על חפיסות סיגריות הנמכרות בישראל יודפסו "תמונות זוועה" של נזקי העישון בגוף האדם כדי להפחית את מספר המעשנים במדינה - כך קובעת הצעת חוק חדשה שיוזמת ח"כ נורית קורן (ליכוד). הצעת החוק הוגשה אתמול לרגל ציון יום "ישראל בריאה ללא עישון" בכנסת. ח"כ קורן הסבירה כי היא מבקשת להצטרף ליותר מ־100 מדינות בעולם שכבר משתמשות בתמונות כאלה כדי למגר את תופעת העישון ולסמן את חפיסות הסיגריות הנמכרות בארץ בתמונות גדולות ומחרידות.



"לא בכדי נאמר תמונה אחת שווה אלף מילים. באיחור של יותר מעשור, הגיע הזמן שישראל תצטרף למדינות העולם ותפעל למיגור תופעת העישון", אמרה ח"כ קורן.



ההצעה תחייב את תאגידי הטבק לסמן את כלל חפיסות הסיגריות בתמונות מזעזעות כמו ריאות מפויחות שיוצגו על 65% משטח החפיסה.


"הגיע הזמן להתקדם. כבר יותר משני עשורים שאזהרות המלל המופיעות על חפיסות הסיגריות לא השתנו והפכו להיות שקופות עבור ציבור המעשנים. בעידן של ויזואליות חייבים לשנות את השיטה ולהצטרף למדינות העולם שהטמיעו את החקיקה והוכיחו כי שימוש באזהרות גרפיות מפחית את הרגלי העישון וגורם להרתעה", אמרה.



בדיון שהיה אתמול בוועדת הכלכלה בנושא הגבלות על פרסום מוצרי טבק האשים ח"כ יהודה גליק (ליכוד) את הממשלה במצב ואמר כי אם היו נהרגים 20 איש כל יום בפעולות טרור, הממשלה מזמן הייתה נופלת, בעוד שמנזקי העישון מתים 20־30 איש ביום וכלום לא קורה. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי ההכנסות ממסים על סיגריות מגיעות ל־6 מיליארד שקל בשנה, בעוד שההוצאות על גמילה מעישון מסתכמות ב־6 מיליון שקל בלבד.



יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התייחס להשקעה הדלה בגמילה ואמר כי "נראה שמישהו רוצה שאנשים ימותו". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר כי המהלך של החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי טבק נעצר בכנסת הקודמת בגלל החיבור של הון שלטון ועיתון, והציע שהוועדה תקדם חוק כזה.



תיאסר מכירת סיגריות בבסיסי צה"ל



"הרמטכ"ל גדי איזנקוט רוצה צה"ל נקי מעישון. בקרוב תופסק מכירת הסיגריות בבסיסים פתוחים בצה"ל", כך מסר אתמול נציג הצבא בדיון בכנסת במסגרת "יום ישראל בריאה ללא עישון". בדיון שיזמו חברי הכנסת תמר זנדברג, יעל גרמן, יהודה גליק ודב חנין הודיע אל"מ פרופ' אלון גלזברג, ראש מחלקת שירותי רפואה בחיל רפואה על עמדת הרמטכ"ל לתוכנית החדשה לצה"ל נקי מעישון.



במסגרת התוכנית שיוביל חיל הרפואה, אישר הרמטכ״ל החלטה שלפיה עם סיום החוזים הנוכחיים, תופסק בהדרגה מכירת סיגריות בבסיסים הפתוחים, החלטה שצפויה להתרחב בהמשך לבסיסי ההכשרה ולכלל בסיסי צה״ל. עוד הוחלט על שינוי מהתפיסה שלפיה נקבע היכן אסור לעשן, לתפיסה שלפיה ייקבעו מקומות מוגבלים שרק בהם מותר יהיה לעשן. כמו כן, ייאסר העישון בכלי רכב צבאיים, ייקבע סעיף בדין המשמעתי לעבירת עישון ויעודכן השילוט ברוח פקודת מטכ"ל.



בדיון נחשפו לראשונה נתונים מדאיגים שלפיהם 85% מהחיילים שאינם מעשנים באופן אקטיבי, מעידים כי הם סובלים מעישון כפוי במסגרת שירותם הצבאי. מהאגודה למלחמה בסרטן ומההסתדרות הרפואית בישראל נמסר: "אנו שמשתפים פעולה לאורך שנים עם חיל רפואה מברכים את עמדת הרמטכ"ל, שאימץ את עיקרי התוכנית שהוגשה על ידינו בוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בכנסת, על הצעדים המשמעותיים להצלת חיים".