מצביעי מפלגת העבודה הולכים היום (שלישי) לקלפיות כדי לבחור להם יו”ר מפלגה. על התפקיד מתמודדים, נכון לאמש, שבעה מועמדים: היו”ר המכהן ח”כ יצחק הרצוג, ח”כ עמיר פרץ, ח”כ אראל מרגלית, ח”כ עמר בר־לב, אבי גבאי, פרופ' אבנר בן־זקן והוד כרובי. המועמדת דינה דיין הודיעה אתמול אחר הצהריים כי היא מסירה את מועמדותה ומעבירה את תמיכתה ליו”ר הרצוג.



במערכת הפוליטית כולה עוקבים בדריכות אחר הפריימריז בעבודה בשל ההשלכות שעשויות להיות להם על האפשרות להקים ממשלה חלופית עוד בכנסת הנוכחית, ובוודאי על הרכב הקואליציה הבאה. בבחירות זכאים להתמודד כ־52 אלף בעלי זכות בחירה שיצביעו ב־80 אתרי הצבעה ברחבי הארץ. ההצבעה היא ממוחשבת ומוגנת מפני התקפות סייבר וניסיונות פריצה, והמצביעים יצטרכו ללחוץ על שם המועמד בצג המחשב. הקלפיות יפתחו בשעה 11:00 וינעלו ב־21:00.



ההכרזה על תוצאות ההצבעה צפויה להימסר כחצי שעה לאחר סגירת הקלפיות, שכן מדובר במערכת הצבעה ממוחשבת, כך שאין צורך לספור קולות באופן ידני. כך יוכל יו”ר ועדת הבחירות, השופט בדימוס יעקב שמעוני, להכריז כבר בשעת לילה מוקדמת יחסית על התוצאות. בשל ריבוי המועמדים, ההערכה היא כי איש מהמועמדים לא יזכה ב־40% מהקולות כדי לנצח בסיבוב הראשון. על כן, יהיה צורך בסיבוב שני שיתקיים בשבוע הבא, ב־10 ביולי, ובו ישתתפו שני המתמודדים שזכו במרב הקולות בסיבוב הראשון.



המתמודדים עצמם מעריכים, על סמך סקרים שביצעו בחודשים האחרונים, כי אם איש לא ינצח בסיבוב הראשון, טובים מאוד סיכוייו של ח”כ פרץ לעלות לסיבוב השני, כך שהקרב הוא על המקום השני בסיבוב. במטהו של ח”כ הרצוג, הנלחם על גורלו הפוליטי, מאמינים כי בימים האחרונים חל סחף לטובתו ומקווים כי ההכרזה אתמול של דינה דיין על הסרת מועמדותה ותמיכתה בו תיצור מומנטום חיובי עבורו.




ועידת מפלגת העבודה. צילום: אריק בנדר
ועידת מפלגת העבודה. צילום: אריק בנדר



אם הרצוג לא יצליח לעלות לסיבוב השני, הוא יודח כבר הערב מתפקידו כיו"ר המכהן של המפלגה. פרץ כבר הבהיר כי אם ינצח בפריימריז, הוא ידרוש לקבל לידיו את תפקיד יו"ר האופוזיציה, שאותו ממלא כיום הרצוג. פרץ גם אמר כי אם ינצח, יגיש כבר מחר הצעת חוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות הכלליות. לעומתו, הרצוג אמר כי אם ינצח, יפעל להקמת גוש מרכז־שמאל גדול ויקים צוות שיכין פריימריז לראשות הגוש.



מי שינסה להפתיע היום ולהפוך ל”סוס השחור” של הבחירות הוא השר לשעבר אבי גבאי, שבונה על תמיכה גבוהה בקרב הבוחרים הצעירים במפלגה, בהם רבים מתומכיה של ח”כ שלי יחימוביץ'. גם ח”כ אראל מרגלית, שניהל קמפיין אגרסיבי ולעתים בוטה בהשראתו של יועצו האסטרטגי משה קלוגהפט, מאמין ביכולתו להפתיע, ואילו ח”כ עמר בר־לב בונה על דימוי של ביטחוניסט הנתמך על ידי בכירים לשעבר במערכת הביטחון.



במפלגת העבודה חוששים כי גל החום הקיצוני יגרום לשיעורי הצבעה נמוכים במיוחד. דובר המפלגה הבהיר כי כל הקלפיות ממוקמות במתקנים ממוזגים, אולם החשש הוא כי רבים מהבוחרים יישארו בבית. ההערכה היא כי שיעור הצבעה נמוך ישרת את חברי הכנסת פרץ והרצוג על חשבונם של יתר המועמדים.



לקראת ההצבעה היום אמר מזכ”ל המפלגה ערן חרמוני: “מערכת בחירות דמוקרטית ותוססת לראשות המפלגה מגיעה אל סיומה. בחודשים האחרונים פעלנו להבטיח שיום הבחירות יעבור בצורה החלקה והטובה ביותר למועמדים ולציבור חברי המפלגה. פתחנו מטה בחירות וחמ”ל מיוחד, הכנו את השטח, פרסנו כ־80 קלפיות בכל רחבי הארץ, הצבנו משקיפים וראשי קלפיות והקמנו מערכת הצבעה דיגיטלית על מנת להבטיח הצבעה חשאית, מהירה, יעילה, מודרנית וחסכונית. מדובר במערכת מורכבת שמוגנת מפני התקפות זדוניות, ופועלת על פי רמת תקן בינלאומי מחמיר ביותר”, הסביר חרמוני, אשר ניצל את ההזדמנות וקרא לכל בעלי זכות הבחירה “לבוא ולממש את זכותם הדמוקרטית ולבחור הנהגה לישראל".




המילה האחרונה




ח"כ אראל מרגלית: "זה היה קמפיין יצרי כמו שקמפיין פוליטי צריך להיות. זה היה קמפיין עקרוני כמו שקמפיין פוליטי צריך להיות. זה היה קמפיין שבו המילה ‘שמאל’ הפכה שוב ללגיטימית. אני בן אדם שהגיע לפוליטיקה לא בשביל ג’וב, מעמד או כוח. באתי כי אני רוצה להוביל את מדינת ישראל קדימה. יש לי תפיסת עולם ועמדה ברורה בכל נושא חשוב, כי עמדה פוליטית, חברתית ומוסרית זה לא שוק".



ח"כ עמר בר־לב: "אני המועמד היחיד שמתמודד מול ביבי בזירה שלו, כי הבחירות לא יוכרעו על גז ולא על סייעת שלישית וגם לא על סייבר, אלא על סוגיות ביטחוניות מן המעלה הראשונה - ואת המענה הזה אני היחיד שנותן. אני מאמין במפלגה ובחבריה. אני קשוב לתחושות שלהם ויודע שברגע האמת הם יעשו את הבחירה הנכונה".



אבי גבאי: "הגענו לרגע האמת. הפערים בין המתמודדים קטנים והבחירות יוכרעו על קולות בודדים. אני מבקש מחברי המפלגה לצאת ולהצביע. תנו לי את הכוח כדי שנוכל להמשיך ביחד במה שהתחלנו, כדי להחזיר את המצביעים שעזבנו אותנו, כדי לפתוח את המפלגה לקהלים חדשים, כדי לבחור במנהיגות עניינית שמייצרת תקווה לעם, כדי להחזיר את מפלגת העבודה לשלטון”.



ח"כ עמיר פרץ: "אנחנו פה כדי להחליף את נתניהו. אין דבר שיכול לקצר את שלטון הימין יותר מאשר ניצחון גדול שלי בסיבוב הראשון. אני מתכוון לנצח היום, וכבר מחר אניח הצעת חוק לפיזור הכנסת ואפתח את מערכת הבחירות להחלפת ממשלת נתניהו בממשלה בראשות מפלגת העבודה”.



ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "הבחירות הן גורליות, ותוצאתן תכריע לגבי אחדותו של המחנה הציוני ויכולתנו להקים גוש פוליטי מרכזי ציוני ומתון שיחליף את נתניהו. אני קורא לתומכי ולתומכי הגוש הפוליטי המרכזי לצאת ולהצביע עבורי. אם לא אבחר, יש חשש אמיתי שהמחנה הציוני הגדול שבנינו יתפרק ומפלגת העבודה תתרסק. ביחד ננצח ונחזיר את המדינה הביתה".