ראשי המפלגות החרדיות פוצצו הבוקר (שישי) את הישיבה דחופה שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי סיעות הקואליציה כדי לדון בחוק הגיור שמעורר סערה בקרב יהודי התפוצות. שר הפנים אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני נטשו את הישיבה לאחר שטענו כי יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חוזרים בהם מההבנות. נתניהו ניסה להפציר בהם להישאר ולהמשיך בישיבה אך הם סרבו. ואולם, בסופו של דבר, למרות פיצוץ השיחות עם ראשי הסיעות החרדיות ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי בכוונתו לבשל לדחות את ההכרה ביחס לחוק הגיור בחצי שנה וכי תוקם ועדה לשם כך. כמו כן, הצדדים מסכימים כי בתקופה הזו הצדדים לא יפנו בג"ץ. את ההצעה הוא מתכוון להביא לדיון בישיבת הממשלה ביום שני.



לפי ההודעה הרשמית שפרסמה הממשלה "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית במשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור, וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו. ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור. ככל שבג״ץ ידחה את הבקשה הממשלה מחויבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים. ראש הממשלה החליט כי הערר שהוגש ידון לפני מליאת הממשלה".



במהלך הישיבה מתחו השרים בנט וכחלון ביקורת על חוק הגיור ודרשו כי גם רבני ערים יוכלו לגייר, דבר שהחרדים מתנגדים לו בתוקף. הדיון הגיע לכדי צעקות רמות. לדברי גורם שנכח בישיבה נתניהו ביקש להגיע בישיבה להודעת סיכום לפיה הצעת החוק תוקפא לשישה חודשים אך במקביל לפעול לכך שהעתירות התלויות ועומדות בבג"ץ ימשכו. 



ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


מקורבי חבר הכנסת גפני הסבירו מדוע הוא נטש את הדיון. לדבריהם, היו הסכמות ברורות עם ראש הממשלה, והמפלגות החרדיות הסכימו להצעה לבקש דחיה מבית המשפט. "בישיבה כעת עם ראשי הקואליציה חזרו מסיכומים ברורים, ומפרים את ההסכם הקואליציוני", טענו. הדרישה של המפלגות החרדיות, היא שאם יש החלטה של בית משפט או אחרי הדחיה - ראשי הקואליציה מחויבים להסכם הקואליציוני לחוקק חוק.  אם לא יחויבו - החרדים לא יתמכו בחקיקות של הסיעות האחרות.
 
בתוך כך על רקע המשבר החריף מתכוונים החרדים לנסות ולהעלות להצבעה ביום ראשון הקרוב את הצעת חוק הגיור השנויה במחלוקת, להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה. יצויין כי ביום ראשון לא תתקיים ישיבת ממשלה בשל העדרו של נתניהו מהארץ, שכן ראש הממשלה ימריא היום בצהריים לאירופה כדי להשתתף בהלוויתו של קאנצלר גרמניה  לשעבר הלמוט קול.

בנוסף, ראש הממשלה ויו"ר הבית היהודי התעמתו ביחס למתווה הכותל. במהלך הישיבה, בנט תקף את נתניהו על כך שנושא מתווה הכותל הובא בהפתעה לישיבת הממשלה האחרונה, והשרים למדו עליו רק ברגע האחרון. על כך ענה לו נתניהו "גם על המנהרות אמרת שלא ידעת".

כזכור השרה סופה לנדבר, חברת ועדת השרים לענייני חקיקה (ישראל ביתנו) הגישה ערר לאחר שהצעת החוק אושרה בועדת השרים לחקיקה במטרה לנסות ולטרפד את הצעת החוק.

בקואליציה מעריכים כי בניסיון להרגיע את הרוחות יוחלט לדחות את ההצבעה על הצעת החוק בחודשים ארוכים בניסיון לגבש עד אז נוסחה שתהיה מקובלת על המפלגות החרדיות ועל מתנגדי הצעת החוק, המשאירה בידי הרבנות הראשית והחרדים את המונופול על נושא הגיור בישראל.

ראשי חברי הנאמנים של הסוכנות שהתכנסו השבוע בירושלים, וראשי התנועות היהודיות הקונסרבטיביות והרפורמיות שבקרו השבוע בארץ, הזהירו כי פירושה של הצעת החוק היא ניסיון להפיכתם ליהודים סוג ב. בעקבות הזעם על חוק הגיור ועל הקפאת מתווה הפשרה בכותל נשמעו בקרב יהודי ארצות הברית קריאות להפסיק את התרומות לישראל.

ראש הממשלה נועד אתמול עם משלחת של בכירים באיפא"ק שהזהירו אותו מפני ההשלכות החמורות שעלולות להיות לחוק הגיור ופרשת מתווה הכותל על התמיכה היהודית בישראל. גם חברי קונגרס וגורמים בבית הלבן החלו להפעיל לחצים בנושא.