סערת הר הבית ודרך קבלת ההחלטות בנושא המגנומטרים, ממשיכים להעסיק את המערכת הפוליטית ואת צמרת מנגנוני הביטחון. לאחר שבשבוע האחרון נמתחה ביקורת ונשמעו טענות כי ההחלטה התקבלה בניגוד להמלצת כוחות הביטחון, החלו שרי הממשלה לנסות ולמזער את הנזקים, כשהם תוקפים את החלטות מערכת הביטחון. לאחר שהשרה מירי רגב כינתה את הצעת השב"כ "הזויה", עלה היום (ראשון) השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לשידור בגלי צה"ל והבהיר כי אף אחד לא ראה את התרחיש הנוכחי קורה בגלל זה.



תחילה התייחס ארדן למצב הכללי ואמר: "ההערכות הן, כשאני משקלל את כלל גופי הביטחון, שזה יכול להתפתח למשהו רחב, אני חושב שאפשר לחלוק גם על ההערכות האלה, אבל הגופים שזאת סמכותם, מדברים על פוטנציאל נפיץ. נכון לרגע זה, אין שינוי בבידוק. המשטרה בדקה אפשרויות לצמצום החיכוך, כי יש אנשים קבועים שהמשטרה מכירה, ואת אלה היא הציעה לא להעביר בגלאי המתכות. מי שהמשטרה מחשידה, להעביר במגנומטרים.



"להר יש שמונה שערים, לכן המשטרה מדברת על עיבוי משמעותי עם מצלמות חכמות, וכולל חיזוק כח האדם וכמות השוטרים שתעמוד בכניסה ותתוגבר. אני לא שמעתי על חלופה אבטחתית שהמשטרה סומכת את ידה עליה, לכן היה לי חשוב לעמוד על העיקרון. אנחנו לא מתקפלים מאיומים, ולא מפחדים, בין אם זה בא מהווקף או מאחרים.



"אני לא חושב שהמגנומטרים יבעירו את השטח, אלא שזה רק תירוץ. הציבור הערבי בישראל ובעולם יודע מה זה גלאי מתכות, עובר במערת המכפלה, במסגדים, ועוד מקומות. יש פה מאבק על הריבונות הישראלית בכלל, ולכן היה חשוב מאוד שלא נתקפל ביום שישי, וכך אכן נעשה. המשטרה אמרה שזה לא הפתרון האולטימטיבי, וכעת בוחנים חלופות מאז שקרה מה שקרה, שנרצחו שני שוטרים, וגם בסוף השבוע האחרון קרה פיגוע בנווה צוף".



לאחר מכן נשאל האם היה דיון מספיק מקצועי והשיב: "אני שומע את הקולות והתדרוכים וההדלפות. אני הייתי שותף להתייעצויות החל מרגע הפיגוע בהר הבית, ואני אומר חד משמעית - כל הגופים היו בתהליך, צה"ל, משטרה, שב"כ, נושא גלאי המתכות עלה, אף אחד לא חשב שהוא יעורר תגובות כאלה. אני אומר את הדברים בצורה הכי חדה שיש".



"ראש הממשלה ביקש לתגבר את האבטחה בכל האמצעים הקיימים ברגע שהיה הפיגוע. הבנו שאי אפשר לפתוח את ההר כאילו לא קרה שום דבר. הבנו שמה שהיה במשך עשרות שנים לא יכול להיות. אף גוף מקצועי בטחוני לא העלה את התרחישים שבסופו של דבר התרחשו בשטח, וביצעו תבערה. בקולי אני אומר, אף גוף ביטחוני לא העלה התנגדות או הערכה שתהיה התנגדות בהיקף גדול. הסיבה היא מאבק על ריבונות".



גלנט, שהיה בישיבה, אמר שהתהליך היה לא נכון  


"אני לא מתכוון להתנצח עם אף אחד מעמיתיי", אמר ארדן והוסיף: "אף אחד מהשרים לא היה שותף לתהליך, התהליך שהובל היה בזמן מאוד קצר, והיו שותפים כל גורמי הביטחון, המשטרה העלתה את החשש שיש עוד אמל"ח ונשק בהר הבית. אז הבאנו חבלנים בשבת, בזמן שיא, כי לא רצינו לסגור אותו לתקופה ממושכת, וכבר ביום ראשון, ראש הממשלה קיבל את ההחלטה להציב את גלאי המתכות. מה היה קורה אם היה מתבצע עוד פיגוע בהר כלפי תיירים, או על ידי יהודי".



"היה איזה פער שגרם לבלבול בין החלטת הקבינט לבין הודעת הדוברות, ולכן נוצר בלבול בשיש בבוקר, היה ברור. הדרג המדיני לא אישר אותה, עכשיו, בגלל שהוכנסו כלי נשק, ראש הממשלה החליט, והקבינט, ביום חמישי בלילה, החליט להותיר אותם כי זה מעבר לאמצעי אבטחה, יש כאן ניסיון לערער את הריבונות של מדינת ישראל. האם המשטרה אמרה שהיא לא יכולה לבחון אמצעים? היא מעולם לא אמרה את זה. אין שום סיבה למהומות, מי שעושה זאת, עושה אותם מסיבות אחרות. רק שיקולי הביטחון ינחו את המשטרה".