בשורה למאבק בזנות: לאחר שנים של מאבק משותף שניהלו יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי ביחד עם המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, אישרה היום (ראשון) ועדת השרים לחקיקה את תמיכת הממשלה בהצעת החוק של שתי הח"כיות למאבק לאומי בצריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות.



הצעת החוק כוללת שלושה חלקים - מנגנון איסור צריכת זנות פלילי, שהעונש בצידה הוא קנס כספי או מאסר בהתאם לחומרת העבירה, סל שיקום וסיוע לנמצאים במעגל הזנות והקמת רשות לאומית להובלת הטיפול בתופעת הזנות שכוללת מערך הסברה לציבור הרחב על החוק. במקביל החליטה ועדת השרים להעניק את תמיכת הממשלה גם להצעת חוק דומה שהגישה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה בכנסת של ועדת מעמד האישה למאבק בזנות ביחד עם יו"ר הועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) וח"כ מירב בן ארי (כולנו).



שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי), החליטה לתמוך בהצעות החוק בהתניה כי אלה יקודמו בכנסת רק בצמוד להצעת חוק ממשלתית בנושא שהיא תביא בחודשים הקרובים לאישור בפני ועדת השרים. בנוסף, ההצעה הממשלתית תהיה ברוח הצעות החוק הפרטיות ובהתאם למסקנות צוות בינמשרדי שמינתה בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אשר טרם הגיש לה את מסקנותיו.



בשבוע שעבר השתתפה פלמור בדיון בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות בכנסת, בו הצהירה כי לתפיסתה מנגנון של קנסות מנהליים הוא בעייתי, וכי יש להעדיף מסלול של ענישה פלילית הדרגתית. במשרדי המשפטים והרווחה מסתייגים מהפללה מיידית של לקוח שייתפס צורך שירותי זנות ובחודש שעבר פרסמנו במעריב כי המלצת משרד הרווחה לצוות היא הגשת כתב אישום רק כנגד 'צרכני זנות חוזרים', היינו לקוחות שייתפסו בצריכת זנות מעבר לשלוש פעמים ולאחר שעברו תכנית הסברה ושיקום. עם זאת, שרת המשפטים שקד מסרה לאחר ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה כי סנקציית הקנסות לצרכני זנות עדיין נשקלת ואמרה: "מיגור תופעת הזנות היא מטרה חשובה המוסכמת על קשת רחבה בפוליטיקה הישראלית. ההצעה הממשלתית תושתת על קנסות ותכלול היבטי מניעה, סיוע, רווחה ושיקום".



חברות הכנסת שיזמו את הצעת החוק המקורית, ח"כ גלאון וח"כ מועלם רפאלי, בירכו על ההחלטה: "הממשלה קבעה היום אמירה מוסרית וערכית - צריכת זנות היא פגיעה וניצול של נשים הזקוקות לעזרה. אף אישה, גבר, נער או נערה לא מגיעים לשם מרצון, אלא נקלעים לכך בשל מצוקה. הצעת החוק מפלילה את לקוחות הזנות ומוציאה את מי שנמצא בתוך המעגל הנורא הזה מהמרחב הפרטי למרחב הציבורי ובמקביל מעניקה לנשים סל שיקום ממשלתי".



במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות אמרו כי מדובר ב"צעד היסטורי לעבר שינוי פני החברה בישראל". עו"ד אביטל רוזנברגר-סרי, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות הוסיפה: "לאחר למעלה מעשור של מאבק אנו שמחות שממשלת ישראל בחרה להעביר מסר של תקווה לנשים בזנות ולחברה הישראלית כולה. אפשר למגר את הזנות, רק צריך להחליט שרוצים ולהטיל אחריות על הלקוחות. אפשר שיגדל פה דור בישראל שמבחינתו לקנות מין או נשים זה לא לגיטימי ולא חוקי".



ראומה שלזינגר מהמטה למאבק בסחר בנשים אומרת: "ממשלת ישראל החליטה להצטרף לשורה של מדינות שאימצו את החקיקה המתקדמת לאיסור צריכת זנות ולשיקום נשים במעגל הזנות. מדינות כמו קנדה, צרפת, אירלנד, שבדיה ונורבגיה והפרלמנט האירופי שהבינו כי אי אפשר להתעלם מהגורם שמניע את התעשייה. צריכת זנות אינה לגיטימית ולא צריכה להיות לגיטימית בישראל."