"תכניסו לכם טוב לטוב ראש. ירושלים היתה בירתו של העם היהודי ותישאר בירתו של העם היהודי לנצח נצחים", כך בעברית וערבית הציגה היום (רביעי) ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) את הצעת החוק שנועדה למנוע בעתיד את חלוקת ירושלים. ההצעה אושרה בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 58 תומכים מול 48 מתנגדים ונמנע אחד.



ההצעה קובעת כי נדרש רוב של 80 ח"כים כדי לאשר ויתורים על שטחים בבירה ורוב של 61 ח"כים כדי לשנות את הסעיף הזה. ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי החוק נועד "לשמור על ירושלים בירת הנצח של עם ישראל. מדינת ישראל לא תאפשר הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. לאחר שדוד המלך קבע את ירושלים כבירתו של העם היהודי זכינו לשוב אליה".



לדבריה, בעבר היו שני ראשי ממשלה שניסו לחלק את ירושלים. "לשמחתנו זה לא קרה. אמנם אין לכך ערבות שירושלים לא תונח על מזבח המשא ומתן אבל אסור להיות שאננים ולכן אנו מקדמים את החקיקה שתסכל את העברת ירושלים בהסדר מדיני".




"בירת הנצח של עם ישראל", ח"כ מועלם רפאלי. צילום מסך
"בירת הנצח של עם ישראל", ח"כ מועלם רפאלי. צילום מסך



השר לענייני ירושלים זאב אלקין הודיע כי הממשלה תומכת בהצעת החוק. לדבריו, החוק הקיים אומנם מקשה על חלוקת ירושלים "אבל בסופו של דבר יש כאן מהלך נכון שהיות ואנו מחוקקים לנצח ולא רק לימי ממשלה כזו או אחרת, לכן יש מקום להגן על ירושלים מאיום של חלוקה וסיטואציה פוליטית כזאת או אחרת".



שר החינוך נפתלי בנט ביקש אף הוא את רשות הדיבור ואמר כי מדובר באירוע משמעותי שכן לדבריו , "זה לא סוד שממשלות ישראל, ברק אולמרט ולבני, עמדו במרחק נגיעה מוויתור הריבונות על ירושלים ופה אנחנו מונעים את זה". הוא גם ניצל את הבמה כדי לקרוא לנתניהו לא להתקפל מול הלחץ הבינלאומי ולא לוותר על הצבת מגנומטרים בכניסה להר הבית.




"חופרים בית קברות לשלום"




ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) עלתה לדוכן להסביר מדוע היא מתנגדת להצעת החוק ואמרה: "לפני פחות מעשר שנים עמדתי בכותל כשראיתי את בני הצנחן נשבע אמונים למדינת ישראל. אם היו מביאים אותו להישבע בכפרים הנמצאים מעבר לגדר, היו אומרים שהשתגענו. אלו כפרים עם מאות אלפי פלסטינים אליהם לא נכנסת המשטרה, אליהם שר החינוך לא מגיע. זו לא הצעת חוק ירושלים, זו הצעת חוק הכפרים, זו הצעה שתמנע מאתנו להיפרד מהפלסטינים. לא לירושלים המוניציפלית מתפלל העם היהודי, אלא לירושלים האמיתית. כבר היום לפי החוק הקיים צריך רוב של 61 ובנוסף משאל עם. אז למה עכשיו אתם מונעים מהעם את הזכות להביע את עמדתו". בתם הדיון פרץ ח"כ ג’מל זחאלקה בצעקות וקרא: "אתם מחרחרי מלחמה, אתם חופרים בית קברות לשלום".




"אתם מחרחרי מלחמה", ח"כ זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אתם מחרחרי מלחמה", ח"כ זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בעד הצעת החוק הצביעו 58 חברי כנסת, 48 חברי כנסת התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע. הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה בה תוכן ההצעה לקריאה ראשונה.