לקראת ביקור היסטורי של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל בתחילת השבוע הבא, אישרה היום (ראשון) הממשלה שורה של החלטות לחיזוק היחסים בין שתי המדינות. ההחלטה מרכזת את שורת הצעדים הנרחבת ביותר עד כה במסגרת יישום מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו לגיוון יעדי הסחר של ישראל ולחיזוק הקשרים הכלכליים מול שווקים באסיה.



ההחלטה, שגובשה על ידי צוות בין־משרדי רחב שכלל את מרבית משרדי הממשלה וגופים נוספים, מדגישה את הרחבת היצוא הישראלי להודו, את העמקת שיתופי הפעולה בתחומי המים והחקלאות, עידוד השקעות ותיירות בישראל ויצירת שיתופי פעולה בתחומי האקדמיה והתרבות.



עיקרי ההחלטה: הקמת קרן משותפת למדינות לעידוד תאגידים ישראליים והודיים על בסיס חדשנות ומו''פ בהיקף של 140 מיליון שקל; השקת מגוון כלי סיוע ליצואנים הישראלים להודו בהיקף תקציבי רחב; צעדים להגדלה ניכרת של מספר התיירים ההודים בישראל בתוך ארבע שנים, למשל באמצעות צילום סרט של תעשיית הסרטים ההודית (בוליווד) בישראל; גיבוש פרויקט דגל משותף למדינות בתחום המים והחקלאות, תוך שיתוף פעולה עם הבנק העולמי וגופים פיננסיים נוספים; הרחבת שיתופי הפעולה האקדמיים; ויצירת שיתופי פעולה בין סוכנויות החלל והסייבר.



מודי לא יבקר ברשות הפלסטינית



לקראת הדיון אמר נתניהו כי "היחסים בין ישראל והודו מתחזקים בשנים האחרונות באופן חסר תקדים. כלכלת הודו היא אחת הגדולות והצומחות ביותר בעולם. יש לנו אתגרים דומים במישורים רבים. הביקור של ראש ממשלת הודו הוא צעד משמעותי נוסף בהידוק העבודה המשותפת ובחיזוק השותפות האסטרטגית בין המדינות.״



לדברי גורמים בממשלה, החלטת הממשלה תביא להאצת צמיחת המשק הישראלי בשל שילוב היכולות של שתי הכלכלות. לאחרונה ישראל והודו מהדקות מאוד את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן. רק לאחרונה דיווחה התעשייה האווירית על חתימת עסקאות נשק בסך של 2 מיליארד דולר עם הודו. בעסקה, הנחשבת לגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות של ישראל, תספק החברה לצבא היבשה של הודו מערכות הגנה אווירית מדגם MRSAM, בהיקף של כ־1.6 מיליארד דולר.



בתוך כך נודע כי ראש ממשלת הודו אינו מתכוון לבקר ברשות הפלסטינית. לעומת זאת, הוא ישתתף באירוע מיוחד עם יוצאי הודו בישראל.