“נבנתה עלי עלילה והיא צוללת למצולות", כך טען שלשום ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך לכתבים ישראלים שהתלוו לביקורו בבודפשט. נתניהו שב ואמר כי אין לו כל קשר לפרשת הצוללות, אולם ממצאי סקר שנערך עבור "מעריב־ סופהשבוע" מעלה כי 55% מהציבור לא מאמינים לראש הממשלה וקרוב למחצית מהם (48%) סבורים כי נתניהו מושחת.



הסקר, שנערך השבוע על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר, על פי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, התמקד רובו ככולו בפרשת הצוללות. לשאלה "האם אתה מאמין או לא מאמין לרה"מ בנימין נתניהו, האומר כי לא ידע דבר בכל הקשור בחשדות לשחיתות לכאורה בפרשת הצוללות וכלי השיט?", השיבו רוב הנשאלים (55%), כי הם לא מאמינים להכחשותיו של נתניהו, לעומת 30% בלבד שמאמינים לטענותיו כי אין לו כל קשר לפרשה.



עם זאת, מצבו של נתניהו טוב יותר בקרב מצביעי הליכוד, שם רוב מוחלט (69%) מאמינים לראש הממשלה ורק 20% דוחים את הסבריו. התפלגות דומה התקבלה בתשובה לשאלה "האם לדעתך בנימין נתניהו הוא אדם מושחת?". כאן סבורים 48% מהציבור שאכן ראש הממשלה מושחת, לנוכח מקבץ הפרשיות שנחקרות כעת במשטרה. לעומת זאת, 38% מהציבור סבורים כי נתניהו אינו מושחת. גם במקרה זה, מצבו של נתניהו טוב בהרבה בקרב מצביעי הליכוד - 80% מהם השיבו כי לדעתם נתניהו אינו מושחת, לעומת 12% ממצביעי הליכוד שסבורים כי אכן ראש הממשלה הוא אדם מושחת.



רק 30% מאמינים שנתניהו לא ידע דבר
רק 30% מאמינים שנתניהו לא ידע דבר





47% - "מכירת הצוללות למצרים: פגיעה בביטחון המדינה"



בתדרוך שלשום בבודפשט אמר נתניהו כי הוא מאמין שעסקת הצוללות עם גרמניה תצא לפועל לאחר סיום חקירת המשטרה, אך סירב לאשר או להכחיש את הטענה שישראל נתנה אור ירוק לממשלת גרמניה למכור צוללות למצרים.



בסקר התבקשו הנשאלים להשיב אם לדעתם ההסכמה הישראלית לכך שממשלת גרמניה תמכור צוללות דומות למצרים, כפי שפורסם בכלי התקשורת, מהווה פגיעה משמעותית בביטחון המדינה. כאן התברר כי יש התאמה רבה בין הציבור הכללי לבין מצביעי הליכוד. 47% מכלל המשיבים אמרו שאכן מדובר פה בפגיעה משמעותית. תשובה זהה התקבלה מ־43% ממצביעי הליכוד. לעומת זאת, 23% מהציבור סבורים שלא נגרמה פגיעה משמעותית לביטחון המדינה וכך גם 30% ממצביעי הליכוד.



בהנחה שהדיווחים על כך שישראל נתנה אור ירוק לגרמניה למכור צוללות למצרים, ומתוך הבנה שההסכמה פגעה בביטחון ישראל, התבקשו המשיבים בסקר לומר אם הדבר עשוי להשפיע על אופן הצבעתם בבחירות הבאות. על כך השיבו 49% בחיוב, לעומת 39% שהשיבו בשלילה ו־12% השיבו שאינם יודעים.



מהסקר עולה עוד כי אם ייאלץ נתניהו להתפטר, הבחירה המועדפת על הציבור היא בחירות חדשות (53%) ולא המשך כהונת ממשלת הליכוד בראשות שר אחר (33%). בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, ממשיך נתניהו להוביל עם 26% - תוצאה חלשה ביחס למדידות קודמות, ויאיר לפיד (14%) ואבי גבאי (12%) הרחק מאחוריו.



מבחינת מנדטים, נמשך הכרסום האטי בליכוד, שמגיעה הפעם ל־24 מנדטים. הזליגה היא בעיקר לבית היהודי, שמתחזקת ל־13 ולמפלגת כולנו, שמגיעה ל־9. ואלה התוצאות במנדטים אילו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום: הליכוד - 24, יש עתיד - 22, המחנה הציוני (בראשות גבאי) - 19, הבית היהודי - 13, הרשימה המשותפת - 11, כולנו - 9, יהדות התורה - 7, ישראל ביתנו - 5, ש"ס - 5 ומרצ - 5. 



הליכוד מאבדת מנדטים, בעיקר לבית היהודי
הליכוד מאבדת מנדטים, בעיקר לבית היהודי