ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לשנות את החוק, כך שהסמכות להכריז על מלחמה או מבצע צבאי לא תהיה בידי מליאת הממשלה. על פי דיווח בחדשות 2 הערב (ראשון), משרד המשפטים מקדם תיקון לחוק יסוד: הממשלה, לפיו הסמכות להכריז מלחמה תעבור ממליאת הממשלה לקבינט המדיני-ביטחוני. ההצעה לשנות את חוק מתבססת על מסקנות דוח ועדת עמידרור, לבדיקת עבודת הקבינט. 



על פי המצב הנוכחי, בסעיף 40 לחוק יוסד: הממשלה נאמר כי:


(א) המדינה לא תפתח במלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה.


(ב) אין בסעיף זה כדי למנוע פעולות צבאיות הנדרשות למטרת הגנה על המדינה וביטחון הציבור.


(ג) הודעה על החלטת הממשלה לפתוח במלחמה לפי סעיף קטן (א) תימסר לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בהקדם האפשרי; ראש הממשלה ימסור את ההודעה בהקדם האפשרי גם במליאת הכנסת; הודעה על פעולות צבאיות כאמור בסעיף קטן (ב) תימסר לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בהקדם האפשרי.



הרקע לרצונו של נתניהו, על פי הדיווח, הוא מקרה שאירע לפני מספר שנים, כשנתניהו ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק הורו לראשי צה"ל להכניס את המערכת הביטחון למצב של תקיפה באיראן. הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי וראש המוסד באותה עת, מאיר דגן ז"ל, סירבו למלא את ההוראה בטענה שמדובר בהוראה לא חוקית. 


"איראן פועלת למלא את החלל של דאעש"

בתוך כך, נתניהו התייחס היום לסקירה שנתן הבוקר ראש המוסד, יוסי כהן, בפני שרי הממשלה, לפיה התהליך המרכזי שמתחולל כיום במזרח התיכון הוא התפשטות איראנית באמצעות כוחות איראניים וכוחות מקומיים הנתונים למרותה, המתבססים בסוריה, לבנון, עיראק ותימן. "במקומות שבהם מצטמצמת נוכחות דאעש פועלת איראן למלא את החלל", אמר כהן.

ראש הממשלה תמצת בדבריו את הסקירה ואמר: "דאעש יוצא, איראן נכנסת. פשוט. אנחנו מדברים בעיקר על סוריה". לדבריו, המדיניות של ישראל ברורה: "אנחנו מתנגדים נחרצות להתבססות הצבאית של איראן וגרורותיה, ובראש ובראשונה חיזבאללה בסוריה, ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחון ישראל. כך אנחנו פועלים. אנחנו שומרים על המדינה ועל גבולותיה. אנחנו מחזקים את צה"ל, מחזקים את כוחות הביטחון כל הזמן, כדי להבטיח את הביטחון. כי קודם כל אנחנו יודעים שכדי לבנות את הארץ וכדי להיבנות בארץ אנחנו צריכים לשמור על הארץ. זה הדבר הראשון". 

 
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שנחשב לאחד המבקרים החריפים של נתניהו הביע תמיכה בהצעה, תוך שהוא מציין שזה המצב הנתון כרגע, ועל כן אין לראות בה רבות. "אם הכוונה לעגן בחקיקה את המציאות הנוהגת ממילא (בצדק), בה הקבינט (ולא מליאת הממשלה) מקבל את ההחלטה - זה בסדר גמור. רב מהומה על לא מאומה", כתב ברק בחשבון הטוויטר שלו.


לעומת זאת, יושבת ראש מרצ זהבה גלאון האשימה את נתניהו בניסיון לעקוף את הממשלה ולהפוך ל"שליט יחיד". ״נתניהו מבקש לעצמו סמכויות של דיקטטור בנושא של דיני נפשות", כתבה גלאון, וטענה כי מדובר ב"עוד ספין של נתניהו במטרה להסיח מהשחיתות ומהחקירות בענייניו״

יושבת ראש מרצ הוסיפה כי "הצעת חוק שתאפשר לקבוצת שרים מצומצמת להכריז מלחמה, ללא אישור ממשלה, סותרת את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה. כל וועדות החקירה - מוועדת אגרנט ועד וועדת וינוגרד - הצביעו על קבלת החלטות ללא דיון ואישור של הקבינט, כגורם העיקרי למחדלים. דיון הוא תנאי הכרחי לחשיפת פגמים והרתעה על משגים שכרוכים בקבלת החלטות״.