שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע היום (שבת) ליישוב חלמיש, שם ביקר בבית שאליו חדר המחבל עמר אלעבד, בן 20 תושב כובר, ודקר למוות אב ואת שני ילדיו, ופצע את אם המשפחה בזמן חגיגת ברית. ליברמן קיים במקום הערכת מצב עם גורמי הצבא, השב"כ והמנהל האזרחי. בהערכת מצב, בה השתתפו גם הרמטכ"ל גבי איזנקוט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב מרדכי, הוחלט על הגברת נוכחות כוחות צה"ל בצירים ובמקומות רגישים, ועל הריסת ביתו של אלעבד. בנוסף לכך, קיבל ליברמן סקירה על הפיגוע ועל המצב בשטח לאחר הפגנות יום שישי.



במהלך הביקור דרש ליברמן גינוי מפורש לפיגוע, אותו הגדיר כטבח. "אנו תובעים מיושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, גינוי מפורש וברור על הטבח שבוצע אמש במשפחה תמימה וחפה מפשע שלא סיכנה איש, טבח נורא שבוצע במהלך ארוחת השבת של המשפחה", אמר. במהלך הפיגוע קיים אבו מאזן התייעצות עם בכירים ברשות הפלסטינית, שם הוחלט לנתק את קשרי הרשות עם ישראל.

אביגדור ליברמן בחלמיש


אל דבריו של ליברמן הצטרף גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, במהלך שיחת תדרוך שקיים לכתבים זרים. "אנחנו המומים מהפיגוע האיום אמש בחלמיש כשמחבל נתעב נכנס לבית משפחה וטבח בשלושה אנשים חפים מפשע בזמן שהמשפחה חגגה את הולדת הנכד שלה", אמר לפיד והוסיף כי "במקום שהעולם המוסלמי יגנה את הכנסת הנשק למקומות הקדושים הם מפנים אצבע מאשימה לנרצחים? כמו כל מדינה בעולם אנחנו מגנים על עצמנו וישראל תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע טרור". לפיד הוסיף כי ישראל לא מנסה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית וכי על הרשות הפלסטינית, הווקף וירדן להבהיר זאת לאנשיהם באופן חד משמעי וברור.



זירת הפיגוע בחלמיש. צילום: דובר צה"ל
זירת הפיגוע בחלמיש. צילום: דובר צה"ל



מוקדם יותר גינה את הפיגוע גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש את הדקירה ואמר כי על כל הצדדים להימנע מצעדים שיחמירו את המצב באזור. לפני כן, גינה גוטרש את מותם של שלושה פלסטינים שנהרגו במהלך עימותים עם כוחות המשטרה בירושלים. 



כזכור, הפיגוע אמש התרחש לאחר שהמחבל חדר לבית פרטי ביישוב שבבנימין בזמן שהתקיימה בו ארוחת השבת, כאשר כעשרה אנשים היו בו - שלושה מהם כאמור נרצחו בטרגדיה הקשה. שכן, חייל בחופשה, שמע את האירוע, הגיע עם נשק וירה במחבל. מלבד הפצועה הנוספת שפונתה לבית החולים, שאר שוהי הבית לא נפגעו.



לפני הפיגוע, הודיע המחבל על כוונתו בפוסט שהעלה בפייסבוק, שעות לפני הטבח הרצחני. בפוסט כתב כי "אינו יכול עוד לשקוט על רקע המתרחש בהר הבית". הצעיר, תושב כפר הסמוך להתנחלות, היה ללא שיוך ארגוני אם כי מזוהה עם חמאס. "אין חיים אחרי מה שרואים במסגד אל-אקצא ורצח הנשים והצעירים. אני יודע שלא אחזור, אני בדרך לגן עדן", הוסיף בפוסט. המחבל כאמור, הודיע על כוונתו הברורה שעות לפני הטבח הרצחני והפוסט הציבורי לא נוטר מבעוד מועד על ידי כוחות הביטחון.