מקור פלסטיני בכיר אישר ל"מעריב", כי יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) אינו יוצא מהמוקאטעה בשל הודעתו על הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל, כפי שדובריו ויועציו מספרים, אלא בשל סנקציות שהטילה עליו ישראל – לאחר ש"לא סיפק את הסחורה באירועי אל-אקצא".



ההוראה שהתקבלה במשרדי בכירי הרשות, ובעיקר על ידי דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, היא להפיץ כי "הראיס לא יעזוב את המוקאטעה, בשל הקפאת התיאום עם ישראל". המקור סיפר, כי מדובר בתעמולה שבאה על מנת לכסות על העיצומים הישראלים על יו"ר הרשות, על רקע כישלונו בהרגעת הרוחות לאחר פרשת הצבת המגנומטרים בכניסה להר הבית.



אבו מאזן יצא קירח משני הצדדים; מצד אחד, העיצומים שהטיל על חמאס, ובעקבותיה על רצועת עזה בכל הקשור לחשמל, הראתה לרוב הפלסטינים, גם בגדה המערבית כי הוא "שותף של ישראל במצור על הרצועה". בנוסף, הרחקת הבכיר באש"ף מוחמד דחלאן, כמו גם הרחקתו מבירות מצריים, ירדן, סעודיה, האמירויות וסוריה לאחרונה מאחר וסירב להצעת הקוורטט הערבי ל"איחוי הקרע הפנים פלסטיני". מצד שני, המידע הרב שהולך ומצטבר אודות הסנקציות הישראליות שהפכו אותו ל"אסיר" במוקאטעה – כדברי הבכיר הפלסטיני. הדבר אילץ אותו לעבור "בדיקות רפואיות שיגרתיות" בראמללה ולא כמו שהוא מעדיף בעמאן, בירת ירדן.



בכירים פלסטינים כן, אבו מאזן לא


על פי מקורות פלסטינים, ישראל סירבה להעניק לאבו מאזן אישור יציאה למדינות ערב וכן למדינות באזור כתוצאה של אירועי הר הבית. עם זאת, המקורות הפלסטינים אמרו כי ישראל אישרה לאישים במשלחת של אבו מאזן לצאת משטחי הרשות הפלסטינית. ישראל נמנעת מלהתייחס באופן רשמי לסירוב לאפשר לתת לאבו מאזן לצאת את רמאללה. גורמים אמריקאים העבירו ללשכת אבו מאזן, כי "הסירוב נבע מהצהרותיו ביום הזעם שאחרי הסרת המגנומטרים, שהייתה בהן הסתה".



יש לציין, כי דיווחים שונים ציינו כי יו"ר הרשות הפלסטינית קטע את ביקורו ונענה לדרישת ישראל לחזור לרמאללה כדי להרגיע את הרוחות בירושלים, שכן היה חשש להסלמת המצב.



מי שעוקב אחר פעילותו של אבו מאזן בסוכנות הידיעות הרשמית "וופא" מה-21 ביולי, יודע לספר כי הלו"ז שלו לא כולל פגישות או ישיבות חשובות, והוא הסתפק רק בברכות או בהשתתפות בצער אנשים שמתו, וכי השיחות הטלפוניות שלו היו לצורכי "יחסי ציבור" ולא בעניינים מדיניים. בנוסף, משלחות בינלאומיות לא הגיעו למוקאטעה, ואבו מאזן הסתפק בקבלת פנים של משלחות מקומיות בלבד.



אולי המלך עבדאללה יעזור


כעת, עם ביקורו הצפוי מחר של מלך ירדן עבדאללה, מקווה יו"ר הרשות אבו מאזן שהמצור הישראלי עליו יסתיים. שכן, מקורות פלסטינים הדגישו כי אחד מהנושאים שיעלו לדיון שיימשך שלוש שעות, מלבד סוגיית אל-אקצא, הוא "צו" איסור היציאה שהטילה ישראל על יו"ר הרשות הפלסטינית.



עורך סוכנות הידיעות "מען", נאסר אל-לחאם, היטיב לתאר את הפגישה בין שני המנהיגים: פסגת שני הפצועים מהמפלגות הציוניות, שמחפשים קו הגנה משותף; אבו מאזן לא רואה שהמפלגות הציוניות מעוניינות באמת בפתרון שתי המדינות, ואילו המלך שנפגע מההתנהלות של נתניהו, לא מעוניין להוסיף לממלכתו עוד שלושה מיליון פלסטינים מהגדה המערבית. לדבריו, אולי לא יהיו הצהרות בתום הפגישה, אולם הפגישה נושאת בתוכה מסרים מסוכנים שמצריכים מחשבה.



מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הטענות הפלסטיניות אינן נכונות.