עדיין מוקדם לומר כי המשבר סביב מתווה הכותל ישפיע על היחסים בין ישראל לארצות הברית, אולם נראה כי בוושינגטון מתחילים להתייחס לפרשה, שגרמה למשבר ביחסים בין ישראל ליהדות אמריקה. גורם בממשל אמר היום (חמישי) לג'רוזלם פוסט, כי ממשל טראמפ פועל מול ממשלת ישראל ומנהיגי יהדות ארצות הברית על מנת לעודד את הצדדים להגיע לפתרון משבר הכותל המערבי. לדברי הגורם, שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הפציר בכל הצדדים לדבר אחד עם השני על מנת "לפתור את העניין באופן משותף".

"אנחנו מבינים שהנושא של תפילה שוויונית בכותל הוא גורם למתיחות בין חלקים שונים בקהילה היהודית, ואנחנו מעודדים להמשיך בדיאלוג בנושא", הוסיף הגורם. 

"חברי הקונגרס קוראים להפוך את ההחלטה"
מוקדם יותר היום, התייחסו לנושא גם חברי קונגרס יהודיים בארצות הברית, בעיקר בגלל שהנושא מעזיק את תושבי המחוזיות שלהם. חבר הקונגרס אליוט אנגל, אמר כי הוא בדרך כלל נמנע להתערב בעניינים ישראלים פנימיים, אבל "ההתפתחויות האחרונות משפיעות על הקהילה היהודית, כולל במחוז שלי".

אנגל הוסיף, כי "הקהילה היהודית חזקה יותר כשהיא מאוחדת ולא מפולגת. אני מפציר בממשלת ישראל להפוך את ההחלטה להקפיא את מתווה הכותל ולפתוח בדו שיח עם יהדות התפוצות, על זרמיה המגוונים". 
גם חברת הקונגרס ניטה לאווי קראה לראש הממשלה נתניהו לשנות כיוון. "כחברת קונגרס שקידמה את יחסי ארצות הברית וישראל, אני קוראת לישראל לשנות את החלטתה", אמר לג'רוזלם פוסט. "רוב היהודים בעולם מחשיבים את ישראל כמולדתם, וישראל צריכה לתת לכל היהודים - נשים וגברים - הזדמנות שווה להתפלל בכותל המערבי". 

"הצעירים היהודים עלולים לחשוב שדעתם כבר לא רלוונטית"
לעומתם, חבר הקונגרס ג'רי נדלר היה קיצוני יותר, ואמר כי החלטת הממשלה צריכה לאכזב את כל מי שמהלל את ישראל כמגנה על חירות דתית וכדוגמא לפלורליזם. "אני מאוד מודאג מהתהליכים שמראים כי צעירים יהודים בארה"ב פחות תומכים ופחות מזדהים עם ישראל, ואני חושש שההחלטה להקפיא את מתווה הכותל רק תאשר את החשד שהקולות ונקודת המבט של הצעירים כבר לא רלוונטית".

אתמול הודיעה השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, איפא"ק, כי הנהגתה תגיע לישראל במטרה לקיים שיחות עם בכירים בממשלת ישראל, מתוך חשש שההחלטה תשפיע על תמיכת בית המחוקקים האמריקאי בישראל. גורם בארגון אמר: "חלק מתמיכת גבעת הקפיטול בישראל מבוססת על הרעיון שהיא דמוקרטיה, וכזו השומרת על הביטחון, החופש והזכויות של אזרחיה. החלטת הקבינט בנושא הכותל שולחת מסר אחר". 
 
משלחת הארגון תגיע לארץ בהובלת נשיאת איפא"ק ליליאן פינקוס והמנכ"ל הווארד קור. גורמים ישראלים רשמיים, שהיו בקשר עם הארגון, אמרו כי קיים חשש בקרב נציגיו כי התמיכה בישראל בקונגרס תתערער נוכח ההחלטה על ביטול ההחלטה האחרונה ביחס להסדרי התפילה באתר הקדוש ליהודים.