לאחר הדיווחים על התקדמות במגעים ביחס לשחרורם של החיילים והאזרחים המוחזקים ברצועת עזה על ידי ארגון חמאס, טען היום (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM כי "אין פריצת דרך אסטרטגית בנושא ולא מתקיים משא ומתן עם חמאס". הוא הוסיף כי להערכתו "נתניהו לא ידע על מעורבות קרוב משפחתו עו"ד שמרון בפרשת הצוללות". 



"אין משא ומתן עם חמאס, אבל יש מאמץ בלתי פוסק להחזיר את כל החיילים הביתה", הסביר ליברמן. לדבריו, "אני לא יודע להעריך איפה זה עומד. למרות כל הפרסומים, אין פריצת דרך אסטרטגית בנושא הזה".



"אנחנו לא מתכננים מלחמה ולא מחפשים הרפתקאות. מדינת ישראל, כמו כל מדינה, יכולה לנהל רק מלחמות של אין ברירה. אין לנו לוקסוס לנהל מלחמת ברירה, ולכן אנחנו צריכים פה להגדיל ולחזק את ההרתעה". 




אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין.
אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין.



בהמשך לכך, הוא טען כי הסדר עם הפלסטינים הוא לא אופציה אפשרית כרגע. "מאז 1993 כל הזמן מנסים לנהל משא ומתן עם הפלסטינים ושום דבר לא השגנו", קבע ליברמן, שהוסיף: "לעשות כל הזמן אותו דבר ולצפות לתוצאה אחרת זה לא חכם. הסדר דו צדדי מחייב הרבה רצון טוב משני הצדדים. איזה רצון טוב ראינו מהפלסטינים ברצח של הדס מלכא? לא היה שום גינוי לכך, במקום זאת הם אמרו שישראל רצחה חפים מפשע בהקשר של המחבלים. תראו מה שקרה באונסק"ו עם המאמץ שהשקיע אבו מאזן".



כמו כן, הוא גרס כי גם האמריקאים יבינו שהסכם שלום לא יכול להתקיים בין ישראל לרשות: "אני בטוח שהם די במהרה יגיעו למסקנה שצריך לעזוב את הנושא הפלסטיני ולעבור לציר המדינות המתונות, שם תהיה פריצת דרך ושווה להשקיע שם את כל המאמץ".



בהתייחס להתנגדות חלק גדול מן השרים תכנית קלקיליה שהציע, לפיה העיר תורחב על חשבון שטחי C שבשליטת ישראל, אמר השר כי "מי שמתנגד לא מבין על מה הוא מדבר. כל קלקיליה בנויה בתוך גדר ביטחון, שיש בה חלק של אדמות פלסטיניות שנקראות שטח סי. מי שרואה את זה ויזואלית רואה חומות גדולות, ובתוך החומות יש קרקע  שעליה נמצאים רק פלסטינים אני לא רואה שום סיבה לא לתת תמריץ חיובי. קלקיליה לא הוציאה פיגועים לעומת מה שקורה בחברון ולכן גם פה צריך לתת תמריץ חיובי.



נתניהו.
נתניהו.



ביחס למדיניות הבנייה של הממשלה בשטחים טען השר כי "במחצית הראשונה של 2017 הגענו לשיא של שיווק יחידות קרקע. למעשה, שיווקנו לבנייה אחרי כל האישורים וההיתרים כ-1350 יחידות דיור, אנחנו עושים את המקסימום. אנשים לא מבינים את האחריות ובעיקר מפזרים ססמאות".



בתוך כך, שר הביטחון טען כי בנושא חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט "יש למצות את כל ההליכים. אני לא יודע מה פרטי החקירה, אך הקלטות ותמיד אפשר ללכת לבדוק".




מלבד זאת, הוא טען כי להערכתו נתניהו לא ידע על מעורבות קרוב משפחתו בפרשה: "לעו"ד שמרון משרד עורכי דין ותיק מאוד. זה משרד שיש בו מאות או אלפי לקוחות, ואני לא יודע אם נתניהו מכיר את הלקוחות. לתחושתי, כמי שמכיר היטב גם את שמרון ואת ראש הממשלה, אני יכול לומר בסבירות גבוהה שהוא לא ידע על מעורבותו של שמרון בכך".