ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע השבוע בישיבת סיעת הליכוד כי חוק הלאום יעבור בכנסת בקריאה ראשונה בתוך כשבועיים באמצעות ועדה משותפת שבראשה יעמוד ח"כ אמיר אוחנה, אולם היום (רביעי) התברר כי הסיכויים לכך קלושים לאור חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כי בלתי אפשרי להעביר חוק יסוד מורכב כל כך בפרק זמן קצר כל כך.

היום אישרה ועדה הכנסת בתם דיון סוער את הרכב הועדה שתעסוק בחוק הלאום. יהיו חברים בה 16 חברי כנסת מוועדת הכנסת ומוועדת החוקה ובראשה יעמוד ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד). לאחר אישור הרכב הוועדה אמר ח"כ אוחנה: "מדובר בחוק יסוד היורד לשורשו של עניין. אמש שוחח איתי היועץ המשפטי לכנסת שיחה ארוכה ומעמיקה והיה ברור מדבריו שהדרישה להעביר את החוק בתוך שבועיים, בקריאה ראשונה, אינה ריאלית ואפילו אם נשב יומם ולילה - גם אז לא בטוח שנצליח".

אמיר אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אמיר אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ אוחנה אמר למעריב כי עדכן את לשכת ראש הממשלה בחוות דעתו של יועמ"ש הכנסת. גם יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, שהשתתף היום בדיון בועדת הכנסת אמר כי להערכתו חוק הלאום לא יעבור בקריאה ראשונה עד סוף מושב הקיץ, המסתיים עוד שבועיים. "תירגעו, זה לא יעבור", אמר ביטן.

"ספין בגלל הסתבכות הצוללות" 

חברי הרשימה המשותפת איימו להחרים את ועדת חוק הלאום לאחר שתחילה נקבע כי יהיה להם בה רק נציג אחד. בעקבות מגעים מאחורי הקלעים סוכם לבסוף כי יהיו להם שני נציגים, ח"כ אוסמה סעדי וח"כ עבדאללה אבו מערוף.
בדיון טען ח"כ דב חנין כי הניסיון של נתניהו לקדם את חוק הלאום נועד להסיח את הדעת מפרשת הצוללות. "שינוי חוקתי לא יכול להיות עוד ספין בגלל הסתבכות פרשת הצוללות", אמר. "מדובר בשינוי מבני דרמטי במשטר החוקתי של ישראל. חייבים להבין ששינוי של סנטימטר במשטר הזה יכול לגרום שינוי של קילומטרים במציאות".
ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר: "אפקט גבאי מכניס את ביבי ללחץ והוא רוצה להביא כותרות לבחירות. קודם ערבים נוהרים ועכשיו חוק לאום. זו חקיקה גזענית נטו".
יו"ר הקואליציה דוד ביטן עורר סערה כשפנה בדיון לחברי הכנסת הערבים ואמר להם: "לכם יש 23 מדינות. לנו יש פה מדינה יהודית ודמוקרטית". בעקבות המחאות הוא חזר בו. ח"כ יואל חסון (מחנצ) כינה את יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט  "ג'וק" וגם הוא חזר בו.
בסיום הדיון הודיע ח"כ אוחנה כי הוא יתחיל את הדיונים בוועדת הלאום על סמך הצעת החוק של אבי דיכטר שכבר אושרה בקריאה טרומית ויבוא לדיונים "בנפש חפיצה" וכי הוא אינו מחוייב לאף אחת מטויטות הצעות החוק שפורסמו בימים האחרונים. 

השר יריב לוין טען: ״הטענות המשפטיות לפיהן, כביכול, אין אפשרות להעביר את חוק הלאום בקריאה ראשונה עד סוף המושב מכשילות את קידומו. ישנו דיון ציבורי ארוך המתקיים בנושא מאז העברתו של החוק בקריאה טרומית לפני זמן רב, ואין מניעה מלקיים דיונים בוועדה בשבועיים הקרובים ולהעבירו בקריאה ראשונה בשבוע האחרון למושב הנוכחי. הטענה משוללת יסוד גם מהעובדה הפשוטה שאם היינו מעבירים את החוק כהצעה ממשלתית, כלל לא היה צורך בדיוני הוועדה לפני הקריאה הראשונה".