שוב החלטה אנטי-ישראלית באונסק"ו. ועדת המורשת של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם החליטה היום (שישי) לקבל את בקשת הרשות הפלסטינית להכריז על מערת המכפלה בחברון ועל העיר העתיקה בה, כאתרי מורשת פלסטיני. ההצבעה על הנושא היתה חשאית. 12 מדינות הצביעו בעד, שלוש התנגדו ושש נמנעו. 



ישראל עשתה מאמצים להדוף את הניסיון להפוך את מערת המכפלה בחברון לפלסטינית. ראש עיריית חברון, יוסף אל ג'בארי, אמר לפני ההצבעה כי זה מקום למתפללים מוסלמים בלבד. "נעשה הכל כדי שמערת המכפלה תישאר מסגד, למתפללים מוסלמים בלבד", אמר.



הרשות הפלסטינית פנתה לאונסק"ו בבקשה להגן על העיר העתיקה בחברון מפני ישראל ולהכניס את המקום לרשימת אתרי המורשת העולמיים הנמצאים בסכנה. במכתב ששלחה למנהלת המרכז למורשת עולמית, מטשילד רוסלר, בחודש מרץ, והגיע לידי הג'רוזלם פוסט רק השבוע, טענו הפלסטינים כי "יש הפרות חמורות של ישראל בחברון, כולל מעשי ונדליזם, גרימת נזק לרכוש ותקיפות נוספות". 



בין ההפרות שלטענת הפלסטינית מבצעת ישראל, ניתן למצאו סירוב של ישראל לאפשר למוסלמים להתפלל במערת המכפלה ואי ביצוע של תיקונים הכרחיים, הצבת מחסומים ליד האתר הקדוש, כמו גם ניסיונות של תושבים יהודים לרכוש רכוש מפלסטינים. "לחלק מההפרות יש השפעה שלילית בלתי הפיכה על שלמות, האותנטיות והאופי הייחודי של המקום", נכתב. 



בתחילה הציעה הרשות הפלסטינית לרשום את העיר העתיקה בחברון, כולל מערת המכפלה, ברשימת אתרי המורשת שנמצאים בסכנה של 2018, אבל לאחר מכן החליטה לנסות לרשות את האתר כבר השנה באמצעות הליך חירום. לדברי הרשות הפלסטינית, ישראל מתעלמת מעשר החלטות של הוועד המנהל של אונסק"ו. לטענתה, גם תלונות קודמות נענו בהתעלמות מוחלטת. 



בנט: "אונסק"ו מכחיש את ההיסטוריה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה. "זה לא אתר יהודי?! מי קבור שם - אברהם, יצחק ויעקב. שרה, רבקה ולאה. האבות והאימהות שלנו! והאתר בסכנה? הרי רק במקומות שבהם ישראל נמצאת, כמו חברון, מובטח חופש דת לכולם. במזרח התיכון מפוצצים את המסגדים, הכנסיות, בתי הכנסת, בכל שאר המקומות - במקומות בהם ישראל לא נמצאת. אז אנחנו נמשיך לשמור על מערת המכפלה, על חופש דת לכולם, ונמשיך לשמור גם על האמת", אמר נתניהו.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר כי "ההחלטה של אונסק"ו מוכיחה שוב כי מדובר בגוף הנחוש להמשיך ולהפיץ שקרים אנטי-יהודיים בעודו דבק בשתיקתו בשעה שהמורשת האזורית נמחקת על ידי קיצוניים ברוטליים".

שר החינוך נפתלי בנט, המשמש גם כיו"ר הוועד הישראלי לאונסק"ו, אמר בתגובה להחלטה כי "הקשר היהודי לחברון קיים מזה אלפי שנים. חברון, ערש מלכות בית דוד, ומערת המכפלה, הקניין העברי הראשון בארץ ישראל ומקום קבורתם של אבות האומה - הם אתרי המורשת הקדומים ביותר של עמנו. יש לדחות בבוז את החלטת אונסק״ו, ולפעול ביתר שאת לחיזוקה של עיר האבות". לדבריו, "הנוכחות שלנו בחברון הייתה רציפה עד ל-1929 כאשר ערבים טבחו בעשרות יהודים. הרצח הנתעב ההוא לא הצליח לנתק את הקשר לעיר ולמערת המכפלה, שהינו אתר יהודי מאז ימי התנ"ך. אף הצבעה לא תשנה את האמיתות הפשוטות הללו".
השר בנט הוסיף: "מאכזב ומביש לראות איך פעם אחר פעם ארגון אונסק"ו מכחיש את ההיסטוריה ומעוות את המציאות כדי לשרת, בצורה מודעת, את המנסים למחוק את המדינה היהודית מעל המפה. ישראל לא תחזור לשתף פעולה עם אונסק"ו כל עוד הגוף משמש כלי לניגוח פוליטי במקום ארגון מקצועי".
שר הביטחון אביגדור ליברמן, אמר כי "אונסק"ו הוא ארגון מוטה פוליטית, מביש ואנטישמי, שההחלטות המתקבלות בו הן שערורייתיות. שום החלטה של הארגון הלא רלוונטי הזה תפגע בזכותנו ההיסטורית בת אלפי השנים על מערת המכפלה, או בזכותנו על הארץ. אני מקווה שבעזרת ידידתנו הגדולה ארצות הברית, יופסק התקצוב של הארגון הזה. ההחלטה הזו גם מוכיחה, פעם נוספת, כי פניה של הרשות הפלסטינית אינם לשלום, אלא להסתה והכפשה של ישראל בעולם".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "החלטת אונסק"ו להכיר במערת המכפלה כאתר מורשת פלסטינית היא בזויה ושקרית. היא נובעת במקרה הטוב מבורות איומה ובמקרה הרע מצביעות ואנטישמיות".


שרת המשפטים, איילת שרד, אמרה כי "החלטת אונסק"ו היא עוד כתם על הארגון הבינלאומי ועל כל אחת מהמדינות שהצביעו בעדה. מערת המכפלה וחברון הם לא רק אתרי מורשת יהודיים, אלא גם אתרים שעליהם יש לעם ישראל זכות היסטורית, קניינית וחוקית, גם על פי הדין הבינלאומי. נפעל על מנת שזכותנו על האתרים החשובים האלה תבוא לידי ביטוי וביתר שאת".

 

"לחזק ולהעמיק את החיבור שלנו לעיר היהודית בחברון"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן אמר כי "אין סוף לצביעות. הפלסטינים ממשיכים בקמפיין ההסתה והשקרים שלהם באמצעות אונסק"ו. אונסק"ו נחשף במערומיו בהחלטה הזאת. בעוד שדאעש מחריב אתרי מורשת היסטוריים בחלב, תדמור, מוצול ואחרות, אונסק"ו בוחר להתרכז בחברון ומערת המכפלה שלא היו, ולא יהיו תחת סכנה כל זמן שמדינת ישראל קיימת. את ההיסטוריה אי אפשר לשכתב ואי אפשר למחוק. אברהם אבינו קנה בכסף מלא את מערת המכפלה בחברון והיא מקום קבורת אבותינו מאז ולתמיד. תגובתנו תהיה לחזק ולהעמיק את החיבור שלנו לעיר היהודית בחברון".

סגן שר הביטחון, ח"כ אלי בן דהן, אמר כי "נראה שאונסק"ו שוב הולכים בצעד הזוי לקראת ניסיון לכינונה של מדינה פלסטינית. למזלנו רוב העולם, כולל העולם המוסלמי, מבין שאי-אפשר למחוק עבר עשיר של עם ולאום ולהחליפו בהיסטוריה  מומצאת ומשוכתבת של עם פלסטיני מומצא. לו הפלסטינים היו מעלים באונסק"ו הצעת החלטה שהעולם מרובע, גם לזה היו נמצא רוב. זאת אמינות ההחלטות של אונסק"ו".

ראשי שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' אמרו "החלטת אונסק"ו היא לא פחות מהכחשת היסטוריה. חברון היא העיר העברית הראשונה, ומערת המכפלה היא חלקת גדולי האומה של עם ישראל. אנו קוראים לממשלה לא רק לדחות את החלטת אונסקו, אלא גם להבהיר במעשים  שחברון ומערת המכפלה הם אתרי המורשת של עם ישראל".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב, אמר בתגובה כי  ״ההחלטה המביכה של אונסק״ו, לפיה מערת המכפלה, מקום קבורתם של אבותינו אברהם, יצחק ויעקב הוא אתר מורשת פלסטיני, מוכיחה פעם נוספת שהאובססיה של אונסק״ו למדינת ישראל כבר מזמן הפכה אותו לארגון לא רלוונטי ולכן ההחלטה הזו לא שווה את הנייר עליו היא כתובה״. 

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "'אונסקו'- ארגון אנטישמי מנותק מהמציאות. עם ישראל חזר לארצו, חזר לעיר אבותיו חברון, למקום שנקנה על ידי אברהם אבינו בכסף מלא ובו קבורים אבות ואמהות עם ישראל, כ- 1,900 שנה לפני שמוחמד נולד והמציא את האסלאם. חברון ומערת המכפלה שלנו מאז ולתמיד".


יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "פוליטיקה זולה ואנטישמיות הביאה את אונסק"ו לזנוח את התנ"ך ולאמץ את הנרטיב הפלסטיני השקרי לגבי מערת המכפלה. לאחר הר הבית, נותר להם רק לקבוע שגם ישו פלסטיני ולהמשיך למחוק בטמטום וברשע  את הזיקה של העם היהודי לארץ ישראל".

ח"כ יהודה גליק צייץ כי "בוויכוח בין התנ"ך בו מאמינים מיליארדים, לאונסק"ו שאפילו הם לא מאמינים לעצמם, אני עם התנ"ך". לאחר מכן התלוצץ וכתב: אולי כמה בנות שירות פנויות לשיעורי הדתה לאנשי אונסק"ו?).
השר לשעבר גדעון סער צייץ בתגובה כי "גם עוד אלף החלטות אונסק״ו לא ישנו את ההיסטוריה של עם ישראל בארצו וגם לא את עתידו בה".
"החלטה מחורפנת"

גם בשמאל נמתחה ביקורת על ההחלטה. יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי כתבה בטווויטר: "אל תניחו רשעות איפה שמספיקה טיפשות ובורות. החלטה מחורפנת של אונסק"ו. חבל, גם במערת המכפלה אפשר להגיע לסידור ראוי שמכבד את כל הדתות. החלטת אונסקו שערורייתית אבל זה כישלון מפואר של ממשלת נתניהו להגן על ישראל בזירה הדיפלומטית. לא עוזר גם שלפיד ימשיך להגיד we love Israel.
לא הפעם הראשונה

ביום שלישי אישרה ועדת המורשת הצעת החלטה שמגדירה את ישראל כ"כוח כובש" בירושלים ויוצאת נגד החפירות הארכיאולוגיות בעיר העתיקה. לפי נוסח הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי מדינות ערב בהובלת ירדן, סוכנות האו"ם "מביעה צער על אי הנכונות של רשויות הכיבוש הישראליות להפסיק את פעולות ההצלה המתמשכות, את חפירת התעלות, את העבודות, הפרויקטים והפעולות הבלתי חוקיות האחרות במזרח ירושלים, במיוחד בעיר העתיקה וסביבה, אשר אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי, ושבה על בקשה שישראל, הכוח הכובש, תאסור על כל ההפרות שאינן תואמות את הסעיפים של אמנות אונסק"ו והחלטותיה".



ההצעה עברה ברוב של עשר מדינות, אולם מספר המדינות החברות שלא הביעו תמיכה בהחלטה היה גבוה ביותר - בורקינה פאסו, ג'מייקה והפיליפינים הצביעו נגד, בעוד ששמונה מדינות נוספות נמנעו, בהן פולין, פרו, קוריאה הדרומית ופורטוגל.