השר לפיתוח אזורי, צחי הנגבי (ליכוד) התראיין הבוקר (רביעי) לתוכניתם של נסים משעל, דרור רפאלי וספי עובדיה ב-103FM, בעקבות היבחרו של אבי גבאי לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה החדש. בראיון טען הנגבי כי הוא צופה שהתחזקותה של מפלגת העבודה בעקבות החלפת יו"ר המפלגה טובה לליכוד, כי היא באה בעיקר על חשבון מפלגתו של יאיר לפיד, 'יש עתיד', ולא על חשבונם. 



"זה מאד עצוב ליאיר לפיד", אמר השר, והוסיף: "אותנו זה משמח כי מה שהטריד אותנו בשנים האחרונות היה הפער עם מפלגת 'יש עתיד' בסקרים והיום אנחנו שוב בפסגה. לא מדובר בהתמודדות בגוש השמאל אלא על הנהגת המדינה. על פי הסקרים שפורסמו, באופן בולט עולה המסר שהקואליציה בראשות 'הליכוד' שומרת על רוב יציב מול השמאל".





משעל הגיב לדבריו: "זה לא מונע מגבאי לקבל 24 מנדטים ולהקים קואליציה עם יתר מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, היו דברים מעולם". השיב לו השר: "היו אבל לא יהיו. אחד הסקרים מראה כי הפער בנינו לבין האופוזיציה גדל ביחס לכנסת הנוכחית וזה לא מפתיע. העמדות שגבאי מציג מייצרות ומתאפיינות את אותו קו שבגללו מפלגת 'העבודה' נמצאת באופוזיציה כבר הרבה מאד שנים. הקו המפורסם על חלוקת ירושלים". משעל קטע אותו וטען: "שמעתי את גבאי אומר שירושלים לעולם לא תחולק". ענה לו השר הנגבי: "בדיוק ההיפך. הוא אומר שירושלים לא תחולק אך מתכוון לירושלים שלא כוללת את ירושלים. הוא טוען כי כל שטח העיר העתיקה צריך להיות שייך לרשות הפלסטינית".



דרור רפאלי הצטרף לשיחה והוסיף: "ירושלים היא לא הנושא כאן, אתה לא ער לזה שמשהו קרה בבחירות אתמול במפלגת 'העבודה'. יש מהפך בסקרים". השר השיב לו: "זה משמח אותי. לא היה שום מהפך במדינה, היה מהפך בשמאל. יאיר לפיד שהתרגל להיות מספר אחד עף לאחור. זהו המשחק הפנימי של מי יהיה באופוזיציה. הבחירה בגבאי מנציחה את עובדה שאין לה סיכוי להקים קואליציה. גבאי לא יעשה קואליציה עם שני המנהיגים היחידים שאפשר להקים עמם קואליציה. לא עם הבית היהודי ולא עם הליכוד. הוא יכול אולי להרכיב קואליציה עם כחלון ועם ליברמן. הוא רב עם שניהם. הוא בנתק נצחי עם ליברמן בגלל שפרש מהממשלה לאחר שליברמן נהיה לשר הביטחון כי לטענתו הוא לא מתאים לתפקיד. יש מתמטיקה. זה לא עובד, אין קולות והוא יישאר באופוזיציה. זו ההחלטה של מפלגת 'העבודה'".



"לא מדאיג את הליכוד". אבי גבאי, צילום" אבשלום ששוני
"לא מדאיג את הליכוד". אבי גבאי, צילום" אבשלום ששוני



"שאלת המוצא לא רלוונטית"



ניסים משעל טען: "אתה כבר ותיק בפוליטיקה וראית בעבר יריבים בדם ובנפש שמתחברים על אינטרסים פוליטיים". ענה לו השר הנגבי: "זו אשליה פוליטית. יש יריבים שמתחברים ויש יריבים שהיריבות שלהם מונעת מהם ללכת יחד. כשאדם נוטש את כחלון, טוען שהוא לא מתאים ומעוניין ללכת לבדו זה לגיטימי אך כחלון ינקום בו ברגע שיוכל. הסיכוי שזה יקרה הוא קלוש".



דרור רפאל הוסיף ואמר: "זה לא רק עניין פרסונאלי. אתה מתעלם מדבר מאד מהותי. גבאי אמר בנאומו כי לציבור נמאס שהבן דוד של ראש הממשלה מתעסק עם הצוללות. הציבור מאס בדברים אלה. גבאי רק הגיע וכבר גורף 24 מנדטים. זהו רק יומו הראשון, ייתכן וגבאי הוא רק ליום אחד ויכול להיות שמכאן הוא רק צומח". "זה בדיוק ההיפך" השיב השר: "הנאום הזה, שהרטיט את הלב שלך, לא הוציא את לבבות של האחרים מגדרם. ראש הממשלה נתניהו, שיש לו בן דוד בחקירות, זכה בפער פי שלוש מהמועמדים האחרים בסקרים. אנחנו יודעים שההצלחה הגדולה של מי שנבחר היא רק בימים הראשונים לאחר שהוא נבחר. אחרי זה הוא מתחיל להישפט על מעשיו".



לסיום טען משעל: "מפלגת העבודה העמידה בראשה מזרחי, הקרב בפריימריז היה בין מזרחי למזרחי בעוד שבליכוד הקרב הזה מעולם התקיים". השיב לו הנגבי: "כמו שאתה יודע, שני מזרחים נבחרו להוביל בעבר את מפלגת 'העבודה' (עמיר פרץ ופואד) ושניהם נחלו כישלון צורם בבחירות. הציבור חושב כמוני שהשאלה אם אתה מזרחי או אשכנזי היא לא רלוונטית. השאלה היא האם אתה מתאים. בעיני הבחירה הזו לא רלוונטית לתוצאות הבחירות. זה לא רלוונטי לבוחרי 'הליכוד', הם אז חשבו שבגין הוא בכלל מרוקאי. מהי החשיבות אם ההורים של אדם נולדו בתימן או באוסטריה? זה הוכח בכל תוצאות בחירות. בוחרי הליכוד, שחלק גדול מהם הוא מעדות המזרח, חושבים שהנתון והרכיב הזה הוא חסר משמעות. הם רוצים לדעת האם נתניהו ישמור עליהם בכל מהמישורים יותר ממישהו אחר בין אם הוא מזרחי, אשכנזי, אמריקאי או אתיופי. 20 מתוך 30 מחברי מפלגת 'הליכוד' בכנסת הם יוצאי עדות המזרח ואין קשר לשאלה מאיפה ההורים שלהם באו. עיסוק בעניין הזה מחזיר אותנו לימי הרמב"ם. מה בכלל המשמעות של הדבר הזה? עובדה שאנשים שהרגישו מופלים לאורך השנים, לא בחרו במזרחים של מפלגת 'העבודה', זה הוכיח את עצמו כדבר נטול משמעות".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן