחוקי הדחה וגזל, בטרטור מטורלל של התקשורת בישראל, בחקיקה לסימון עמותות ומניעת כניסת מי שמבקר את ישראל", קבע ברק, שהתייחס גם ל"קידום קוד אתי מיותר ומסוכן לאקדמיה, מאמצי הדתה של החינוך הממלכתי, החרמת מופיע תרבות וטקסי פרסי תרבות בעילות הזויות, ופגיעות חוזרות של ראש הממשלה ושריו ברוח צה"ל ובכבודם של מפקדיו".



נתניהו. "מוביל את המדינה לעבר לאומנות אפלה". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. "מוביל את המדינה לעבר לאומנות אפלה". צילום: מרק ישראל סלם



"אל התהליכים האלה", הוסיף ברק, "מצטרפת התעמרות בנורמות היסוד של החברה הישראלית במטרה לשרת את הישרדותו האישית של רה"מ". בהקשר זה, הוא הזכיר גם את "המריחה האינסופית של הגשת כתב אישום בפרשת מעונות רה"מ, העיכובים המטרידים נטולי ההסבר בתיקי 1000 ו-2000, שבהם חשוד נתניהו לכאורה בשחיתות, ובתיק 3000 בענייני כלי השיט והמספנה".



לדברי ברק, "מאבק ההישרדות האישית, התעתוע בציבור וערעור יסודות הדמוקרטיה הם תוצאת ערפול כושר השיפוט של העומד בראשה, אשר גורר את ישראל אל מדרון מסוכן מבחינה ערכית, מוסרית וביצועית". לטענתו, "בעבר היו לישראל ראשי ממשלה שהיו מוכנים לסכן את כיסאם על מנת לשמור על המדינה, אך נתניהו מוכן לסכן את המדינה על מנת לשמור על כיסאו".



"הברירה כיום היא בין לאומית גאה לבין לאומנות אפלה שמנהיגיה קרובים יותר ל’תורת המלך’ מאשר למורשת נביאי ישראל שביסוד חברת המופת. האפרטהייד לגווניו יכול ללבוש הרבה צורות אבל חברת מופת הוא ממש לא".



סמוטריץ'. אוי לעם שנבחריו מייצרים תורות כמו שהוא מציג". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ'. אוי לעם שנבחריו מייצרים תורות כמו שהוא מציג". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בתוך כך, רה"מ לשעבר הבהיר כי בעיניו "האיום הקיומי הגדול ביותר שעומד בפני ישראל היום הוא אג׳נדת המדינה האחת והמדרון החלקלק״ אליו מובילה אותה ממשלת נתניהו.



מלבד נתניהו, ברק לא היסס לחבוט מילולית בח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי: "מאחורי כתפיו של ביבי, ״השק״, ניבט אלינו ״המרצע״ סמוטריץ׳. שלושת הברירות שהוא מציב בפני הפלסטיני, הן: תגורש, תהיה גר סוג ב׳ או תילחם וצה״ל ידע מה לעשות. אוי לעם שנבחריו מייצרים תורות כאלו".


כמו כן, הוא הזכיר כי בתגובה לשאלה ׳האם צה״ל יירה בנשים ובילדים?׳, ענה סמוטריץ:’ ״במלחמה כמו במלחמה״.



בסיום דבריו הוא התייחס גם לדיווחים על מגעים מאחורי הקלעים לקראת חידושו של המו"מ עם הפלסטינים. לדבריו, "כפי שלמדנו מפסגת עקבה והפסגה עם א-סיסי, פירוש הפניה של נתניהו היא 'תנו לי לתחמן את טראמפ - אני יותר מנוסה בזאת מכם, ואעשה זאת במינימום נזקים וטביעות אצבע, בלי לשנות דבר'”.


מהליכוד נמסר בתגובה לדברי ברק: "אהוד ברק נשמע כמו תקליט שחוק. מדובר בראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות המדינה, ואף ציוץ לא ישכיח זאת מעם ישראל, שבחר לזרוק אותו מהחיים הציבוריים עם כרטיס לכיוון אחד". 
 
עוד הוסיפו: "אזרחי ישראל תומכים פעם אחר פעם בראש הממשלה נתניהו, שמבצר את ביטחון המדינה, מבטיח את עתידה ומביא אותה לשגשוג כלכלי ולפריחה מדינית שלא ידענו מאז קום המדינה. אף קשקוש של ברק לא יעוות את המציאות הזו".

ח"כ סמוטריץ' מסר בתגובה: "האחרון שאני מחכה לציונים ממנו זה הטרול המתוסכל מהטוויטר שכל מה שנשאר מהעבר המפואר שלו זו מכונת שיימינג רדודה. האיש נתן היום נאום ממורמר ומפוחד של מי שאיבד את האמונה בצדקת הדרך ואת היכולת להעלות טיעונים ענייניים מול מי שחושבים אחרת ממנו. מול היאוש וההפחדות האלה נמשיך להוביל את עם ישראל לשלום ולדו-קיום מתוך חזון של תקווה ואמונה".