האם נמצא פתרון למשבר בהר הבית? על רקע הדיווחים על עסקה מסתמנת בין ישראל לירדן, שבמסגרתה יוסרו המגנומטרים מהכניסות לאתר הקדוש, חזר הערב (שני) המאבטח הישראלי שנפצע בשגרירות ירדן לישראל, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו והמלך עבדאללה דנו בכך. על פי סוכנות הידיעות הרשמית בממלכה ההאשמית, פטרה, המלך הדגיש באוזני ראש הממשלה את הצורך למצוא פתרון מיידי ולהסיר את הגורמים למשבר, כך שהמצב ישוב לקדמותו ומסגד אל-אקצה ייפתח למתפללים. עבדאללה תבע עוד שהסלמה זו בהר הבית לא תחזור על עצמה, ו"לכבד את הסטטוס קוו במקום".


בהודעה הרשמית ששחררה לשכת ראש הממשלה נאמר כי "אנשי שגרירות ישראל בירדן בראשות השגרירה עינת שלאין הגיעו לפני זמן קצר לישראל דרך מעבר אלנבי. בין אנשי הצוות גם איש האבטחה, אשר נפצע אמש בפיגוע הדקירה בעמאן. לכל השליחים שלום. שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק, שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם השגרירה ואיש האבטחה, דרש בשלומם וברך אותם".

בשיחה שניהל המאבטח עם רה"מ, לאחר שחצה את גשר אלנבי בחזרה לשטח ישראל, הוא הודה לו: "הרגשתי שמדינה שלמה מאחורי. תודה על המאמצים לשחרורי".


בתוך כך, סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה" דיווחה כי חקירת האירוע הסתיימה, וממנה עולה, כי היה ויכוח בין הנער בנו של בעל חנות הרהיטים לבין הקב"ט הישראלי, זאת על רקע עיכוב במסירת חדר השינה. במהלך הוויכוח, הנער הירדני תקף במברג את המאבטח ותקף אותו, והמאבטח הגיב בירי.
את הדברים אישר הפועל השני ושומר הבניין, ממוצא מצרי.
 
לפני חזרתו של המאבטח הכחישו בלשכת רה"מ את הדיווחים על הצבת הורדת המגנומטרים כתנאי, כשאמרו כי "המגעים בין ישראל לבין ירדן התנהלו ביממה האחרונה באווירה של שיתוף פעולה. לא הייתה דרישה ירדנית לכרוך את שובו של המאבטח בהסרת המגנומטרים בהר הבית". 

הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90


מוקדם יותר הערב, הותר לפרסום כי ראש השב"כ נדב ארגמן הוא הבכיר הביטחוני שנסע היום לעמאן כדי לנסות לפתור את המשבר. אחר הצהריים הוא שב לישראל ועדכן את ראש הממשלה. עם זאת, בעיתון א-ג׳רידה הכווייתי דווח הלילה כי האישיות הבטחונית שהגיעה לירדן כדי לפתור את משבר השגרירות - היא ראש המוסד יוסי כהן.

בדיון הקבינט, שמתקיים הערב יצביעו השרים על הסרה של גלאי המתכות (המגנומטרים) בהר הקדוש, כשלמעשה כבר אתמול, כך לפי פרסומים, הציגה המשטרה חלופות טכנולוגיות אחרות למגנומטרים, והשרים הביעו הסכמה שאם המשטרה תביא פתרון מסודר, ישנו קונצנזוס לאפשר זאת. 

הדיון מתכנס לאחר שמאות אנשים התאספו הערב לתפילת מחאה נוספת באזור הר הבית, כשברקע תוכנית האבטחה החדשה, שכוללת גם את העיר העתיקה כולה. מדובר במצלמות שיכולות לזהות פנים ואמצעים מוסלקים. זוהי תוכנית שמוערכת בלמעלה ב-100 מיליון שקלים, וכוללת גם גיבוי כוחות. לא ברור אם הווקף יסכים לתוכנית הזאת, זאת לאחר שהגיבו בשלילה למגעים שהתנהלו בנושא עד כה. 

שליחו של טראמפ הגיע

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, יבקר בירדן, זאת לאחר שהיום נועד עם ראש הממשלה נתניהו. המטרה הרשמית לביקור היא לדון בתהליך השלום, אולם ככל הנראה גם המשבר בין ירדן לישראל יעלה בשיחות. פקיד בכיר בממשל האמריקאי אמר כי "גייסון גרינבלט הגיע לישראל ביום שני. בעקבות פגישותיו עם השגריר האמריקאי בישראל דיוויד פרידמן, וראש הממשלה נתניהו, גרינבלט ימשיך לעמאן לדיונים נוספים".
 
ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון, הזהיר הערב, על רקע הדיווחים האחרונים בנושא, כי לפרשה "עלולות להיות השלכות קטסטרופליות, שיגיעו הרבה מעבר לחומות העיר העתיקה".



 
במערכת המדינית אופטימיים
 
במערכת המדינית הביעו אמש אופטימיות לקראת האפשרות של סיום המשבר עם ירדן, שיכלול גם פתרון לסוגיית המגנומטרים בהר הבית, זאת לאחר שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן והמשטרה עמדו להציג לקבינט חלופות טכנולוגיות שיכולות לסיים את המתיחות בהר.

התכנית החלופית שתבוא במקום המגנומטרים כוללת גם עיבוי משמעותי של מערך כוחות המשטרה ומשמר הגבול באזור העיר העתיקה בירושלים שביחד עם מערך המצלמות המשוכללות יכולים לתת מענה בטוח יחסית. יצוין כי המצלמות לא יוצבו בשערי הכניסה להר הבית אלא ברחבי העיר העתיקה ובכך ישכחו את ההתנגדות העזה של הווקף וגורמים אסלאמיים.
 
במהלך אתמול התקיימו התייעצויות קדחתניות בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה נטלו חלק גם בכירי המוסד, שב"כ, מל"ל, צה"ל, כמו גם ראש השב"כ שנשלח לעמאן, וחזר לאחר שערך תחקיר בשגרירות ישראל בירדן וקיים מגעים עם בכירים בממלכה ההאשמית. 

הפתרון שהוצג לקבינט בנושא הר הבית מתבסס על פגישות שקיימה משטרת ישראל בימים האחרונים עם נציגים של ארבע חברות אבטחה מובילות בישראל ובעולם. החברות הציעו פתרונות שכוללים מצלמות משוכללות בעלות רזולוציה גובהה ביותר שיכולות לזהות אם אדם מסתיר על גופו או בכליו מטען חבלה או כלי נשק. התקנת המצלמות, שכמותן אין עדיין בארץ ואשר יכולות לזהות גם תווי פנים מדויקים, עשויה להגיע למאות מיליוני שקלים.

התראות נוספות לפיגועים

ברקע הדברים, ישנן התראות לכמה פיגועים נוספים, וההערכה היא כי אם ישראל תסיר את המגנומטרים המוטיבציה לביצוע הפיגועים תרד. בתוך כך, המשטרה הציבה גדרות בסמוך לכניסה להר הבית שעוצרות שרוולי כניסה, במטרה לבחון חלופה למגנומטרים או שילוב בין השניים. במשטרה מציינים כי הצבת הגדרות כמו גם הצבת המצלמות הינן חלק מהפעולות שנעשות בימים האחרונים מאז הפיגוע בהר הבית ומציבות את כל מערכי האבטחה האפשריים כדי למנוע התרחשויות חריגות במתחם הר הבית.