המדינה סערה השבוע בעקבות החלטת אונסק"ו להכיר בחברון ובמערכת המכפלה כאתר מורשת פלסטיני, וראש הממשלה אף הקריא בפתח ישיבת הממשלה שלשום את הפסוקים מתוך ספר בראשית, המתארים כיצד רכש אברהם אבינו את המערה מידי עפרן החיתי, כהוכחה לקשר ההיסטורי של העם למקום הקדוש הזה.
אלא שמתברר כי אותם פסוקים מפרשת חיי שרה, בפרק כ"ג בספר בראשית, אותם הקריא נתניהו, הפכו בשנת 1976 למסמך רשמי של האו"ם על פי יוזמתו ודרישתו של שגריר ישראל באו"ם דאז, חיים הרצוג. ככל הידוע זו הייתה הפעם הראשונה וגם האחרונה שפרק בתנ"ך הפך למסמך רשמי של האו"ם.
בנו, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, סיפר היום למעריב: “בחודש נובמבר 1976 עלה אבי ז"ל, חיים הרצוג, שהיה שגריר ישראל באו"ם, אל דוכן הנואמים במועצת הביטחון, נופף בתנ"ך והקריא את הפסוקים מפרק כ"ג בספר בראשית כדי להוכיח את זיקתו בת 4,000 השנים של עמנו למערכת המכפלה".

"אבי לא נזקק לסיפורים על האינסטלטור אצלו בבית אלא הקריא בפני חברי מועצת הביטחון את הפסוקים המתארים כיצד רכש אברהם אבינו את מערכת המכפלה ב-400 שקל כסף מעפרון החיתי כדי לקבור בה את שרה", הוסיף הרצוג, תוך שהוא מתייחס לדבריו של שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, כי השיחה שקיים עם השרברב בביתו בפריז במהלך הדיון היתה חשובה יותר מההחלטה האנטי ישראלית שקיבל הארגון. 

המסמך שהציג הרצוג
המסמך שהציג הרצוג


באותה ישיבה של מועצת הביטחון בנובמבר 1976 השגריר חיים הרצוג לא הסתפק בקריאת הפסוקים. הוא העלה על הכתב את תשובתו לדברי הבלע שהשמיעו נציגי מדינות ערב בדיון במועצתה ביטחון בו טענו כי אין כל קשר בין היהודים לבין חברון, סיפר במלואו את כל הסיפור המקראי וביקש להפיץ את המכתב בקרב חברי מועצת הביטחון.
למרבה ההפתעה בקשתו התמלאה. מזכיר האו"ם דאז, האוסטרי קורט ולדהיים, אימץ את המכתב כמסמך רשמי של ארגון האומות המאוחדות, הכולל בתוכו י"א פסוקים מפרשת חיי שרה.
חבר הכנסת הרצוג מספר כי בעקבות אותו נאום קיבל אביו מכתב תודה מרגש מהרב צבי יהודה הכהן קוק ז"ל, שהיה המנהיג הרוחני של הציונות הדתית. 
אגב באותו דיון טען שגריר סעודיה באו"ם כי חיים הרצוג אינו יהודי אלא כוזרי ואין לו כל קשר לחברון. ח"כ הרצוג אומר כי למשפחה דווקא היה חיבור ישיר לעיר שכן אחת מקרובות המשפחה התגוררה בחברון ונפצעה בטבח בתרפ"ט. "מי שנפצעה קשה מאד בפרעות תרפ"ט היא הרבנית פייה הילמן אימו של הסבא רבא שלי הרב שמואל יצחק הילמן שהיה הרב הראשי של לונדון", הוסיף הרצוג.